Przejdź do treści
Biuletyn Bezpieczeństwa Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej Nr 4(24)/2023

Nowy numer Biuletynu Bezpieczeństwa Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej

Polska Agencja Żeglugi Powietrznej zaprasza do lektury kolejnego numeru magazynu Safe Sky nr 4(24)/2023.

Safe Sky to kwartalnik przygotowywany przez Biuro Bezpieczeństwa Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej. Materiały w nim zawarte tworzą specjaliści PAŻP oraz autorzy zewnętrzni. Celem Safe Sky jest promocja bezpieczeństwa w ruchu lotniczym oraz najnowocześniejszych rozwiązań w dziedzinie ATM.

W dwudziestym czwartym numerze biuletynu Safe Sky Paweł Szpakowski kontynuuje temat aspektów bezpieczeństwa w Inspekcji Lotniczej, skupiając się tym razem na wymaganiach wobec operatora lotniczego.

Inspekcja Lotnicza to organizacja zajmująca się kontrolą z powietrza urządzeń radionawigacyjnych i systemów świetlnych oraz walidacją procedur lotniczych. Do wykonania powierzonych jej zadań niezbędny jest zespół specjalistów z obszaru techniki lotniczej, samoloty wyposażone w specjalistyczną aparaturę pomiarową oraz osprzęt wspomagający. Widocznymi efektami funkcjonowania grupy inspekcyjnej są realizowane na bieżąco loty kontrolno-pomiarowe. Aby było to możliwe niezbędny jest cały szereg różnego rodzaju działań wspomagających i wspierających z obszarów przygotowania technicznego i operacyjnego, które mają zapewnić bezpieczne funkcjonowania tego typu organizacji lotniczej. Tym zagadnieniom poświęcona jest bieżąca część artykułu.

Piotr Dmochowski w obszernym artykule przybliży tematykę związaną z pojemnościami sektorów kontroli ruchu lotniczego.

Podstawowym zadaniem służb ruchu lotniczego jest zapewnienie jego bezpieczeństwa i płynności. Zadania te wykonywane są na bieżąco przy wykorzystaniu odpowiednich procedur (opisane zestawy adekwatnych czynności) umożliwiających bezpieczne i płynne zarządzanie ruchem w wyznaczonym obszarze odpowiedzialności. Jest to proces złożony, wielowymiarowy. Stanowi on wypadkową wielu czynników i elementów oddziałujących na siebie na różnych poziomach i w różnych horyzontach czasowych. Wszystkie te czynniki i elementy muszą zostać zgrane ze sobą w taki sposób by cały proces zachodził możliwie sprawnie i niezawodnie. Jednym z ważniejszych wskaźników wykorzystywanych w procesie zapewnienia bezpiecznego i płynnego przepływu ruchu lotniczego pozostaje zagadnienie pojemności przestrzeni powietrznej. W niniejszym studium Piotr Dmochowski skupił się na pewnym fragmencie przestrzeni – sektorach obszaru, które są podległe ACC (Area Control Centre), czyli służbom kontroli obszaru.

Zapraszamy do lektury!

Do pobrania:
Biuletyn Bezpieczeństwa Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej Nr 4(24)/2023

Wszystkie numery magazynu Safe Sky w wersji elektronicznej dostępne są pod adresem: pansa.pl/safe-sky

FacebookTwitterWykop

Nasze strony