Przejdź do treści
Źródło artykułu

Podsumowanie rekordowego 2016 i plany na 2017 rok Portu Lotniczego Katowice

Podsumowanie grudnia 2016 i całego zeszłego roku

Ostatni miesiąc 2016 roku Port Lotniczy Katowice zakończył wzrostem we wszystkim segmentach ruchu pasażerskiego tj.: całkowitym, regularnym i czarterowym. W ruchu całkowitym obsłużonych zostało 186 771 pasażerów, o 11 058 więcej (+6,3%) niż w tym samym miesiącu roku poprzedniego. Z siatki połączeń regularnych skorzystało 159 430 podróżnych, o 9 053 więcej (+6%) w porównaniu z dwunastym miesiącem 2015 roku. Duży wzrost port osiągnął w segmencie ruchu czarterowego. W ostatnim miesiącu roku z tras wakacyjnych oferowanych z Pyrzowic skorzystało 22 032 osób, o 4 211 (+23%) więcej niż w ostatnim miesiącu 2015 roku.

Rok 2016 był dla Portu Lotniczego Katowice rekordowy we wszystkich segmentach ruchu pasażerskiego. Najlepsze w historii portu wyniki zostały osiągnięte w ruchu całkowitym, regularnym i czarterowym. W ruchu całkowitym z siatki połączeń lotniska skorzystało 3 221 261 podróżnych, o 151 982 więcej (+4,9%) w porównaniu z 2015 rokiem. W ruchu regularnym z i do Pyrzowic podróżowało 2 126 540 osób, o 138 561 więcej (+7%) niż w poprzednim roku. Dobry wynik port osiągnął także w segmencie ruchu czarterowego, w ramach którego obsłużono 1 079 159 wczasowiczów, o 21 710 więcej (+2%) niż w roku 2015.

Struktura ruchu

Najpopularniejsze kraje w ruchu regularnym w 2016 roku to Wielka Brytania, Niemcy i Norwegia. Na kierunkach brytyjskich obsłużono 644 254 pasażerów (32% udziału w rynku), o 74 581 więcej niż w 2015. Więcej podróżnych skorzystało także z tras do Niemiec, było ich 563 070, o 20 111 więcej niż w roku 2015. Kraj ten z 28,1% rynku w rynku był drugim najpopularniejszym na lotach z/do Pyrzowic w ruchu regularnych. Trzecie państwo pod względem udziału w ruchu to Norwegia (7,3%). Na trasach norweskich obsłużono 146 399 osób, o 3 263 mniej niż w 2015 roku.

Istotnie zmieniła się struktura najpopularniejszych krajów w ruchu czarterowym. W 2015 roku największy 28,3% udział miała Grecja, na drugim miejscu z 18,2% udziałem była Turcja, a na trzecim Hiszpania z udziałem wynoszących 15,4%. W roku 2016 Grecja umocniła się na pierwszym miejscu zwiększając udział w rynku do 34,1%, na drugie miejsce awansowała Hiszpania z 19,8% udziałem. Na trzecie miejsce, z zajmowanego w 2015 roku piątego, przeskoczyła Bułgaria. Udział w ruchu czarterowym kierunków bułgarskich w roku 2016 wyniósł 13,4%.

Rozwój siatki połączeń i inwestycje w 2016

W 2016 roku port rozszerzył siatkę połączeń regularnych i czarterowych. W ofercie lotów rozkładowych pojawiło się dziewięć nowych połączeń. Pięć z nich to trasy całoroczne tj. Liverpool, Bari, Dubaj, Teneryfa i Lanzarote, a cztery to trasy sezonowe, dostępne w okresie wiosenno-letnim tj.: Korfu, Alghero (Sardynia), Heraklion i Saloniki. W sezonie wakacyjnym Port Lotniczy Katowice, jak co roku oferował największą wśród polskich portów regionalnych siatkę połączeń czarterowych. Wśród nich pierwsze w historii polskich portów regionalnych, bezpośrednie, dalekodystansowe połączenie czarterowe. Trasa do Dominikany ruszyła 7 lipca 2016 roku i obsługiwana jest szerokokadłubowym Boeingiem 767-300ER.

Rok 2016 w Porcie Lotniczym Katowice to także czas inwestycji. Górnośląskie Towarzystwo Lotnicze SA, firma zarządzająca portem, kontynuowała proces rozbudowy i modernizacji infrastruktury lotniska. W maju otwarta została nowa baza cargo, zlokalizowana w południowo-wschodniej części portu. Nowy terminal cargo ma 12 tys. m kw. powierzchni, z czego 10 tys. m. kw. to powierzchnia magazynowa, a 2 tys. m kw. biurowa. W czerwcu 2016 roku do użytku oddany został zmodernizowany i przebudowany terminal pasażerski A.

We wrześniu 2016 roku udostępnione zostały nowe, rozszerzone procedury startów i lądowań w warunkach ograniczonej widzialności (LVP – Low Visibility Procedures), dzięki którym poprawiła się dostępność operacyjna portu. Aktualnie do lądowań w oparciu o system ILS dostępna jest II kategoria operacji lotniczych, co oznacza, że można lądować gdy widzialność wzdłuż drogi startowej jest nie mniejsza niż 300 m (wcześniej 550 m), a pułap chmur nie niżej niż 30 m (wcześniej 60 m). Z kolei starty mogą się odbywać gdy widzialność jest nie mniejsza niż 135 m (wcześniej 350 m). W 2016 roku GTL SA kontynuował także inwestycję związaną z przebudową starej drogi startowej w drogę kołowania i dostosowaniem pola manewrowego portu do II kategorii operacji lotniczych. Zakończenie tego projektu, zgodnie z umową z wykonawcą, planowane jest na styczeń 2018 roku.

Komentując rok 2016 prezes Zarządu GTL SA Artur Tomasik powiedział: Bez wątpienia był to najlepszy rok w historii lotniska. Wzrosty cieszą, szczególnie, że zostały osiągnięte we wszystkich segmentach ruchu. Miniony rok można zaliczyć także do udanych jeśli chodzi o inwestycje. Zakończyliśmy  trzy ważne projekty i rozpoczęliśmy przygotowania do kolejnych. Istotny jest także fakt, że 2016 zamknęliśmy po raz kolejny z pozytywnym wynikiem finansowym, a to oznacza możliwość realizacji kolejnych przedsięwzięć infrastrukturalnych i dalszy rozwój portu.

Plany inwestycyjne na 2017 rok

W 2017 roku Górnośląskie Towarzystwo Lotnicze SA będzie kontynuować inwestycje związaną z przekształceniem starej drogi startowej w drogę kołowania i dostosowaniem pola manewrowego portu do II kategorii operacji lotniczych. W III kwartale br. rozpocznie się drugi etap rozbudowy płyty postojowej cargo przed nową bazą do obsługi frachtu w południowo-wschodniej części portu. Płyta rozbudowywana będzie na zachód. Powstaną cztery stanowiska postojowe dla samolotów kodu C (np. Airbus A320/Boeing 737) lub zamiennie dwa stanowiska dla samolotów kodu E (np. Boeing 747) i jedno kodu C. Na początku II kwartału br. zakończą się pracę nad wielowariantową koncepcją przebudowy i modernizacji terminalu pasażerskiego B. Na podstawie tego dokumentu wybrany zostanie wariant przebudowy, a następnie rozpocznie się przygotowanie projektu budowlanego. Trwają także prace koncepcyjne związane z zadaniem przebudowy fragmentu drogi 913 wraz z układem dróg wewnętrznych Katowice Airport. Dokument będzie gotowy w II kwartale br. W I półroczu 2017 roku rozpoczną się prace nad koncepcją związaną z realizacją kolejnego ważnego projektu tj. budowy bazy paliw. Ponadto inwestycje na terenie portu realizować będą partnerzy GTL SA. Polska Agencja Żeglugi Powietrznej w I półroczu br. powinna rozpocząć budowę nowej wieży kontroli lotniska. Z kolei w drugim półroczu 2017 roku Chopin Airport Development prawdopodobnie rozpocznie budowę trzygwiazdkowego Hotelu sieci Moxy (marka należąca do Mariotta).

Prognozy ruchu i rozwój siatki połączeń

GTL SA prognozuje, że w 2017 roku na pyrzowickim lotnisku zostanie obsłużonych od 3,5 mln do 3,6 mln pasażerów w ruchu całkowitym. Wzrostowi ruchu sprzyjać będzie rozwój bazy linii lotniczej Wizz Air. W marcu 2017 do pyrzowickiej bazy przewoźnika dołączy szósty 180-miejscowy Airbus A320. Jednocześnie przewoźnik uruchomi cztery nowe połączenia: Maltę i Keflavik (Islandia), które ruszą już 10 marca 2017 r., Katanię, której uruchomienie zaplanowano na 11 marca br. i Lizbonę, która wystartuje 12 marca br. W 2017 roku w Katowice Airport zadebiutuje także nowy przewoźnik regularny. We wtorek 9 maja br. holenderska, niskokosztowa linia lotnicza Transavia rozpocznie loty z Pyrzowic do Amsterdamu. Trasa obsługiwana będzie trzy razy w tygodniu we wtorki, czwartki i niedziele. W szczycie sezonu z Katowice Airport oferowanych będzie ponad 100 tras regularnych i czarterowych.

Optymistycznie patrzymy na rok 2017. Prognozujemy większy niż w 2016 wzrost ruchu regularnego i czarterowego. Cieszy nas rozwój bazy Wizz Air ale nadal będziemy starali się przekonać tego oraz innych przewoźników do uruchomienia nowych tras. Kilka połączeń z naszej krótkiej listy zostało już uruchomionych w 2016 roku, jednak ciągle w naszej siatce brakuje takich tras jak chociażby: Turyn, Madryt czy Monachium. Kontynuować będziemy starania o ich otwarcie. Nie ustawać będziemy także w realizacji programu inwestycyjnego. Jednym z kluczowych przedsięwzięć jest dla nas modernizacja i generalny remont terminalu pasażerskiego B. Obiekt bez dwóch zdań potrzebuje mocnego liftingu. Chcemy się do tej inwestycji dobrze przygotować dlatego, że zależy nam nie tylko na podniesieniu standardu obiektu ale także zwiększeniu jego przepustowości. Mam także nadzieję, że nadal w dobrym tempie będą trwały prace związane z projektem rewitalizacji szlaku kolejowego nr 182 Tarnowskie Góry-Zawiercie. To jedna z ważnych, zewnętrznych inwestycji, dla dalszego rozwoju Portu Lotniczego Katowice – powiedział Artur Tomasik, Prezes Zarządu GTL SA.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony