Przejdź do treści
Źródło artykułu

Najwięksi polscy przedwojenni wynalazcy

(…)
Polska myśl techniczna miała niebagatelny wpływ na rozwój lotnictwa. W latach 1870-1917 blisko 180 polskich wynalazców opracowało około 240 projektów statków powietrznych, ich elementów konstrukcyjnych, uzbrojenia i wyposażenia.

Jednym z pierwszych wynalazców, który na polu lotnictwa może poszczycić się dużymi osiągnięciami, jest Stefan Drzewiecki. Nim bracia Wright wznieśli się w powietrze, był jednym z pierwszych naukowców, który uznał, że lot maszyny cięższej od powietrza jest możliwy.

Jednak wcześniej zajmował się czymś zupełnie innym. Swoje pierwsze znane wynalazki przedstawił na Wystawie Wiedeńskiej w 1872 r. Wśród nich znalazł się domograf — urządzenie automatycznie kreślące kurs płynącego statku. Ten przyrząd zwrócił szczególną uwagę Wielkiego Księcia Konstantego, który zaproponował Drzewieckiemu pracę w Komitecie Technicznym Marynarki Rosyjskiej. Następnie Polak zajął się projektem łodzi podwodnej. Efekty zaprezentował w 1877 r. w Odessie. Łodzią, napędzaną siłą mięśni przepłynął pod okrętem zacumowanym w porcie. Nie był pierwszym, który stworzył okręt podwodny, ale pierwszy zastosował w nim peryskop.

Dalsze jego prace zaowocowały stworzeniem pierwszej czteroosobowej łodzi podwodnej (1881) i pierwszej napędzanej silnikami elektrycznymi (1888). W Rosji pod jego kierunkiem zbudowano od 1877 r. aż 50 czteroosobowych okrętów podwodnych. Nie mógł tam jednak zrealizować wielu planów. Wrócił do Francji. Nie przestał pracować nad projektami dla marynarki. W 1901 r. marynarki Rosji i Francji wprowadziły wyrzutnię torped jego konstrukcji, a 7 lat później Rosjanie zbudowali według jego projektu okręt podwodny o napędzie spalinowym.

Jego fascynacja lataniem zaczęła się jeszcze, kiedy pracował w Rosji. Tam powstała jego pierwsza książka z tej dziedziny "Samoloty w przyrodzie". Napisał wiele prac teoretycznych z dziedziny aeronautyki, jednak nie ograniczył się tylko do tego. W 1909 r. zaprezentował prototyp płatowca, który wyposażył w tylne śmigło. Cztery lata później powstał aeroplan "Drzewiecki", na którym wypróbowano jego rozwiązania. (…)

Pełna treść artykułu na stronie Pulsu Biznesu.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony