Przejdź do treści
Lotnisko Modlin (wejście)
Źródło artykułu

Modlin: Ekspertyzy ITWL powierdzają użycie złego kruszywa

Dzisiaj do Spółki Mazowiecki Port Lotniczy Warszawa-Modlin Sp. z o.o. wpłynęły wyniki ekspertyzy wykonanej przez Instytut Techniczny Wojsk Lotniczych, wskazujące przyczyny powstawania odprysków na drodze startowej Lotniska Warszawa/Modlin. Jednoznacznie określają one, że winnym spękań powstałych w częściach betonowych drogi startowej jest źle dobrane kruszywo użyte do ich budowy.

„Powodem uszkodzeń jest obecność w zastosowanym do mieszkanki betonowej kruszywie znaczącej liczby ziaren węglanowych i węglanowo-ilastych, które nie powinny się w tym kruszywie znaleźć”
– wskazał ITWL.

Oznacza to, że wbrew informacjom podawanym wcześniej przez generalnego wykonawcę, firmę ERBUD SA, wyklucza się winę środków chemicznych, używanych do odladzania nawierzchni pasa startowego. Stan ten potwierdzają dodatkowo następujące fakty:

•    Już w kwietniu 2011 r. wykonawca otrzymał listę środków odladzających, które będą stosowane na lotnisku. Na jej podstawie ERBUD SA miał opracować odpowiednią mieszankę betonową. Wykonawca nie wnosił żadnych zastrzeżeń do wskazanych środków chemicznych.
•    Lotnisko posiada w pełni działający system Ice-Alert, który wyklucza użycie zbyt silnych środków chemicznych do odladzania nawierzchni.
•    Eksperci przypominają również, że wpływ wody jak i chemii powinien być eliminowany przez dobrze położoną warstwę hydrofobową, za co również odpowiedzialny był wykonawca prac na drodze startowej.
•    Zjawisko pękania na drodze startowej zaobserwowano też podczas ubiegłej zimy, podczas której nie używano żadnych środków chemicznych.


Zarząd Spółki ma nadzieję, że jednoznaczne wyniki badań przeprowadzonych przez ITWL zakończą medialną dyskusję prowadzoną przez ERBUD SA i wykonawca skupi się na sprawnej naprawie uszkodzonych progów drogi startowej. Wczoraj ERBUD SA  został kategorycznie wezwany do przedstawienia w nieprzekraczalnym terminie do dnia 20 lutego 2013 roku harmonogramu napraw w technologii betonu cementowego, przy czym harmonogram ten powinien być zbieżny (również pod kątem czasu wykonania) ze standardami rynkowymi. Zarząd Spółki zaznacza, że podawany przez ERBUD SA czas wykonania naprawy w ciągu 141 dni, a tym bardziej nagłośniony w mediach termin do końca tego roku,  są bezpodstawne i nieakceptowalne.

Nieprzekraczalny termin ich zakończenia wyznaczony przez Zarząd Spółki to 31 maja 2013 roku. Jest on potwierdzony przez zatrudnionych przez port lotniczy wysokiej klasy specjalistów w budowie lotnisk, którzy będą nadzorować przeprowadzany remont.

W razie nieprzedstawienia takiego harmonogramu w wyznaczonym terminie, Spółka zastrzegła sobie przysługujące z zapisów w umowie prawo m. in. do powierzenia wykonania napraw na koszt i niebezpieczeństwo Wykonawcy innemu podmiotowi, zdolnemu do wykonania napraw w wyznaczonym terminie.

ITWL potwierdził również, że rekomendowane prace polegają na remoncie:
„wybudowanych końcówek drogi startowej poprzez odtworzenie górnej warstwy (jezdnej) w technologii betonu cementowego klasy C35/45, z zastosowaniem sprawdzonej na innych obiektach lotniskowych recepty wykorzystującej kruszywo granitowe.”

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony