Przejdź do treści
Źródło artykułu

Lotnictwo Aviation International 8/2025 już w sprzedaży

Lotnictwo Aviation International 8/2025 już w e-kiosku oraz w drodze do prenumeratorów i salonów prasowych.

W sierpniowym numerze Lotnictwo Aviation International polecamy:

Egipska krytyka Su-35 – Łukasz Pacholski
Egipt anulował umowę w Rosją na dostawę 24 samolotów myśliwskich Su-35, zawartą w 2018 r., co miało kosztować około 2 miliardów USD, z powodu licznych ograniczeń technicznych myśliwców tego typu, ujawnił na początku lipca bieżącego roku wysoki rangą egipski urzędnik wojskowy.

AirSHOW Radom 2025. Szykujcie się na wielkie emocje! 
Międzynarodowe Pokazy Lotnicze AirSHOW Radom to jedno z największych wydarzeń lotniczych w Polsce, które odbywa się co dwa lata na Lotnisku Sadków w Radomiu. Jest to wyjątkowe wydarzenie - zarówno dla miłośników lotnictwa, pasjonatów historii, jak i wszystkich, którym bliska jest tradycja i współczesność Polskich Sił Powietrznych. XVIII edycja AirSHOW Radom poświęcona będzie 100-leciu Szkoły Orląt. O największych atrakcjach, tym co można będzie zobaczyć na ziemi i w powietrzu oraz sprawach organizacyjno-porządkowych z dyrektorem Biura Organizacyjnego AirSHOW Radom 2025, Małgorzatą Skrzypek, rozmawia Jerzy Gruszczyński.

Niezapomniane Chwile: zobacz na własne oczy! – Jerzy Gruszczyński
AirSHOW w Radomiu to jedno z najważniejszych wydarzeń lotniczych w Polsce, które przyciąga tysiące miłośników lotnictwa z całego kraju i zagranicy. Nadchodząca edycja odbędzie się w dniach 30 i 31 sierpnia 2025 r., a jej rangę podnosi zbieżność z obchodami stulecia Szkoły Orląt. Uczestnicy będą mieli okazję zobaczyć fascynujące pokazy akrobacyjne oraz różnorodne jednostki sprzętu wojskowego, zarówno nowoczesne samoloty, śmigłowce i bezzałogowe aparaty latające, jak i historyczne statki powietrzne. Sobotnie wydarzenie zakończy się spektakularnym pokazem nocnym.

Setna „Akcja Serce” Gdyńskiej Brygady Lotnictwa MW – Łukasz Pacholski
14 czerwca załoga samolotu transportowego An-28TD z 43. Bazy Lotnictwa Morskiego (Gdynia-Babie Doły) po raz szósty wykonała w tym roku lot medyczny o statusie "Akcja Serce", dla przewiezienia narządu do przeszczepu. Pobrany w katowickim ośrodku organ został przekazany lekarzom transplantologom z Uniwersyteckiego Centrum Klinicznego w Gdańsku. Był to jednocześnie setny lot w ramach "Akcji Serce" wykonany przez żołnierzy Gdyńskiej Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej (BLMW). Lot odbył się po trasie Gdynia - Katowice - Gdańsk - Gdynia.

Wirniki w Płocku. III Światowy Zlot Śmigłowców – Miłosz Rusiecki
Od trzech lat organizowany jest Światowy Zlot Śmigłowców, który jest jedyną w kraju imprezą poświęconą wyłącznie wiropłatom. Tegoroczna edycja, pod hasłem "Śmigłowce w służbie Państwa", odbyła się 14 czerwca na lotnisku Aeroklubu Ziemi Mazowieckiej w Płocku. Formuła Zlotu, jest bardzo szeroka, bowiem łączy Międzynarodowe Zawody Śmigłowcowe FAI ze spotkaniem użytkowników prywatnych wiropłatów i prezentacją śmigłowców wojskowych, a jednocześnie stanowi otwarty dla wszystkich chętnych piknik.

M-346 Block 20. Niezwykła oferta dla Polski – Jerzy Gruszczyński
Zaawansowane szkolenie w odrzutowym lotnictwie bojowym stoi w obliczu dynamicznie zmieniającego się środowiska operacyjnego, ze względu na ewolucję wymagań wojskowych, jak i wprowadzenie nowych technologii. Firma Leonardo twierdzi, że zintegrowany system szkoleniowy M-346 został zaprojektowany z dużym zapasem potencjału modernizacyjnego i po zmianach będzie w stanie sprostać nowym wymaganiom teraz i w przyszłości. Nowy standard Block 20 zintegruje najnowocześniejsze technologie zarówno w samolocie, jak i w naziemnym systemie szkolenia. Celem jest pełna digitalizacja oparta na sztucznej inteligencji, wirtualnej i rozszerzonej rzeczywistości, wprowadzająca szkolenie zintegrowane przy jednoczesnym udoskonaleniu środowiska Live, Virtual & Constructive M-346.

Paris Air Show 2025. Śmigłowce i bezzałogowce (2) – Łukasz Pacholski, Jerzy Gruszczyński
Znaczna część średnich śmigłowców wielozadaniowych, będących obecnie w służbie państw NATO, osiągnie koniec swojego cyklu życia w latach 2035-2040 i później, co będzie wiązało się z koniecznością wymiany. Wszystkie te istniejące zasoby bazują na projektach z poprzedniego stulecia. Celem inicjatywy NGRC (Next Generation Rotorcraft Capability) jest terminowe i opłacalne zaspokojenie tego nadchodzącego zapotrzebowania przy jednoczesnym wykorzystaniu najnowszych osiągnięć technologicznym, metod produkcji i koncepcji operacyjnych.

Samoloty bombowe B-2A Spirit i superbomby GBU-57 – Paweł Henski
Ponad 25 lat temu siły powietrzne Stanów Zjednoczonych (USAF) wdrożyły do służby bombowce strategiczne typu Northrop Grumman B-2A Spirit. Do dzisiaj pozostają najmłodszymi i najnowocześniejszymi spośród trzech typów strategicznych samolotów bombowych będących na wyposażeniu USAF. W związku z tym, że zostały zbudowane w technologii niskiej wykrywalności (LO - LOW Observable), oraz dzięki szeregowi modyfikacji i modernizacji, prezentują największe możliwości operacyjne. Jako jedyne zostały przystosowane do przenoszenia najcięższego i najbardziej niszczącego uzbrojenia konwencjonalnego w arsenale USAF - bomb przenikająco-burzących typu GBU-57 MOP (Massive Ordnance Penetrator).

Operacja „Midnight Hammer” – Paweł Henski
22 czerwca br. Stany Zjednoczone przeprowadziły operację "Midnight Hammer". Jej celem było przerwanie irańskiego programu nuklearnego. Bombowce strategiczne Northrop Grumman B-2A Spirit sił powietrznych Stanów Zjednoczonych (USAF) zbombardowały podziemny zakład wzbogacania uranu w Fordo oraz ośrodek nuklearny w Natanz. Dodatkowo, wystrzelone z okrętu podwodnego marynarki wojennej (US Navy), pociski samosterujące BGM-109 Tomahawk uderzyły w cele zarówno w Natanz, jak i w centrum badawczym technologii jądrowej w Isfahanie. W operacji tej po raz pierwszy zostały użyte bojowo bomby przenikająco-burzące GBU-57 MOP.

Bezzałogowe ambicje zachodniej Europy (4) – Adam M. Maciejewski
Państwem, które może wykazać się dużymi osiągnięciami w zakresie rozwoju i produkcji BSP, są Włochy. Nie powinno to dziwić, biorąc pod uwagę tamtejsze tradycje lotnicze, zaplecze naukowo-techniczne i bazę przemysłową. Co więcej, włoski przemysł lotniczy wykazuje się na ogół bardzo pragmatycznym podejściem, licząc przede wszystkim na siebie. I starannie wybierając ewentualnych zagranicznych partnerów biznesowych, na ogół z wymiernymi rezultatami. Poza tym włoski przemysł lotniczy rozumie, że strzeliste wizje są bez znaczenia, jeśli nie kończą się oblotem fizycznej maszyny, choćby doświadczalnej, która pozwala przeprowadzić badania w locie. I tak Włochy są de facto jedynym zachodnioeuropejskim państwem, które konstruuje, produkuje i eksportuje BSP.

Zanim pojawił się Messerschmitt – Bf 109… Niemieckie lotnictwo myśliwskie w okresie międzywojennym (4) – Marek J. Murawski
Po obaleniu monarchii przez republikę w 1931 r. w Hiszpanii, kraj ten politycznie podzielił się na silną, komunistyczną lewicę oraz ugrupowania monarchistyczno-prawicowe. Po kolejnych wyborach w lutym 1936 r. rozpoczął się lewicowy terror, który w ciągu kilku kolejnych miesięcy przyniósł 269 mordów na tle politycznym,1287 osób zostało ciężko rannych, a 169 kościołów spalonych. Komuniści próbowali wprowadzić dyktaturę wzorowaną na radzieckim przykładzie. W armii i administracji zaczęły się czystki na wzór stalinowskich. Rankiem 13 lipca 1936 r. radykalni lewacy zamordowali we własnym domu przywódcę monarchistycznej opozycji, Carlo Sotelo.

A oprócz tego:
• Aktualności wojskowe – Stanisław Kutnik
• Aktualności cywilne – Kazimierz Pogonowski
• SPARK: polski satelita badawczy na orbicie już w 2027 r. – Marek Niechciał
• Co dalej z Centralnym Portem Komunikacyjnym? – Marek Niechciał

Zapraszamy do zapoznania się z fragmentem sierpniowego wydania "Lotnictwo Aviation International" na stronie: https://zbiam.pl

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony