Panel dyskusyjny PKL nt. polskiego przemysłu lotniczego
Polski Klub Lotniczy zaprasza wszystkich zainteresowanych na roboczy panel dyskusyjny PKL na temat stanu i perspektyw polskiego przemysłu lotniczego w świetle potrzeb rozwoju lotnictwa ogólnego.
Panel odbędzie w dniu 14.09.2015 r., od godz. 10.00, w auli konferencyjnej nr 130 Uczelni Łazarskiego na ul. Świeradowskiej 43 w Warszawie. Wstęp wolny.
Czego potrzebuje przemysł lotniczy dla lotnictwa GA aby się rozwijać?
- rozwoju technologii,
- ekspansji krajowej i zagranicznej,
- instrumentów wsparcia.
W roku 2014 Ewidencja ULC przyjęła w sumie 31 samolotów ultralekkich. W stosunku do roku 2013, w którym wpisane zostało 18 samolotów, widać wyraźny wzrost (aż o 72%!) zainteresowania tą kategorią lotnictwa w Polsce.
Po szacunkowej analizie wielkości rynku samolotów ultralekkich w Polsce pod względem wartości sytuacja przestawia się następująco:
- W roku 2014 na samoloty ultralekkie, widniejące w Ewidencji ULC, wydano ok. 6 mln. zł netto.
- W roku 2013 wartość ta wynosiła ok. 4 mln zł netto.
Wartościowo rynek urósł aż o 50% w stosunku do roku ubiegłego. Średnia cena nowego samolotu ultralekkiego kształtuje się na poziomie ok. 230 000 zł netto, a używanego ok. 130 000 zł netto.
Należy zauważyć, że najczęściej rejestrowanymi samolotami ultralekkimi w Polsce w 2014 roku były samoloty firmy Aeroprakt, Ekolot oraz Pipistrel.
Spośród 31 samolotów wpisanych do ewidencji, 17 stanowiły maszyny fabrycznie nowe, a 14 samoloty używane. Podział rynku ze względu na samoloty nowe i używane w 2014r. utrzymał swoją strukturę z roku 2013, gdzie kształtowała się ona na poziomie 56% nowych samolotów i 44% używanych.
Dane jednoznacznie stwierdzają, że rynek samolotów ultralekkich w Polsce jest w fazie rozwoju. Należy wyrazić nadzieję, że rok 2015 będzie kontynuować trend i tendencję wzrostu z roku 2014.
Więcej można przeczytać we Wprowadzeniu do debaty.
Komentarze