Przejdź do treści
Źródło artykułu

Lotnictwo Aviation International 7/2024 już w sprzedaży

Lotnictwo Aviation International 7/2024 już w e-kiosku oraz w drodze do prenumeratorów i salonów prasowych.

W lipcowym numerze Lotnictwo Aviation International polecamy:

Kontrowersje wokół redukcji floty samolotów myśliwskich F-22A Raptor – Paweł Henski
Planowane przez siły powietrzne Stanów Zjednoczonych wycofanie 32 myśliwców Lockheed Martin F-22A Raptor w wersji Block 20 ponownie spotkało się ze sprzeciwem legislatorów amerykańskich. Opublikowany 18 czerwca raport rządowego biura obrachunkowego (GAO - Government Accountability Office) stwierdza, że USAF niedostatecznie uzasadniły swoją decyzję, szczególnie w kwestiach alternatywy dla dalszego szkolenia pilotów na samolotach myśliwskich F-22A Raptor oraz analizy kosztów ewentualnej modernizacji myśliwców Block 20 do wersji Block 30/35.

Marshall Aerospace and Defence Group jeden z kluczowych zakładów MRO C-130 Hercules w Europie – Łukasz Pacholski
W majowym numerze miesięcznika "Wojsko i Technika" zwróciliśmy uwagę na jeden ważny aspekt rozwoju i modernizacji lotnictwa wojskowego - modyfikacji klasycznych średnich samolotów transportowych Lockheed Martin C-130H Hercules, które zrealizowały Siły Powietrzne Portugalii. Przed podobnym problemem, wkrótce, stanie także Polska. Ze względu na czynniki geopolityczne ważnym argumentem jest czas, z tego powodu warto rozważyć możliwości potencjalnych podmiotów mogących pomóc polskim Siłom Powietrznym.

Porty lotnicze świata 2023 – Jerzy Liwiński
W ub. roku porty lotnicze na świecie obsłużyły 8,5 mld pasażerów i 113 mln ton ładunków, a samoloty komunikacyjne wykonały przy tym 95 mln operacji startów i lądowania. W odniesieniu do roku poprzedniego liczba pasażerów i operacji lotniczych zwiększyła się odpowiednio o 27,2% i 11,8% natomiast ruchu cargo był mniejszy o 3,1%. Największymi portami pasażerskimi są: Atlanta (104,6 mln pas.), Dubaj (87 mln pas.), Dallas/Fort Worth (81,7 mln pas.), Londyn Heathrow i Tokio Haneda, a towarowymi: Hongkong (4,3 mln ton), Memphis (3,9 mln ton), Szanghaj i Anchorage. Pierwsza siudemka portów onajwiększej liczbie wykonanych operacji znajduje się w Stanach Zjednoczonych, a na podium znalazły się Atlanta (776 tys.), Chicago O'Hare (721 tys.) i Dallas/Fort Worth.

Rosyjskie systemy BSP. Taktyczne bezzałogowe aparaty latające i ich uzbrojenie (3) – Piotr Butowski
Cała współczesna era w lotnictwie bezzałogowym w Federacji Rosyjskiej zaczęła się od zakupu izraelskich bezzałogowych aparatów latających Searcher II, w Rosji znanych pod oznaczeniem Forpost. Do dzisiaj są one najliczniejszymi rosyjskimi systemami bezzałogowych statków powietrznych omasie powyżej kilkudziesięciu kilogramów.

E-4B Nightwatch – Paweł Henski
Siły powietrzne Stanów Zjednoczonych (USAF) posiadają cztery samoloty Boeing E-4B, które pełnią funkcję powietrznych stanowisk dowodzenia dla prezydenta oraz członków rządu amerykańskiego (NCA – National Command Authority). E-4B mają pozwolić na utrzymanie kontroli nad własnymi siłami atomowymi w przypadku wyeliminowania naziemnych ośrodków decyzyjnych oraz przeprowadzenie kontruderzenia jądrowego w odpowiedzi na atak przeciwnika. W 2019 r. USAF rozpoczęły długo odkładany program rewitalizacji starzejącej się floty E-4B nazwany SAOC (Survivable Airborne Operations Center). 26 kwietnia br. USAF przyznały wart 13,08 mld USD kontrakt firmie Sierra Nevada Corp., która jako platformę bazową dla nowych samolotów Nightwatch wybrała zakupione z drugiej ręki samoloty pasażerskie Boeing 747-8I.

Dassault Mirage 2000C we francuskim lotnictwie wojskowym (1) – Marek Łaz
Sprzęt francuskiego lotnictwa bojowego po II wojnie światowej to w większości opracowania własne, wśród których prym wiodą produkty firmy Dassault Aviation. Po rodzinie Mystère i Super Mystère (lata 50.) przyszedł czas na samoloty ze skrzydłem skośnym o obrysie trójkątnym Mirage III, IV oraz 5 (lata 60.), przekraczające dwukrotną prędkość dźwięku. Samoloty z rodziny Mirage III i 5 odniosły wielki sukces eksportowy, a ostatnie z nich wciąż używane są w niektórych państwach. Kolejna konstrukcja to Mirage F1 ze skrzydłem skośnym o obrysie trapezowym, również dostarczany do wielu państw (lata 70.). Potrzeba wprowadzenia do służby samolotu będącego następcą Mirage III i 5 doprowadziła do uruchomienia programu, w wyniku którego powstał wielozadaniowy samolot bojowy Mirage 2000, ponownie ze skrzydłem skośnym o obrysie trójkątnym. W ramach rodziny 2000 powstała wersja szkolno-bojowa 2000B (Biplace), myśliwska 2000C (Chasse), myśliwsko-bombowa do uderzeń jądrowych 2000N (Nucléaire), myśliwsko-bombowa do wsparcia taktycznego 2000D (Diversifié) oraz wielozadaniowa myśliwska 2000-5F.

Canadair CL-215 legendarny samolot przeciwpożarowy (1) – Michał Petrykowski
W 1947 r. w próbach zrealizowanych wspólnie przez US Army Air Forces i US Forest Service w Missoula w stanie Montana do gaszenia pożarów wykorzystano czterosilnikowy bombowiec ciężki B-29 Superfortress oraz dwa myśliwce P-47 Thunderbolt. Samoloty „bombardowały” źródło ognia metalowymi pojemnikami z wodą o pojemności 625 l (B-29 ośmioma, a P-47 dwoma pojemnikami). Ponadto z B-29 zrzucano zasobniki z przeciwpożarowymi środkami chemicznymi o różnym wagomiarze, a w ramach eksperymentu część z nich dodatkowo była detonowana w powietrzu dla zwiększenia skuteczności gaszenia. Z kolei w Australii w Montana w stanie Victoria do zwalczania ognia wykorzystywano pojemniki z roztworem wody i środków chemicznych zrzucane z czterosilnikowych bombowców ciężkich B-24 Liberator i Lincoln oraz myśliwca P-51 Mustang. Próby pokazały duży potencjał samolotu w roli platformy gaśniczej, ale jednocześnie uświadomiły fakt, że do opracowania efektywnego samolotu przeciwpożarowego potrzebne są dalsze badania.

A oprócz tego:
• Aktualności wojskowe – Stanisław Kutnik
• Aktualności kosmiczne – Waldemar Zwierzchlejski
• Aktualności cywilne – Stanisław Kutnik
• Nowy Partyzant lata w Rosji – Piotr Butowski

Zapraszamy do zapoznania się z fragmentem lipcowego wydania "Lotnictwo Aviation International" na stronie: https://zbiam.pl

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony