Przejdź do treści
Źródło artykułu

Lotnictwo Aviation International 6/2018 już w sprzedaży

Czerwcowe Lotnictwo Aviation International już w e-kiosku oraz w drodze do prenumeratorów i salonów prasowych.

W czerwcowym numerze Lotnictwo Aviation International polecamy:

ITWL. Przyszłość dzieje się dziś
Z prof. dr. hab. inż. Andrzejem Żylukiem zastępcą dyrek­tora ds. nauko­wych w Instytucie Technicznym Wojsk Lotniczych (ITWL), o prze­szło­ści, dniu dzisiejszym i wyzwa­niach przy­szło­ści roz­ma­wiają Jerzy Gruszczyński i Maciej Szopa.

LUZES V/D seria V. Nowy sprzęt w 33. Bazie Lotnictwa Transportowego – Jerzy Gruszczyński
24 maja w 33. Bazie Lotnictwa Transportowego w Powidzu odbyło się uro­czy­ste prze­ka­za­nie pierwszego egzem­pla­rza nowego sprzętu naziem­nej obsługi stat­ków powietrz­nych typu LUZES V/D seria V na pod­wo­ziu samo­chodu cię­ża­ro­wego Jelcz 442.32. W uro­czy­sto­ści uczest­ni­czyli: dowódca 3. Skrzydła Lotnictwa Transportowego, dowódca 33. Bazy Lotnictwa Transportowego, zastępca dowódcy 33. Bazy Lotnictwa Transportowego, szef Szefostwa Techniki Lotniczej Inspektoratu Wsparcia Sił Zbrojnych – Główny Inżynier Wojsk Lotniczych, prezes Wojskowego Centralnego Biura Konstrukcyjno-Technologicznego S.A., przed­sta­wi­ciele Jelcz Sp. z o.o. oraz zapro­szeni goście.

25 lat śmi­głow­ców W-3 Sokół w Tatrzańskim Ochotniczym Pogotowiu Ratunkowym – Michał Fiszer, Jerzy Gruszczyński
Latanie w górach samo w sobie sta­nowi wiel­kie wyzwa­nie dla każ­dego pilota i każ­dego statku powietrz­nego. Przy ładnej pogo­dzie. Ale wypadki raczej nie zda­rzają się przy dobrych warun­kach atmos­fe­rycz­nych. Los nie wybiera, lecieć na ratu­nek trzeba w każdą pogodę. A góry nie rozpieszczają, wiatr, zawi­ro­wa­nia, duża wyso­kość, oblo­dze­nie… Latanie w górach jest tylko dla najbar­dziej pro­fe­sjo­nal­nych załóg i dla naj­lep­szych śmi­głow­ców.

20-lecie Zespołu Akrobacyjnego „Orlik” – Michał Fiszer, Jerzy Gruszczyński
W Polsce ist­nieją trzy zespoły akro­ba­cyjne: woj­skowe „Biało-Czerwone Iskry” i „Orlik” oraz cywilna grupa „Żelazny”. Oba zespoły woj­skowe są zwią­zane z 4. Skrzydłem Lotnictwa Szkolnego, a kolebką obu był Radom, mia­sto z dużymi lot­ni­czymi tra­dy­cjami.

WSK PZL Warszawa-Okęcie S.A. – misja i wizja – Maciej Szopa
W 2018 roku PZL Warszawa-Okęcie S.A. nale­żące do firmy Airbus będą obcho­dziły 90 rocz­nicę swo­jego powsta­nia. Spoglądając w prze­szłość, można zauwa­żyć że jego pra­cow­nicy ze spo­ko­jem i opty­mi­zmem mogą myśleć także o przy­szło­ści. Firma pręż­nie się roz­wija, uskrzy­dlona m.in. niedawno pod­pi­sa­nym, długo ocze­ki­wa­nym zamó­wie­niem z Ministerstwa Obrony Narodowej. Jej pod­stawę będzie sta­no­wić pięć fila­rów dzia­łal­no­ści.

ILA Berlin Air Show 2018. Niemieckie siły zbrojne na zaku­pach – Łukasz Pacholski
Siły Zbrojne Niemiec zmie­niają się i refor­mują. Stojąc przed wyzwa­niami współ­cze­snego oraz przyszłego pola walki muszą inwe­sto­wać w nowe uzbro­je­nie i sprzęt woj­skowy. Szczególnie wyraźnie widać to w przy­padku lot­nic­twa wojskowego, które w naj­bliż­szych latach ma przeprowadzić kilka dużych pro­gra­mów moder­ni­za­cyj­nych.
Wśród naj­waż­niej­szych znaj­duje się wybór następ­ców dla cięż­kich śmi­głow­ców trans­por­to­wych CH-53G oraz samolotów myśliw­sko-bom­bo­wych Tornado IDS i prze­ła­ma­nia naziem­nej obrony przeciw­lot­ni­czej Tornado ECR. Śmigłowce mają zostać wyco­fane z eks­plo­ata­cji w latach 2023 – 2028, a samo­loty w latach 2025 – 2030.

Międzynarodowe ćwi­cze­nia lot­ni­cze „NATO Tiger Meet 2018” w bazie Poznań Krzesiny – Bartosz Bera
Po raz pierw­szy w histo­rii Polska była gospo­da­rzem naj­więk­szych euro­pej­skich ćwi­czeń lot­ni­czych – odby­wa­ją­cego się od 1961 r. spo­tka­nia „tygry­sich” eskadr: „NATO Tiger Meet”. W dniach 14 – 25 maja 31. Baza Lotnictwa Taktycznego Poznań-Krzesiny stała się lot­ni­czą sto­licą Europy.
O histo­rii spo­tkań „tygry­sich” eskadr napi­sano już bar­dzo dużo, jeśli nie wszystko. Obowiązkiem jest jed­nak przypomnienie, że ojcami ini­cja­tywy byli: John Howe z 74. Dywizjonu RAF z Coltishall, jego kolega z cza­sów wojny koreańskiej Ed Rackham, dowo­dzący 79. Dywizjonem Myśliwskim USAF w Woodbridge oraz młody wów­czas porucznik Mike Doughan, któ­rego poin­stru­owano w trak­cie spotka­nia towa­rzy­skiego per­so­nelu obu jed­no­stek, jak ma szu­kać „tygry­siego” odpo­wied­nika po drugiej stro­nie kanału La Manche.

Lotnictwo myśliw­skie Sił Powietrznych Ukrainy – Erik Brujins
Ukraińskie lot­nic­two myśliw­skie dys­po­nuje samo­lo­tami pro­duk­cji radziec­kiej takimi jak Su-27 i MiG-29. Oba typy znajdują się w eks­plo­ata­cji od lat osiem­dzie­sią­tych ubie­głego wieku. Ukraina odziedzi­czyła znaczną liczbę myśliw­ców Su-27 i MiG-29 po roz­pa­dzie ZSRR, ale z przy­czyn ekonomicz­nych więk­szość z nich została wkrótce wyco­fana i zmagazynowana. Wszystko zmie­niło się w 2014 r., kiedy Ukraina zaczęła przy­wra­cać zakon­ser­wo­wane statki powietrzne do czyn­nej służby.

Baza Coast Guard Air Station Clearwater – „Zawsze gotowi” – Niels Hoogenboom, Mike Schoenmaker
Służba US Coast Guard (USCG), czyli ame­ry­kań­ska Straż Wybrzeża jest mor­ską for­ma­cją mili­tarną, łączącą w sobie cechy agen­cji porządku publicz­nego, a także służby ratow­ni­czej i gra­nicz­nej. Dzięki temu USCG zapew­nia bezpieczeństwo eks­plo­ata­cji obsza­rów mor­skich wokół Stanów Zjednoczonych, pro­wa­dzi ratow­nic­two mor­skie oraz strzeże mor­skich gra­nic USA. Lotnictwo Straży Wybrzeża sta­cjo­nuje w 17 głów­nych bazach Coast Guard. Baza Coast Guard Air Station (CGAS) Clearwater, ulo­ko­wana po zachod­niej stro­nie pół­wy­spu Floryda, jest jedną z największych i najbardziej ruchli­wych z nich.

System roz­po­zna­nia i dowo­dze­nia Obrony Powietrznej PRL (część II) – Robert Rochowicz
Lata 70. w jed­nost­kach radio­tech­nicz­nych Wojsk OPK (WOPK) cha­rak­te­ry­zo­wały się przede wszystkim roz­wi­ja­niem auto­ma­ty­za­cji dowo­dze­nia i napro­wa­dza­nia. Temu była pod­po­rząd­ko­wana m.in. ostat­nia i naj­trwal­sza w okre­sie PRL reforma Wojsk Radiotechnicznych WOPK.

A oprócz tego:
• Aktualności woj­skowe – Piotr Butowski, Krzysztof Kuska, Łukasz Pacholski
• Aktualności kosmiczne – Waldemar Zwierzchlejski
• WRT500 ma pod­trzy­mać popyt na śmi­głowce rosyj­skie – Piotr Butowski
• Aktualności cywilne – Paweł Bondaryk, Piotr Butowski
• Potrzebny jest wspólny cel. Wywiad z dr. inż. Pawłem Stężyckim, dyrek­to­rem Instytutu Lotnictwa – Jerzy Gruszczyński
• Kosmos Made in Poland. Forum Sektora Kosmicznego 2018 – Kamil Mazurek
• Vector – kom­plek­sowy symu­la­tor lotu samo­lotu PZL-130 Orlik – Leszek Cwojdziński
• Porty lot­ni­cze świata 2017 – Jerzy Liwiński
• Debiuty nad Placem Czerwonym – Piotr Butowski
• Poznań Air Show 2018. Międzynarodowe Pokazy Lotnicze – Łukasz Pacholski
• F-35 Lightning II. Coraz bli­żej peł­nej goto­wo­ści ope­ra­cyj­nej – Paweł Henski
• Hornet i Super Hornet. Modernizacja ame­ry­kań­skich myśliw­ców – Paweł Henski

Zapraszamy do zapoznania się z fragmentem czerwcowego wydania "Lotnictwo Aviation International" na stronie: www.zbiam.pl

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony