Ponad 50 lat w Aeroklubie Krakowskim
95-lecie Aeroklubu Krakowskiego to doskonały moment żeby opowiedzieć historię pilotów, którzy od ponad 50 lat budują społeczność AK.
Wiele rzeczy przez ten czas się zmieniało – zaczynając od przemian społeczno-gospodarczych w Polsce, a kończąc na organizacji latania w aeroklubach.
Jedna kwestia jest niezmienna i łączy wszystkich naszych jubilatów – i jest to miłość do latania.
Andrzej Augustynek
Pilot szybowcowy.
W 1972 roku ukończył studia psychologiczne na Uniwersytecie Jagiellońskim. W 1977 roku, również na UJ, uzyskał stopień doktora z psychologii klinicznej.
W 1991 roku rozpoczął pracę naukowo-dydaktyczną na stanowisku adiunkta w Katedrze Socjologii i Psychologii Pracy i Organizacji Instytutu Nauk Społecznych AGH.
Zbigniew Batkiewicz
Członek Aeroklubu Krakowskiego od 1972 r. od czasu, gdy rozpoczął podstawowe szkolenie szybowcowe. Szkolił się na szybowcach „Czapla” za wyciągarką a następnie w tym samym roku ukończył szkolenie w lotach holowanych za samolotem i rozpoczął szkolenie w lotach na termice. W 1974 roku uzyskał licencję pilota szybowcowego a w dwa lata później zdobył srebrną odznakę szybowcową. W tym samym czasie rozpoczął również szkolenie spadochronowe i wykonał 19 skoków. W 1977 roku przelotem otwartym 300 km z Radomia do Leszna oraz przewyższeniem 3000 m na Żarze zdobył złotą odznakę szybowcową. Szkolenie samolotowe rozpoczął w 1978 roku i w tym samym roku uzyskał licencję pilota samolotowego. Szkolił się na samolocie Zlin-42 . W 1978 roku zdobył pierwszy diament do złotej odznaki szybowcowej oblatując trójkąt 300 km. Drugi diament za przelot po trójkącie 500 km Leszno –Inowrocław – Łódź – Leszno zdobył w 1982 r a trzeci ostatni diament do diamentowej odznaki za przewyższenie 6150 m zdobyłem w 1986 startując z lotniska w Nowym Targu.
Lata 80-te były okresem największej aktywności w lotnictwie. Wielokrotnie startował w zawodach szybowcowych zarówno okręgowych (nasz okręg obejmował wtedy Aerokluby: Krakowski, Podhalański i Tatrzański) jak i zawodach krajowych rozgrywanych w Lisich Kątach oraz raz mistrzostwach Polski rozgrywanych w Lesznie. Warto wspomnieć, że że ówczesny system awansu do kolejnych zawodów był całkowicie inny od obowiązującego obecnie i w zawodach wyższej rangi można było wystartować wyłącznie po uzyskaniu kwalifikującego miejsca w zawodach niższej rangi. Corocznie brał udział w treningowych turnusach szybowcowych w Lesznie i Lisich katach oraz na Żarze wylatując tam łącznie setki godzin. Startował również w zawodach samolotowych w naszym okręgu, najpierw jako nawigator a później jako pilot. Lata te były czasem uzyskiwania kolejnych uprawnień do zawodowej licencji pilota samolotowego oraz dużej ilości lotów dla sekcji szybowcowej kiedy holował szybowce. Działał również w Zarządzie Aeroklubu Krakowskiego przez kilka kadencji oraz w Zarządzie Sekcji Szybowcowej.
W okresie 50 lat latał na 13 typach szybowców, 4 typach samolotów spędzając w powietrzu 350 godzin na samolotach, 1591 godzin na szybowcach i wykonując 19 skoków spadochronowych. Dokąd tylko zdrowie pozwoli zamierza aktywnie latać dalej.
Ireneusz Biela
W drugiej połowie 1972 roku rozpoczął szkolenie teoretyczne szybowcowe w Aeroklubie Krakowskim. Szkolenie praktyczne podstawowe do licencji SPL rozpoczął i zakończył w 1973 roku w lipcu. Od tego czasu jest członkiem Aeroklubu Krakowskiego.
Od 1974 roku rozpoczął szkolenie w sekcji spadochronowej osiągając tytuł skoczka spadochronowego III klasy.
Dalsze szkolenia szybowcowe oraz wszystkie uprawnienia do licencji SPL, szkolenia samolotowe PPL(A), oraz na samolotach ultralekkich UACP odbywał w Aeroklubie Krakowskim, w którym do dzisiaj pełnie funkcje instruktora.
Lata na szybowcach, samolotach oraz samolotach ultralight. Od 2016 roku jest instruktorem szybowcowym. Wyszkolił podstawowo około 40 pilotów.
Nalot ogólny: 1750 h.
Nalot instruktorski: 900 h.
Nalot na szybowcach: 1450 h.
Ilość wykonanych startów i lądowań ogółem ok. 10 000 w tym 8850 na szybowcach, 1150 na samolotach.
Ilość przelecianych kilometrów na szybowcach ok. 5000 km.
Najdłuższy przelot na szybowcach: 500 km.
Największe przewyższenie: 3000 m.
Podczas latania najbardziej sobie ceni:
- bezpieczeństwo,
- dobrą organizację,
- odpowiednie przygotowanie do lotów,
- profesjonalizm,
- dbałość o sprzęt i wyposażenie,
- właściwe relacje pomiędzy uczestnikami procesu lotniczego.
Na przestrzeni pięćdziesięciu lat zawsze wiązał latanie z Aeroklubem Krakowskim, ceniąc sobie niezwykłą sposobność przynależności do elit polskiego lotnictwa, których Aeroklub Krakowski jest kreatorem.
Paweł Janisiewicz
Zawodnik Aeroklubu Krakowskiego w latach 1999 – 2012 roku. Wielokrotny laureat Pucharu Świata, Mistrzostw Świata, Mistrzostw Europy. Dwukrotnie znalazł się w Złotej dziesiątce Sportowców Lotników w plebiscycie “Skrzydlatej Polski”. Za swoje osiągnięcia wyróżniony przez Prezydenta Miasta Krakowa w 2011 roku.
Wieloletni działacz Aeroklubu Krakowskiego. W przeszłości Przewodniczący Sekcji Modelarskiej.
Odznaczony przez Zarządu Aeroklubu Polskiego tytułem „Zasłużony Działacz Lotnictwa Sportowego”.
Edward Popiołek
Honorowy członek Aeroklubu Krakowskiego.
Pilot szybowcowy od 1957 roku, pilot samolotowy od 1960 roku.
Czołowy działacz lotnictwa sportowego w Polsce. Prezes i Wiceprezes Aeroklubu Krakowskiego, wieloletni członek Zarządu Aeroklubu Polskiego, delegat do Międzynarodowej Federacji Lotniczej, Przewodniczący Komisji Samolotowej, Sędzia Międzynarodowy.
Za swoją działalność został wyróżniony tytułem i odznaką Zasłużonego Działacza Lotnictwa Sportowego. Zasłużony Mistrz Sportu, Zasłużony Działacz Kultury Fizycznej. Wielokrotnie wyróżniany medalami za Wybitne Osiągnięcia Sportowe.
Jeden z nielicznych w Polsce laureat Medalu “KALOS KAGATHOS”, nadawanego przez Kapitułę Uniwersytetu Jagiellońskiego dla wybitnie zasłużonych w sporcie oraz pracy zawodowej.
Aktywny pilot, instruktor lotniczy, wykonuje loty w ramach teledetekcji lotniczej.
Marian Wieczorek
Honorowy członek Aeroklubu Krakowskiego.
Instruktor pilot szybowcowy i samolotowy; skoczek spadochronowy. Członek Aeroklubu Krakowskiego od 1971 r. Z wykształcenia absolwent filologii polskiej.
Pilot sportowy. W latach 80-tych członek samolotowej kadry narodowej; reprezentant Polski w lataniu rajdowym i precyzyjnym; medalista mistrzostw świata i Europy. Sędzia międzynarodowy; delegat Aeroklubu Polskiego do FAI GAC, członek podkomisji rajdowej GAC. Wielokrotnie kierownik reprezentacji Polski na mistrzostwach świata i Europy oraz przewodniczący jury w mistrzostwach Polski i w Locie Południowo-Zachodniej Polski.
Pracował jako instruktor pilot w Aeroklubie Krakowskim w latach 1977-1980. Od 1980 r. pilot liniowy w PLL LOT. (An-24, Ił-62, B767, B787). Instruktor i egzaminator typu B767 i B787 Dreamliner. W latach 1993-1998 w linii południowokoreańskiej ASIANA jako instruktor pilot B767. W 2019 r. wykonał ostatni lot jako pilot liniowy. Nalot ogólny 24000 godzin. Obecnie instruktor i egzaminator na symulatorze B787.
– Jesteśmy dumni, że każdy z powyższych pilotów, konsekwentnie przez ponad 50 lat budował społeczność Aeroklubu Krakowskiego mając realny wpływ na to jak dziś wygląda nasz Klub – mówią członkowie Zarządu Aeroklubu Krakowskiego.
– Dziękujemy za Wasze zaangażowanie, poświęcony czas i życzymy aby ta pasja do latania zawsze była bardzo silna – dodają.
Komentarze