Przejdź do treści
Unikatowy silnik lotniczy PZInż-Major będzie prezentowany w Muzeum COP w Stalowej Woli (fot. Muzeum COP)
Źródło artykułu

Na potrzeby Muzeum COP pozyskano wyjątkowy eksponat

Jak poinformował portal Stalowka.NET, w Stalowej Woli na ulicy Hutniczej, w budynku gdzie niegdyś mieściły się warsztaty szkolne, powstaje nowoczesne Muzeum Centralnego Okręgu Przemysłowego. Kilka dni temu przekazano informację o wyjątkowym eksponacie jaki do niego trafił.

Muzeum Regionalne realizuje budowę Muzeum Centralnego Okręgu Przemysłowego na ulicy Hutniczej w Stalowej Woli przy Zespole Szkół nr 1. Wcześniej znajdowała się tam ekspozycja "COP dla przyszłości. Ludzie, przemysł i architektura". Obecnie prowadzone są prace nad aranżacją. Wystawa składać się ma z trzech bloków tematycznych: "Centralny Okręg Przemysłowy. Narodziny innowacyjnego przemysłu w Polsce", dla dzieci "Miasto", pokój zagadek pod nazwą "Zgaszona gwiazda COP-u – okupacja".

Placówka zgodnie z zapowiedziami ma nie być skamieliną, tylko żywym światem techniki, będzie pokazywać budowę maszyn, da możliwość pracy na tokarce czy frezarce.

Do tej pory udało się pozyskać wiele eksponatów związanych z Zakładami Południowymi: maszyny, akcesoria, fotografie, historie osób związane z jednym z największych projektów gospodarczych. W ramach projektu "COP online – przeszłość, która jest wzorem dla przyszłości" odbywa się skanowanie 3D i przygotowanie animacji działających przedwojennych maszyn.

W ostatnim czasie do Muzeum COP trafił legendarny lotniczy silnik. – W Polsce były dotychczas tylko cztery egzemplarze. Dzięki wsparciu BGK – wspieramy rozwój firm – piąty trafił właśnie do Stalowej Woli! Nasza kolekcja poszerzyła się o unikatowy silnik lotniczy PZInż-Major! – informuje placówka.

Silnik PZInż. Major, obok PZInż. Junior, był jednym z dwóch pierwszych napędów produkowanych na licencji czeskiej firmy A.S. Walter Tovarny w Państwowych Zakładach Lotniczych WS-2 w Rzeszowie. Przygotowania do przejęcia produkcji podjęto już w kwietniu 1939 roku, w istocie jednak pierwszy napęd powstał na początku sierpnia 1939 roku. Do wybuchu wojny wyprodukowano w WS-2 Rzeszów 50 sztuk silników obu typów oraz ok. 700 sztuk w pozostałych zakładach lotniczych. Silniki zaginęły w trakcie II wojny światowej. Po zakończeniu wojny Polskie Zakłady Lotnicze Rzeszów kontynuowały działalność produkcyjną z nowymi modelami, jednak bezpowrotnie utracono unikatowe silniki PZInż. Junior oraz PZInż. Major.

Silniki przeznaczone były do najlepszych polskich samolotów wykorzystywanych w latach 1933 – 1939. PZInż. Junior napędza samoloty szkolne i łącznikowe RWD 8 oraz akrobacyjne RWD-10 używane przez polskie lotnictwo sportowe. Natomiast PZ Inż. Major 4 zasila samoloty sportowe RWD 13, szkoleniowe RWD-17 i prototyp PWS-35 Ogar.

Teraz jeden z nich będzie można zobaczyć w Muzeum COP, którego otwarcie zaplanowano w pierwszym kwartale 2022 roku. Ekspozycja obejmuje powierzchnię 2 091,61 metrów kwadratowych. Koszt powstania to 21,6 mln. zł, z czego 14,9 mln. zł – fundusze unijne.

Więcej informacji na stronie www.stalowka.net.pl

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony