Przejdź do treści
Źródło artykułu

Najnowocześniejszy system kierowania i kontroli ruchem na gdańskim lotnisku

Wskazuje pozycje samolotów i pojazdów poruszających się po polu manewrowym na podstawie wskazań z transponderów i pętli indukcyjnych.

Port Lotniczy im. Lecha Wałęsy w Gdańsku od lat wdraża rozwiązania operacyjne i technologiczne zwiększające bezpieczeństwo operacji lotniczych oraz przepustowość lotniska. Nowy system zapewnia kontrolerom lotniska pełną świadomość sytuacyjną dla całego obszaru pola manewrowego, nawet w ekstremalnie złych warunkach pogodowych. Systemy klasy A-SMGCS należą do jednych z najbardziej wymagających i skomplikowanych technologicznie rozwiązań pracujących na lotniskach i podlegają surowym międzynarodowym i krajowym wymaganiom regulacyjnym. Dotychczas mogły sobie na nie pozwolić jedynie nieliczne i największe porty lotnicze.

„Dzięki cyfrowej wymianie danych, jaką umożliwił A-SMGCS, ograniczyliśmy korespondencję radiową, poszerzając zakres pracy bez-koordynacyjnej. Precyzyjne pozycjonowanie ruchu na terenie całego lotniska, uzupełnione o dokładny opis wszystkich aktywnych obiektów, stanowią dla kontrolerów ruchu lotniczego niezastąpione źródło informacji. Na gdańskiej wieży są obecnie zainstalowane najnowocześniejsze systemy dedykowane kontroli lotniska” – powiedział Bartosz Supernat kierownik Działu Kontroli Lotniska Gdańsk.

„Jesteśmy dumni mogąc poinformować o zatwierdzeniu do użytku operacyjnego przez Urząd Lotnictwa Cywilnego pierwszego w Polsce zaawansowanego systemu kierowania i kontroli ruchu A-SMGCS (Advanced Surface Movement Guidance & Control System). Każde nowe rozwiązanie techniczne unowocześnia i poprawia pracę gdańskiego lotniska. Bardzo nam zależy na takim rozwoju. To zwiększa bezpieczeństwo pracy, ale przede wszystkim bezpieczeństwo operacji lotniczych, które jest najważniejsze dla naszych pasażerów” – powiedział Jarosław Trzoska kierownik Działu Operacyjnego Portu Lotniczego Gdańsk.

(fot. Port Lotniczy Gdańsk)

System A-SMGCS został w całości wykonany przez polskiego producenta systemów lotniskowych firmę AP-TECH. Wdrożenie tak znaczącej innowacji było możliwe dzięki ścisłej współpracy Portu Lotniczego Gdańsk, firmy AP-TECH i Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej. Współpraca ta zaowocowała rozwiązaniem idealnie skrojonym pod potrzeby portu oraz kontrolerów lotniska.

"Dziękujemy całemu zespołowi portu oraz kontrolerom za współpracę i zaangażowanie. Ich otwartość na innowacje i przyszłościowe patrzenie na rozwój infrastruktury lotniska pozwoliły na osiągnięcie czegoś, co nie było dotychczas w zasięgu portów regionalnych, a nawet wielu dużych lotnisk. Opracowany system zapewnia lotnisku najwyższy poziom bezpieczeństwa operacji lotniczych. Jesteśmy dumni, że jako jedna z niewielu firm technologicznych na świecie, możemy pochwalić się certyfikowanym do użytku operacyjnego systemem A-SMGCS, który jednocześnie jest w zasięgu średnich i mniejszych portów lotniczych” – powiedział Marcin Bondyra prezes AP-TECH.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony