Przejdź do treści
Źródło artykułu

Lotnictwo Aviation International 7/2020 już w sprzedaży

Lotnictwo Aviation International 7/2020 już w e-kiosku oraz w drodze do prenumeratorów i salonów prasowych.

W lipcowym numerze Lotnictwo Aviation International polecamy:

Porty lotnicze świata w 2019 r. – Jerzy Liwiński
W ubiegłym roku porty lotnicze na świecie obsłużyły 9,1 mld pasażerów i 121,6 mln ton ładunków, a samoloty komunikacyjne wykonały przy tym ponad 90 mln operacji startów i lądowań. W odniesieniu do roku poprzedniego liczba pasażerów zwiększyła się o 3,4%, a tonaż ładunków zmalał o 2,5%. Największymi portami pasażerskimi pozostają: Atlanta (110,5 mln pas.), Pekin (100 mln), Los Angeles, Dubaj i Tokio Haneda, a towarowymi: Hongkong (4,8 mln ton), Memphis (4,3 mln ton), Szanghaj, Louisville i Seul. W rankingu Skytrax w prestiżowej kategorii na najlepszy port lotniczy świata zwyciężył Singapur, a na podium znalazły się Tokio Haneda i katarski Doha Hamad.

Wojskowe Zakłady Lotnicze Nr 2 S.A. zakończyły pierwsze przeglądy PDM na polskich C‑130E Hercules – Łukasz Pacholski
24 czerwca do 33. Bazy Lotnictwa Transportowego w Powidzu przyleciał średni samolot transportowy Lockheed Martin C-130E Hercules o numerze 1505. Tym samym należąca do 3. Skrzydła Lotnictwa Transportowego jednostka ponownie dysponuje wszystkimi – pięcioma – maszynami tego typu. W ciągu ostatnich lat przechodziły one procedurę przeglądów strukturalnych PDM, które wykonywały Wojskowe Zakłady Lotnicze Nr 2 S.A. w Bydgoszczy.

Lockheed Martin LM-100J. Nowy przedstawiciel cywilnej linii Herculesa – Łukasz Pacholski
15 listopada ub. roku Lockheed Martin poinformował, że amerykańska agencja nadzoru lotniczego FAA wydała certyfikat typu dla LM-100J, co oznacza, że producent może rozpocząć dostawę wojskowych samolotów transportowych C-130J Super Hercules w wariancie cywilnym.

Jak feniks z popiołów. Samoloty Su-22 Sił Aerokosmicznych Korpusu Strażników Rewolucji Islamskiej – Michal J. Stolár
Irańskie lotnictwo wojskowe – Siły Aerokosmiczne Korpusu Strażników Rewolucji Islamskiej, Siły Powietrzne i Lotnictwo Morskie Islamskiej Republiki Iranu dysponują dziś niezwykle różnorodnym sprzetem. Tylko w przypadku samolotów bojowych jest to około dziesięciu typów, nierzadko w kilku wersjach. Wyprodukowano je w Związku Sowieckim, Chińskiej Republice Ludowej, Francji, a także Stanach Zjednoczonych. Taki stan rzeczy nie jest wynikiem przemyślanego działania, ale głównie skutkiem zmian politycznych, które zaszły w Iranie i całym regionie Środkowego Wschodu i Zatoki Perskiej na przestrzeni ostatnich dekad.

60 lat śmigłowców w Lotnictwie Marynarki Wojennej (część II) – Miłosz Rusiecki
Pod koniec lat 80. wyposażenie Lotnictwa Marynarki Wojennej w śmigłowce nie zabezpieczało w pełni zdolności do wykonywania zadań przydzielonych temu Rodzajowi Sił Zbrojnych. O ile śmigłowce ZOP bazowania brzegowego Mi-14PŁ spełniały jeszcze wymagania ówczesnego pola walki, o tyle sytuacja w ratownictwie wyglądała nie najlepiej. Po dwóch pechowych wypadkach liczba świetnych Mi-14PS o "pełnomorskim" zasięgu spadła o połowę. Znaczną część zadań musiały wykonywać stopniowo starzejące się Mi-2RM. Szansę na zmianę tej niekorzystnej sytuacji dawał nowy produkt polskich konstruktorów.

Polskie rozpoznanie powietrzne: 1945 – 2020 (część II) – Adam Gołąbek, Andrzej Wrona
Zasobnik rozpoznania fotograficznego Saturn miał być polską odpowiedzią na zbyt długi czas pozyskiwania informacji. Długi czas oczekiwania na materiał fotograficzny po zakończeniu misji skrócono w stosunkowo łatwy sposób. Zgodnie z projektem postanowiono maksymalnie skrócić czas do przystąpienia do obróbki zrobionych zdjęć poprzez zrzut materiału fotograficznego przed lądowaniem samolotu rozpoznawczego, w rejonie zainteresowanego stanowiska dowodzenia. Miało to skrócić czas oczekiwania na wyniki rozpoznania dowództw i sztabów do 1 godziny.

Polskie lotnictwo w operacji warszaw­kiej 1920 r. (część I) – Mariusz Niestrawski
W połowie sierpnia 1920 r. Armia Czerwona stała pod Toruniem, Nieszawą, Włocławkiem, twierdzą Modlin i Warszawą. Dowodzący Frontem Zachodnim Michaił Tuchaczewski zamierzał okrążyć polską stolicę, punkt ciężkości swego manewru kładąc na północnej flance. Na południe od Warszawy siły bolszewickie były zdecydowanie słabsze. Polskie Naczelne Dowództwo miało tego świadomość. Nad Wieprzem zebrało poważne siły i planowało wyjście na tyły wojsk Frontu Zachodniego, związanych w walce pod Warszawą. Ważną rolę w nadchodzących walkach miało odegrać polskie lotnictwo.

A oprócz tego:
• Aktualności wojskowe – Józef M. Brzezina, Piotr Butowski
• Aktualności cywilne – Paweł Bondaryk
• Dzień dzisiejszy i perspektywy na przyszłość WZL Nr 1 S.A. – Biuro Prasowe PZL Nr 1 S.A.
• Polski Potencjał CARGO. Wywiad z Michałem Grochowskim, Dyrektorem Biura Cargo i Poczty w Polskich Liniach Lotniczych LOT – Joanna Wieczorek
• JAS-39 Gripen. Zupełnie nowe możliwości – Leszek A. Wieliczko

Zapraszamy do zapoznania się z fragmentem lipcowego wydania "Lotnictwo Aviation International" na stronie: www.zbiam.pl

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony