Port Lotniczy Katowice rozbuduje bazę do obsługi technicznej samolotów

Port Lotniczy Katowice - hangary o zachodzie słońca (fot. Piotr Adamczyk)

Górnośląskie Towarzystwo Lotnicze SA, firma zarządzająca Katowice Airport, ogłosiło przetarg na wybór wykonawcy nowego hangaru do obsługi technicznej samolotów. Obiekt będzie miał  9,245 m2 powierzchni i 121 732 m3 kubatury. Wewnątrz znajdą się dwie zatoki do obsługi technicznej samolotów wielkości maksymalnie Airbusa A321neo.

Nowa infrastruktura zostanie wybudowana na wschód od hangaru, który powstał w 2012 roku. Hangar użytkowany będzie przez linię lotniczą Wizz Air. Wstępny termin zakończenia inwestycji to drugi kwartał 2022 roku. Przed działką, na której powstanie nowy hangar, trwa budowa płyty postojowej o powierzchni 6,5 hektara z dziewięcioma stanowiskami dla samolotów kodu C, czyli np. Airbusa A320 lub Boeinga 737. Planowany termin zakończenie tej inwestycji to czwarty kwartał 2021 roku.

W ramach prowadzonego od 2007 roku programu inwestycyjnego GTL SA konsekwentnie stawia na dywersyfikację dostarczanej infrastruktury. Spółka realizuje projekty nie tylko w obszarze związanym z obsługą ruchu pasażerskiego i cargo ale rozwija także bazę do obsługi technicznej samolotów. W 2011 roku zakończył się generalny remont istniejącego, powojskowego hangaru. W obiekcie realizowane są liniowe przeglądy samolotów oraz szybkie wymiany silników. W 2012 roku oddano do użytku nowy hangar dedykowany obsłudze bazowej, czyli kompleksowym przeglądom samolotów pod względem strukturalnym oraz komponentowym. Obecnie powierzchni użytkowa dwóch hangarów wchodzących w skład bazy do obsługi technicznej samolotów wynosi w sumie 13 tysięcy metrów kwadratowych.

„Pandemia koronawirusa nie zatrzymała prac nad kluczowymi dla rozwoju pyrzowickiego lotniska projektami inwestycyjnymi, a bez wątpienie jednym z nich jest rozbudowa bazy do obsługi technicznej samolotów. Od wielu lat GTL SA nie ustaje w staraniach, których celem jest aktywne odpowiadanie na potrzeby klientów i dostarczanie im nowoczesnej infrastruktury. Współpraca Katowice Airport z Wizz Air datuje się od 2004 roku, kiedy to linia otworzyła w Pyrzowicach pierwszą w swojej historii bazę, tutaj umieściła swojego pierwszego Airbusa A320 i stąd wykonała pierwszy komercyjny rejs. Udział Wizz Aira w rozwoju pyrzowickiego lotniska jest niepodważalny. Od początku działalności jego samoloty wykonały tutaj ponad 140 tysięcy startów i lądowań.” – mówi Artur Tomasik, prezes Zarządu Górnośląskiego Towarzystwa Lotniczego SA.

Dodaje, że: „Przed pandemią koronawirusa, w szczytowym okresie rozwoju, siatka połączeń Wizz Air z Pyrzowic obejmowała ponad 40 tras, a w pyrzowickiej bazie linii stacjonowało nawet 7 samolotów. Nowoczesny hangar, którego użytkownikiem będzie Wizz Air, to kolejny etap poszerzania współpracy pomiędzy Katowice Airport a przewoźnikiem. Uruchomienie nowego obiektu wygeneruje nowe miejsc pracy w Pyrzowicach dla wykwalifikowanych kadr zajmujących się obsługą techniczną samolotów. Tego typu specjaliści kształceni są na Politechnice Śląskie, z którą od lat w zakresie edukacji współpracuje GTL SA.  Wierzę, że rozwój bazy technicznej Wizz Air przełożyły się także na powiększenie jego siatki połączeń z Katowice Airport.”

Heiko Holm, członek zarządu ds. operacyjnych w Wizz Air powiedział: „Lotnisko w Katowicach to miejsce narodzin linii Wizz Air. Z zainteresowaniem obserwujemy prace nadzorowane przez Port Lotniczy Katowice i GTL SA. Cieszymy się, że pomimo trudnych czasów, pandemia nie wstrzymała prac nad projektami inwestycyjnymi, takimi jak np. rozbudowa bazy obsługi technicznej w Katowicach. Współpraca z Portem Lotniczym Katowice trwa już 16 lat – w tym czasie obsłużyliśmy tu 21 milionów pasażerów. Wierzymy, że najnowszy hangar, w którym linia Wizz Air będzie mogła przeprowadzać przeglądy techniczne swoich samolotów typu Airbus, to kolejny etap zacieśniania wspólnych działań między naszymi firmami.”

Katowice Airport należy do grona największych lotnisk regionalnych w Polsce. W 2019 roku z jego siatki połączeń skorzystało rekordowe 4,84 mln podróżnych. Lotnisko jest krajowym liderem w segmencie przewozów czarterowych i regionalnym w przewozach cargo. GTL SA przed pandemią koronawirusa prognozowało, że w 2020 roku linie lotnicze przewiozą z i do Pyrzowic rekordowe 5,5 mln pasażerów. Wywołany pandemią bezprecedensowy kryzys branży lotniczej wymusił konieczność weryfikacji prognoz ruchu. Obecnie GTL SA spodziewa się, że w 2020 roku z siatki połączeń Katowice Airport skorzysta o około 70% mniej podróżnych niż w 2019 roku.

Źródło: Port Lotniczy Katowice
comments powered by Disqus