Przejdź do treści
Nowe laboratorium dydaktyczne dla studentów lotnictwa i kosmonautyki Politechniki Wrocławskiej (fot. Politechnika Wrocławska)
Źródło artykułu

Nowe laboratorium dydaktyczne dla studentów lotnictwa i kosmonautyki Politechniki Wrocławskiej

Wydział Mechaniczno-Energetyczny Politechniki Wrocławskiej otworzył niedawno Laboratorium Awioniki i Systemów Pokładowych Statków Powietrznych. Studenci lotnictwa i kosmonautyki realizują tam zajęcia laboratoryjne na czterech nowych stanowiskach dydaktycznych, powalających symulować pracę wybranych urządzeń i systemów pokładowych samolotów.

Z nowych stanowisk dydaktycznych korzystają studenci obu specjalności na kierunku lotnictwo i kosmonautyka – zarówno napędów i płatowców, jak i awioniki i sterowania. Mają tam zajęcia laboratoryjne w ramach czterech kursów: podstaw awioniki, awioniki, instalacji pokładowych i systemów pokładowych statków powietrznych.

Stanowiska dydaktyczne będą wykorzystywane nie tylko na zajęciach, ale mogą także wspomóc studentów w czasie zbierania materiałów do prac dyplomowych związanych m.in. z diagnostyką systemów pokładowych statków powietrznych czy analizą stanów awaryjnych wybranych systemów pokładowych.

Symulator systemu elektroenergetycznego samolotu pasażerskiego AQ-1 i symulator systemu hydraulicznego samolotu pasażerskiego AQ-2 (oba wzorowane na systemach samolotu pasażerskiego Airbus A-320 i współpracujące z komputerami klasy PC) zbudowała włoska firma Elettronica Veneta.

Nowe laboratorium dydaktyczne dla studentów lotnictwa i kosmonautyki Politechniki Wrocławskiej (fot. Politechnika Wrocławska)2

(fot. Politechnika Wrocławska)

Na pierwszym stanowisku studenci w ramach zajęć mogą prowadzić symulację pracy w trybie normalnym i awaryjnym pokładowych źródeł energii elektrycznej, ćwicząc załączenie do sieci pokładowej naziemnego źródła zasilania energią elektryczną GPU, pomocniczej jednostki mocy APU oraz pierwszej i drugiej prądnicy prądu przemiennego. Mogą także symulować stany awaryjne występujące w systemie elektroenergetycznym związane m.in z niesprawnością poszczególnych pokładowych źródeł energii elektrycznej – opowiada dr inż. Adam Jaroszewicz z Katedry Kriogeniki i Inżynierii Lotniczej, kierownik laboratorium.

Na drugim stanowisku możliwa jest nie tylko symulacja pracy w trybie normalnym i awaryjnym trzech pokładowych systemów hydraulicznych (z wzajemną redundancją), ale także współpracujących elementów mechanizacji skrzydła (klap, slotów, spoilerów) oraz układów chowania/wypuszczania podwozia i układów odwracania ciągu w poszczególnych fazach lotu samolotu pasażerskiego.

Nowe laboratorium dydaktyczne dla studentów lotnictwa i kosmonautyki Politechniki Wrocławskiej (fot. Politechnika Wrocławska)3

(fot. Politechnika Wrocławska)

Uczestnicy zajęć – dzięki obu stanowiskom – będą mieli okazję poczuć się jak piloci za sterami Airbusa 320, prowadząc symulacje wspomagane wizualizacją na ekranach.

Prezentacja stanowiska dydaktycznegp w Laboratorium awionikiDwa inne nowe stanowiska w Laboratorium Awioniki i Systemów Pokładowych Statków Powietrznych są modułowe: to przyrządy pilotażowo-nawigacyjne statków powietrznych i przyrządy kontroli pracy zespołów napędowych. Opracowała i zbudowała je poznańska firma Mechatronika.pl. Stanowiska powstawały w ścisłej współpracy z pracownikami Wydziału Mechaniczno-Energetycznego na podstawie konkretnych wytycznych związanych ze szkoleniem studentów lotnictwa i kosmonautyki.

Nowe laboratorium dydaktyczne dla studentów lotnictwa i kosmonautyki Politechniki Wrocławskiej (fot. Politechnika Wrocławska)4

(fot. Politechnika Wrocławska)

Tworzy je ponad 40 niezależnych modułów zawierających wybrane elementy wyposażenia pokładowego statków powietrznych (m.in cyfrowy sztuczny horyzont, cyfrowy paliwomierz – przepływomierz, obrotomierz magnetoelektryczny i reluktancyjny, termoelektryczny czujnik temperatury głowicy silnika tłokowego, zespolony wskaźnik parametrów pracy zespołu napędowego czy także wybrane membranowe przyrządy pilotażowe – wysokościomierze, prędkościomierze, wariometry).

Dzięki modułowej budowie stanowiska możliwa jest szybka i łatwa konfiguracja elementów wyposażenia pokładowego statków powietrznych, żeby zrealizować konkretny temat ćwiczenia laboratoryjnego – podkreśla dr Jaroszewicz.


Lotnictwo i kosmonautyka to kierunek prowadzony na Wydziale Mechaniczno-Energetycznym PWr od 2020 r. Wydział ma jednak dużo dłuższe – dwudziestoletnie doświadczenie w kształceniu inżynierów dla lotnictwa (na kierunku: Mechanika i budowa maszyn energetycznych i specjalności: Inżynieria lotnicza). Absolwenci W9 są cenionymi specjalistami w branży lotniczej, pracując w wielu firmach lotniczych w kraju jak i za granicą.

Szczegóły na temat lotnictwa i kosmonautyki na stronie wydziału.

Lucyna Róg

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony