Przejdź do treści
Źródło artykułu

Nowy numer Biuletynu Bezpieczeństwa w Lotnictwie Cywilnym

Urząd Lotnictwa Cywilnego zaprasza do lektury kolejnego numeru Biuletynu Bezpieczeństwa w Lotnictwie Cywilnym – Nr 3(27)/2024.

W trzecim wydaniu Biuletynu Urzędu Lotnictwa Cywilnego w 2024 r. można znaleźć artykuły dotyczące: balistycznych systemów ratunkowych (BRS), koncepcji Second Victim, dezorientacji przestrzennej, czynnika ludzkiego w oparciu o teorię Dirty Dozen.

W artykule Balistyczne Systemy Ratunkowe (BRS): Klucz do Bezpieczeństwa w Lotnictwie przedstawiono funkcjonowanie BRS-ów w oparciu o schemat poglądowy, sposoby na identyfikowanie samolotów wyposażonych w ten system oraz informacje mające na celu podniesienie świadomości jak postępować i na co zwrócić szczególną uwagę w przypadku zdarzeń, w których system BRS nie został aktywowany.

W artykule na temat Second Victim autorka przedstawia problematykę tego zjawiska. Przybliża także kwestie związane z kulturą obwiniania oraz spojrzeniem na błąd ludzki przez pryzmat kultury bezpieczeństwa w organizacji. W artykule podjęto próbę zaprezentowania rozwiązań mających na celu lepsze zrozumienie sytuacji drugich ofiar.

Artykuł Dezorientacja przestrzenna skupia się na węższym zrozumieniu zjawiska w oparciu o funkcję narządu przedsionkowego znajdującego się w uchu wewnętrznym. Opisuje wybrane badania związane z dezorientacją przestrzenną na przestrzeni lat, tj. od czasu pierwszej wojny światowej po rozwój szkoleń symulatorowych. Praca ma na celu podniesienie świadomości odnośnie czynnika ludzkiego (human factor) i ograniczeń wynikających z wydajności człowieka (human performance) w systemie bezpieczeństwa lotów – niezależnie od tego, czy znajduje się on w kokpicie czy w symulatorze. Pokazuje również – idący w parze z rozwojem technologicznym i naukowo – badawczym – jeden z obszarów wyzwań dla rozwoju lotnictwa.

Ostatni materiał w tym numerze przypomina koncepcję Parszywej Dwunastki (Dirty Dozen), opracowaną na początku lat 90. przez Gordona Duponta, ówczesnego pracownika Transport Canada. Dirty Dozen wciąż stanowi punkt wyjścia wielu szkoleń na temat czynnika ludzkiego i ludzkiej wydajności (HF, HP). Temat ludzkich ograniczeń i słabości oraz czynników, które wpływają na to, że ludzie popełniają błędy, jest kluczowym elementem, który musi być wzięty pod uwagę w procesie zarządzania bezpieczeństwem w organizacjach lotniczych.

Urząd Lotnictwa Cywilnego zachęca do zgłaszania propozycji tematów oraz do przygotowania własnych artykułów związanych z bezpieczeństwem lotniczym. Najciekawsze z nich ULC chętnie opublikuje na łamach kolejnych wydań Biuletynu. ULC zachęca także do dzielenia się swoimi uwagami na temat opublikowanych materiałów. Na komentarze Urząd czeka pod adresem: lbb-2@ulc.gov.pl lub lbb@ulc.gov.pl. Pod te same adresy można również zgłaszać chęć otrzymywania Biuletynu Bezpieczeństwa w Lotnictwie Cywilnym w wersji elektronicznej.

Do pobrania:
•  Biuletyn Bezpieczeństwa w lotnictwie cywilnym Nr 3(27)/2024

Archiwalne wydania Biuletynu dostępne są na stronie: https://www.ulc.gov.pl

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony