Nadzór inwestorski nad budową lotniska. Spółka CPK zaprasza wykonawców na konsultacje rynkowe
Dla lotniska CPK trwają zaawansowane prace projektowe, a od miesięcy prowadzone są wykupy nieruchomości, przeprowadzki, rozbiórki i odwierty. Teraz spółka Centralny Port Komunikacyjny rozpoczyna wstępne konsultacje rynkowe, które poprzedzają przetarg na Generalnego Inżyniera Kontraktów. To będzie największe dotychczas zlecenie na nadzór inwestorski w Polsce. Na zgłoszenia od potencjalnych wykonawców spółka CPK czeka do 15 stycznia
Wstępne konsultacje rynkowe to partnerski dialog inwestora z branżą inżynierską przed ogłoszeniem przetargu i podpisaniem umowy. Celem WKR jest doprecyzowanie czynników wpływających na jakość i wartość ofert, skonfrontowanie potrzeb inwestora z możliwościami wykonawców oraz zebranie najlepszych praktyk związanych z nadzorem i zarządzaniem projektami. Przed ogłoszeniem postępowania inwestor CPK chce zebrać z rynku informacje, które pozwolą określić zakres i specyfikację zamówienia, prawidłowo oszacować jego wartość i zweryfikować kluczowe warunki przyszłej umowy.
– Inżynier kontraktu jest obecny na większości dużych projektów infrastrukturalnych. To olbrzymia odpowiedzialność związana z nadzorem nad realizacją robót budowlanych. W przypadku CPK ta odpowiedzialność będzie jeszcze szersza, ponieważ obejmie wspólną z inwestorem koordynację między wykonawcami poszczególnych pakietów prac budowlanych. Ze względu na skalę CPK przewidujemy, że będzie to jeden z największych kontraktów realizowanych w Polsce. Dlatego, chociaż wybór ma nastąpić dopiero pod koniec przyszłego roku, już teraz rozpoczynamy konsultacje z rynkiem. W tak skomplikowanym przedsięwzięciu inwestycja w długoterminową relację opartą na zaufaniu to podstawa – mówi Mikołaj Wild, prezes spółki CPK.
Do udziału w konsultacjach rynkowych spółka CPK zaprasza firmy, które w ostatnich 15 latach pełniły nadzór inwestorski nad dużymi inwestycjami lotniskowymi, tzn. budową lub rozbudową portów lotniczych o docelowej przepustowości co najmniej 20 mln pasażerów rocznie.
Chodzi konkretnie o nadzór nad robotami budowlanymi z zakresu infrastruktury lotniskowej, np. terminali: pasażerskich i cargo, pirsów, dróg startowych i płyt lotnisk. W związku z budową podziemnej stacji kolejowej uczestnicy WKR muszą posiadać także doświadczenie i know-how w nadzorze przy budowach tuneli.
W konsultacjach będzie brać udział do pięciu firm lub konsorcjów. W przypadku większej liczby zgłoszeń, które będą spełniać warunki udziału w konsultacjach, inwestor oceni wnioski na podstawie kryteriów opisanych w dokumentacji. Następnie zaprosi do WKR tych wykonawców, których aplikacje uzyskały największą liczbę punktów.
Termin składania wniosków o udział w konsultacjach upływa 15 stycznia o godz. 12.00. Konsultacje będą prowadzone w języku polskim i angielskim. Szczegółowe informacje o przetargu można znaleźć na platformie internetowej SmatPZP.
Dotychczasowe prace związane z projektowaniem i budową lotniska CPK odbywają się zgodnie z harmonogramem. W lipcu spółka CPK przedstawiła projekt koncepcyjny terminala lotniskowego oraz dworca kolejowego i autobusowego. Tę dokumentację przygotował master architekt CPK, czyli brytyjskie konsorcjum Foster+Partners, które zaprojektowało wcześniej m.in. lotniska w Hongkongu, Pekinie i Dosze. W przygotowaniu jest projekt budowlany, który powinien być gotowy w drugim kwartale 2024 roku.
Na zaawansowanym etapie są też prace przy projektowaniu płyty lotniska, m.in. dróg startowych oraz kołowania i płyt postojowych dla samolotów. Za to zadanie odpowiada projektant inżynierii lądowej, czyli libańsko-amerykańska spółka Dar. Jednocześnie hiszpański IDOM przygotowuje projekt integracji systemów lotniskowych, czyli mówiąc obrazowo „układu nerwowego" lotniska.
W ramach umowy ramowej na projektowanie tzw. infrastruktury wspierającej przygotowywana jest dokumentacja m.in. dla wieży kontroli ruchu lotniczego, którą opracowuje polska pracownia JSK Architekci. Jednocześnie trwają prace nad projektem budynków lotniskowej służby ratowniczo-gaśniczej. W tym przypadku wykonawcą jest polskie konsorcjum AKE Studio, APA i Tequm.
W październiku spółka wybrała francuską grupę Vinci Airports i australijski fundusz IFM Global Infrastructure Fund na inwestora strategicznego, który obejmie do 49 proc. udziałów w spółce do budowy i zarządzania lotniskiem. Udział doświadczonych inwestorów branżowych i finansowych to potwierdzenie, że lotniskowy projekt ma dobrze przygotowany biznes plan, posiada potencjał komercyjny i gwarantuje atrakcyjną stopę zwrotu.
Według raportu EY nowa infrastruktura CPK pozwoli czerpać miliardowe dochody z obsługi lotniczego cargo. Do 2060 r. tylko z ceł i VAT może to być dla budżetu Polski dodatkowych ok. 200 mld zł. Jak wynika z raportu firmy Kearney, inwestycje CPK będą impulsem dla gospodarki, pozwalając wygenerować do 2040 r. ok. 290 tys. nowych miejsc pracy.
Komentarze