Oblot Orlika po modyfikacji

Pilot fabryczny Krzysztof Galus i inżynier Jacek Gołębiowski po oblocie samolotu PZL 130 Orlik Advanced (fot.Piotr Paweł Rejmer)

W dniu 7 czerwca w PZL Warszawa-Okęcie miał miejsce oblot techniczny samolotu PZL 130 Orlik Advanced po modyfikacji (biuletyn 209). Zasadnicza różnica z poprzednim modelem, to zmiana awioniki z metrycznych na przyrządy w układzie anglosaskim.

Lotu testowego na samolocie nr 048 dokonali pilot fabryczny Krzysztof Galus i inżynier Jacek Gołębiowski, szef tzw. „startu”, czyli działu firmy zajmującego się realizacją prób w locie.

Próby wykonywano w strefie zarezerwowanej dla lotów testowych, w okolicy Wilgi i Garwolina. Lot trwał około 1 godz. i 30 minut.

Podczas oblotu przeprowadzono kontrolę działania wszystkich systemów samolotu w tym także nowej awioniki. Próba miała wykazać, czy w tym zakresie przed kolejnym lotem trzeba będzie coś poprawić.

Test ten miał wykazać czy samolot lata bezpiecznie i czy nadaje się do kolejnych już bardziej zaawansowanych prób w locie.

(fot. Piotr Paweł Rejmer)

Samolot, po zakończeniu wszystkich prób na Okęciu (badań typu) posłuży jak egzemplarz do szkolenia pilotów mającego na celu wdrożenia ich do nowej wersji.

Szkolenie to będzie realizowane w 42 Baza Lotnictwa Szkolnego w Radomiu.

W nieodległym czasie, równolegle z zakończeniem tego szkolenia, pierwszy z serii zmodernizowanych Orlików (samolot nr 050), zostanie przekazany Polskim Siłom Powietrznym.

Tomasz Białoszewski


PZL 130 Orlik Advanced (fot. Piotr Paweł Rejmer)

Źródło: TBB/Tomasz Białoszewski
comments powered by Disqus