Obchody 100. Rocznicy Zdobycia Ławicy 5-6 stycznia
Port Lotniczy Poznań-Ławica im. Henryka Wieniawskiego zaprasza i jednocześnie zachęca do przybycia na uroczystości w dniu 5 stycznia 2019 roku organizowane w hołdzie Powstańcom Wielkopolskim w 100. Rocznicę Zdobycia lotniska Ławica.
W czasie pikniku prezentować się będą grupy rekonstrukcji historycznej, odbędzie się także inscenizacja zdobycia lotniska.
Uroczystości oficjalne oraz piknik historyczny odbędą się przy Pomniku Zdobywców Ławicy, zlokalizowanym przy starym terminalu Portu od ulicy Bukowskiej 285 w godzinach 12:00-15:00.
Nad terenem gdzie będą uroczystości przy pomniku i piknik historyczny, mają przelecieć w szyku F-16, oczywiście jest to też uzależnione od czynników pogodowych.
Kolejna niespodzianka i atrakcja jaka będzie czekała 5 stycznia na Ławicy na uczestników podczas pikniku historycznego to przywiezione przez Politechnikę Poznańską repliki Fokkera D-VII , a to nie wszystko co będzie można zobaczyć na Ławicy. Więcej TUTAJ.
Na uczestników pikniku czekać będzie także gorąca grochóweczka ufundowana przez Lotnisko Ławica.
Ponadto 6 stycznia 2019 roku w godzinach historycznych organizowana jest dodatkowa inscenizacja tych wyjątkowych chwil sprzed 100 lat!
Serdecznie zapraszamy.
Początki lotniska w Poznaniu
Stacja Lotnicza Poznań, czyli pruskie lotnisko wojskowe w Ławicy pod Poznaniem, powstała w roku 1913. Obiekt miał wzmocnić stacjonujący w mieście V Korpus Armii, lecz idea zakupu samolotu oraz wybudowania lotniska narodziła się w redakcji lokalnego dziennika Posener Tageblatt. Inicjatywę zbiórki pieniędzy na ten cel, popartą przez władze miasta i prowincji, realizował Komitet prowincjonalny. Do sukcesu przedsięwzięcia z pewnością przyczyniło się duże zainteresowanie lokalnej społeczności nowymi zagadnieniami związanymi z lotnictwem. Oficjalne otwarcie odbyło się 26 sierpnia 1913 roku – cesarz Wilhelm II odebrał paradę V Korpusu Armii, na którą przybyło tysiące mieszkańców miasta. Na powierzchni ok. 300 hektarów Stacja Lotnicza Poznań obejmowała trawiaste pole wzlotów, koszary, warsztaty oraz trzy hale, w których docelowo mogło stacjonować trzydzieści maszyn. Jednym z nich był samolot Poznań, ufundowany w ramach zbiórki zorganizowanej przez Posener Tageblatt.
(fot. Archiwum Portu Lotniczego Poznań Ławica)
Przed I Wojną Światową, a także w czasie jej trwania, na lotnisku funkcjonowała szkoła pilotów, obserwatorów i mechaników, poza tym naprawiono tu samoloty i składowano sprzęt lotniczy. Po wojnie, kiedy zabór pruski pozostał w obrębie rzeszy Niemieckiej, lotnisko odegrało kluczową rolę w Powstaniu Wielkopolskim .
Po wybuchu walk w dniu 27 grudnia 1918 roku miasto znalazło się w rękach polskich, lecz poważne zagrożenie stanowiła jednostka wojskowa stacjonująca w Ławicy. Po odrzuceniu przez dowództwo zapasowego Oddziału Lotniczego propozycji warunkowej kapitulacji, polski sztab podjął decyzję o przejęciu zbrojnym. Walka rozpoczęła się w nocy z 5 na 6 stycznia 1919 roku – oddział liczący 350-400 powstańców, wspierany przez dwie armaty, zdobył lotnisko po dwudziestu minutach szturmu. Polacy przejęli teren lotniska oraz cenny sprzęt – trzydzieści sprawnych samolotów bojowych i szkoleniowych, amunicję oraz części zapasowe. Do dwóch nieudanych niemieckich nalotach, stacja lotnicza Poznań-Ławica, jako pierwsza powstańcza jednostka lotnicza, zaczęła odtąd odgrywać bardzo ważną rolę w rozwoju lotnictwa polskiego. Już od momentu przejęcia podjęto szereg inicjatyw zmierzających do utworzenia cywilnego portu lotniczego. (Źródło: airport-poznań.com.pl)
Opracowano na podstawie „Na Podniebnych Szlakach – Port Lotniczy Poznań-Ławica – Tradycja i współczesność 1913-2001”, autorstwa dr Andrzeja Zarzyckiego; Wydawnictwo i Drukarania UNI_DRUK s.c, rok 2001.
Komentarze