Przejdź do treści
Budowa pirsu zachodniego na gdańskim lotnisku - montaż ogromnych dźwigarów stalowych (fot. www.airport.gdansk.pl)
Źródło artykułu

Mega konstrukcja stalowa pod rozbudowywany terminal na gdańskim lotnisku

Na terenie budowy pirsu zachodniego na gdańskim lotnisku trwa montaż ogromnych dźwigarów stalowych, które będą tworzyły konstrukcję dachu obiektu. Dzięki rozbudowie terminalu ma się zwiększyć komfort obsługi pasażerów Portu Lotniczego w Gdańsku.

Budowa budynku pirsu zachodniego, który będzie przedłużeniem istniejącego już terminalu pasażerskiego, trwa od jesieni ubiegłego roku i ma się zakończyć w IV kwartale 2021. Jest realizowana przez Korporację Budowlaną DORACO. 

W ostatnich dniach na budowie stanęły pierwsze elementy instalacji stalowej, która będzie służyła jako konstrukcja dachu i ruszt dla fasady aluminiowo-szklanej budynku pirsu. Ekipa DORACO przywozi i montuje specjalne elementy zwane dźwigarami. To bardzo duże przedsięwzięcie logistyczne na budowie. Każdy z 4 dźwigarów składa się z 5 części o długości 36 metrów i masie 12 ton. Dotychczas postawiono 4 elementy, a będzie ich docelowo 20 i będą montowane około miesiąca.

Dźwigary zostaną ze sobą połączone i usztywnione dodatkowymi belkami stalowymi. Razem stworzą konstrukcję o długości 180 i szerokości 44 metrów. Jej waga wyniesie w sumie 600 ton. Ta wielka i ciężka konstrukcja będzie oparta na słupach stalowych w kształcie drzewa z dwiema i czterema gałęziami. Do wykonania konstrukcji używane są trzy żurawie samochodowe, z czego główny o nośności 300 ton odpowiada za położenie najważniejszych elementów. Pozostałe dwa żurawie o nośności 50 i 130 ton odpowiedzialne są za rozładunek dostarczanych na budowę fragmentów konstrukcji.

  

„Po zamontowaniu dźwigarów na bieżąco stawiamy części konstrukcji stalowej budynku i łączymy je w pracochłonnym procesie spawania. Jest on realizowany pod kontrolą wykwalifikowanego nadzoru spawalniczego. Zespawane elementy są następnie sprawdzane poprzez prześwietlanie falami rentgenowskimi. Wszystko po to, by mieć pewność co do wysokiej jakości i bezpieczeństwa konstrukcji” – powiedział Łukasz Rudnicki kierownik budowy DORACO. 

Konstrukcje tego typu jak dźwigary zazwyczaj służą na budowach do wykonywania przykrycia obiektów o dużej powierzchni np. stadionów czy hal widowiskowo-sportowych. Takie rozwiązania można znaleźć także w branży drogowej przy budowie mostów i wiaduktów.

  

Na realizowanej w Porcie Lotniczym Gdańsk rozbudowie terminalu pasażerskiego wykonano dotychczas 98% robót konstrukcji żelbetowej. Trwają prace przy budowie zewnętrznych klatek schodowych dla rękawów pasażerskich. W najbliższych dwóch miesiącach DORACO planuje zakończenie stawiania konstrukcji stalowej i budowy zewnętrznych klatek schodowych oraz rozpoczęcie montażu fasady aluminiowo-szklanej i prac związanych z wykonaniem pokrycia dachu.

Po rozbudowie terminalu pasażerskiego Port Lotniczy Gdańsk zyska prawie 16 tys. m kw. nowej powierzchni (dotychczas jest ok. 45 tys. m kw.). W nowym pirsie będą obsługiwani pasażerowie rejsów rozkładowych, którzy podróżują do krajów non-Schengen, część nowego pirsu będzie też przeznaczona do obsługi pasażerów ze strefy Schengen.

Podstawowe zmiany parametrów po wybudowaniu pirsu:
– centralny punkt kontroli bezpieczeństwa – zwiększenie linii kontroli z 11 do 18
– punkty odprawy paszportowej/odloty – zwiększenie przejść z 6 do 10
– punkty odprawy paszportowej/przyloty – zwiększenie przejść z 8 do 12
– gate’y odlotowe– zwiększenie liczby gate’ów z 20 do 30
– odbiór bagażu– zwiększenie liczby karuzel z 5 do 9 

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony