Przejdź do treści
Źródło artykułu

Podsumowanie sezonu czarterowego 2019 w Porcie Lotniczym Katowice

Katowice Airport jest liderem wśród polskich lotnisk w segmencie przewozów czarterowych. W ubiegłym roku z 4,84 mln pasażerów obsłużonych w ruchu ogółem, aż 1,97 mln stanowiły osoby podróżujące czarterami. Pomimo spadku ruchu czarterowego w szczycie tegorocznego sezonu – okresu rozumianego jako czas od czerwca do września – port utrzyma pozycję krajowego lidera. W tym tekście przyjrzymy się bliżej tegorocznemu sezonowi wakacyjnemu z perspektywy Katowice Airport.

Znaczący wpływ na tegoroczne wyniki przewozów miało parę zewnętrznych czynników. Poza wahającymi się cenami paliwa lotniczego zaobserwowaliśmy, że biura podróży – w przeciwieństwie do poprzedniego roku – zrezygnowały z dynamicznego poszerzania swojej oferty, zamiast tego skupiły się na optymalizacji wyniku finansowego. Ponadto zauważalny wpływ na tegoroczne wyniki miały problemy związane z uziemieniem Boeingów 737 MAX 8. Najwięksi na polskim rynku przewoźnicy czarterowi rozwój swoich flot opierali właśnie na tym modelu statku powietrznego. Szacuje się, że w szczycie sezonu lato 2019 na polskim rynku przewozów czarterowych, żeby w pełni zaspokoić potrzeby przewozowe biur podróży, brakowało od jednego do dwóch średniodystansowych statków powietrznych.

Siatka połączeń czarterowych

W trakcie tegorocznego sezonu czarterowego z Pyrzowic można było odbyć podróż do 56 portów lotniczych zlokalizowanych w szesnastu różnych państwach. Piętnaście połączeń – najwięcej w tym roku – dostępnych było do Grecji, dwanaście do Hiszpanii, cztery do Turcji i Egiptu, trzy do Włoch, Tunezji i Cypru, dwa do Bułgarii, Portugalii i Czarnogóry, i po jednym do Maroka, Izraela, Macedonii, Albanii, Chorwacji i Zjednoczonych Emiratów Arabskich (nowy kierunek). W porównaniu z poprzednim sezonem, z siatki zniknęło jedenaście tras: po trzy do Grecji i Hiszpanii, i po jednej do Turcji, Włoch, Chorwacji, Wyspy Zielonego Przylądka (brak lotów) i Dominikany (brak lotów). Jedno dodatkowe połączenie – do portu lotniczego Taba – zyskał za to Egipt.

 

Najpopularniejsi przewoźnicy czarterowi

Między czerwcem a wrześniem w Katowice Airport można było skorzystać z usług 18 przewoźników czarterowych. Najwięcej operacji – 2755 – wykonał Enter Air, który przewiózł w trakcie swoich lotów 461 105 pasażerów (prawie 30% więcej niż w 2018 roku). Drugie miejsce wywalczył – jeśli nie wylatał – Ryanair Sun. Przewoźnik zrealizował 1408 operacji i przewiózł na pokładzie swoich samolotów dokładnie 259 236 osób (+123,19%). Trzecią najpopularniejszą czarterową linią lotniczą w trakcie sezonu letniego 2019 okazał się Smartwings (wcześniej Travel Service). Na pokładach samolotów tej linii z i do Pyrzowic na wakacje poleciało 178 914 (-30,64%) osób. Przewoźnik wykonał w sumie 1055 operacji. Tuż za najniższym stopniem podium znalazła się debiutująca w tym roku w Katowice Airport Blue Panorama, która może pochwalić się przeprowadzeniem 585 operacji dla 104 106 osób. Zaraz za nią znalazł się jeszcze jeden polski akcent, czyli PLL „LOT”, przewiózł 98 128 pasażerów (+2118,58%) w trakcie 574 operacji.

Opracowanie: Piotr Adamczyk (Dział Public Relations), Piotr Lubas (Dział Prognozowania), Jakub Mańka (Dział Public Relations)

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony