Przejdź do treści
Źródło artykułu

Podsumowanie konferencji na temat slotów

W związku pracami legislacyjnymi nad rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (EWG) nr 95/93 w sprawie wspólnych zasad przydzielania czasu na start lub lądowanie w portach lotniczych Unii Europejskiej, w Urzędzie Lotnictwa Cywilnego odbyła się konferencja poświęcona omówieniu poszczególnych rozwiązań kierunkowych przyjętych w wymienionym projekcie i ich wpływu na funkcjonowanie polskich portów oraz przewoźników lotniczych.

W konferencji wzięli udział przedstawiciele Ministerstwa Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej, portów i linii lotniczych oraz Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej.

Przedstawione zostały główne zmiany zaproponowane przez Komisję Europejską, dotyczące m.in.: definicji nowego podmiotu, wyznaczenia statusu lotniska, komitetu koordynacyjnego, parametrów koordynacyjnych oraz lokalnych wytycznych, statusu i finansowania działalności koordynatora, sposobu alokacji slotów (długość serii slotów oraz historyczność), mobilności slotów, weryfikacji zgodności slotów z planami lotów, sankcji (oraz opłat za rezerwacje slotów), a także włączenia systemu alokacji slotów do SES.

Największe kontrowersje wśród zebranych wywołały zagadnienia dotyczące zmiany sposobu liczenia historyczności z 80/20% na 85/15%, a także wydłużenie serii w sezonie zimowym do 10, a w sezonie letnim do 15. Według uczestników zmiany takie zmniejszą elastyczność w funkcjonowaniu linii lotniczych. Kwestionowane było, czy wprowadzenie zmian w rozporządzeniu przełoży się na rzeczywistą poprawę wykorzystania slotów oraz przepustowości. Ponadto uczestnicy wyrazili stanowczy sprzeciw wobec opłaty za rezerwację slotów, której poniesienie konieczne byłoby przed rozpoczęciem sezonu, czyli zanim linie lotnicze zaczną uzyskiwać dochody. Natomiast z ogólną akceptacją spotkał się zapis precyzujący niezależność koordynatora pod względem prawnym, organizacyjnym oraz decyzyjnym od zainteresowanych stron w danym państwie członkowskim.

Wszyscy przedstawiciele poparli stwierdzenie, że należy poprawić stosowanie obecnego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (EWG) nr 95/93 w sprawie wspólnych zasad przydzielania czasu na start lub lądowanie w portach lotniczych Unii Europejskiej w praktyce przez wszystkie państwa członkowskie, zamiast wprowadzać tak znaczącą ilość kolejnych poprawek.

Ponadto przedstawiciele Urzędu Lotnictwa Cywilnego poinformowali gości o wstępnym harmonogramie prac nad projektem w ramach Grup Roboczych Rady UE oraz o możliwości zgłaszania uwag do dokumentów aktualizowanych na stronie ULC.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony