Przejdź do treści
Źródło artykułu

Port Lotniczy Katowice rozbuduje bazę do obsługi technicznej samolotów

Górnośląskie Towarzystwo Lotnicze SA, firma zarządzająca Katowice Airport, ogłosiło przetarg na wybór wykonawcy nowego hangaru do obsługi technicznej samolotów. Obiekt będzie miał  9,245 m2 powierzchni i 121 732 m3 kubatury. Wewnątrz znajdą się dwie zatoki do obsługi technicznej samolotów wielkości maksymalnie Airbusa A321neo.

Nowa infrastruktura zostanie wybudowana na wschód od hangaru, który powstał w 2012 roku. Hangar użytkowany będzie przez linię lotniczą Wizz Air. Wstępny termin zakończenia inwestycji to drugi kwartał 2022 roku. Przed działką, na której powstanie nowy hangar, trwa budowa płyty postojowej o powierzchni 6,5 hektara z dziewięcioma stanowiskami dla samolotów kodu C, czyli np. Airbusa A320 lub Boeinga 737. Planowany termin zakończenie tej inwestycji to czwarty kwartał 2021 roku.

W ramach prowadzonego od 2007 roku programu inwestycyjnego GTL SA konsekwentnie stawia na dywersyfikację dostarczanej infrastruktury. Spółka realizuje projekty nie tylko w obszarze związanym z obsługą ruchu pasażerskiego i cargo ale rozwija także bazę do obsługi technicznej samolotów. W 2011 roku zakończył się generalny remont istniejącego, powojskowego hangaru. W obiekcie realizowane są liniowe przeglądy samolotów oraz szybkie wymiany silników. W 2012 roku oddano do użytku nowy hangar dedykowany obsłudze bazowej, czyli kompleksowym przeglądom samolotów pod względem strukturalnym oraz komponentowym. Obecnie powierzchni użytkowa dwóch hangarów wchodzących w skład bazy do obsługi technicznej samolotów wynosi w sumie 13 tysięcy metrów kwadratowych.

„Pandemia koronawirusa nie zatrzymała prac nad kluczowymi dla rozwoju pyrzowickiego lotniska projektami inwestycyjnymi, a bez wątpienie jednym z nich jest rozbudowa bazy do obsługi technicznej samolotów. Od wielu lat GTL SA nie ustaje w staraniach, których celem jest aktywne odpowiadanie na potrzeby klientów i dostarczanie im nowoczesnej infrastruktury. Współpraca Katowice Airport z Wizz Air datuje się od 2004 roku, kiedy to linia otworzyła w Pyrzowicach pierwszą w swojej historii bazę, tutaj umieściła swojego pierwszego Airbusa A320 i stąd wykonała pierwszy komercyjny rejs. Udział Wizz Aira w rozwoju pyrzowickiego lotniska jest niepodważalny. Od początku działalności jego samoloty wykonały tutaj ponad 140 tysięcy startów i lądowań.” – mówi Artur Tomasik, prezes Zarządu Górnośląskiego Towarzystwa Lotniczego SA.

Dodaje, że: „Przed pandemią koronawirusa, w szczytowym okresie rozwoju, siatka połączeń Wizz Air z Pyrzowic obejmowała ponad 40 tras, a w pyrzowickiej bazie linii stacjonowało nawet 7 samolotów. Nowoczesny hangar, którego użytkownikiem będzie Wizz Air, to kolejny etap poszerzania współpracy pomiędzy Katowice Airport a przewoźnikiem. Uruchomienie nowego obiektu wygeneruje nowe miejsc pracy w Pyrzowicach dla wykwalifikowanych kadr zajmujących się obsługą techniczną samolotów. Tego typu specjaliści kształceni są na Politechnice Śląskie, z którą od lat w zakresie edukacji współpracuje GTL SA.  Wierzę, że rozwój bazy technicznej Wizz Air przełożyły się także na powiększenie jego siatki połączeń z Katowice Airport.”

Heiko Holm, członek zarządu ds. operacyjnych w Wizz Air powiedział: „Lotnisko w Katowicach to miejsce narodzin linii Wizz Air. Z zainteresowaniem obserwujemy prace nadzorowane przez Port Lotniczy Katowice i GTL SA. Cieszymy się, że pomimo trudnych czasów, pandemia nie wstrzymała prac nad projektami inwestycyjnymi, takimi jak np. rozbudowa bazy obsługi technicznej w Katowicach. Współpraca z Portem Lotniczym Katowice trwa już 16 lat – w tym czasie obsłużyliśmy tu 21 milionów pasażerów. Wierzymy, że najnowszy hangar, w którym linia Wizz Air będzie mogła przeprowadzać przeglądy techniczne swoich samolotów typu Airbus, to kolejny etap zacieśniania wspólnych działań między naszymi firmami.”

Katowice Airport należy do grona największych lotnisk regionalnych w Polsce. W 2019 roku z jego siatki połączeń skorzystało rekordowe 4,84 mln podróżnych. Lotnisko jest krajowym liderem w segmencie przewozów czarterowych i regionalnym w przewozach cargo. GTL SA przed pandemią koronawirusa prognozowało, że w 2020 roku linie lotnicze przewiozą z i do Pyrzowic rekordowe 5,5 mln pasażerów. Wywołany pandemią bezprecedensowy kryzys branży lotniczej wymusił konieczność weryfikacji prognoz ruchu. Obecnie GTL SA spodziewa się, że w 2020 roku z siatki połączeń Katowice Airport skorzysta o około 70% mniej podróżnych niż w 2019 roku.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony