Przejdź do treści
Źródło artykułu

Lotnictwo Aviation International 5/2024 już w sprzedaży

Lotnictwo Aviation International 5/2024 już w e-kiosku oraz w drodze do prenumeratorów i salonów prasowych.

W majowym numerze Lotnictwo Aviation International polecamy:

Pierwszy polski F-35A na linii montażu ostatecznego – Łukasz Pacholski
29 kwietnia korporacja Lockheed Martin upubliczniła zdjęcia pierwszego egzemplarza wielozadaniowego samolotu bojowego F-35A zamówionego przez Agencję Uzbrojenia dla polskich Sił Powietrznych w ramach programu Harpia.

Teraz już zawsze Łódź będzie widoczna na mapie lotniczej Europy – Andrzej Amerski, Andrzej Wrona
Wywiad z dr Anną Miderą, Prezes Zarządu Portu Lotniczego Łódź im. Władysława Reymonta, odpowiadającą za organizację Forum Routes Europe2023 w Łodzi, jednego z bardziej prestiżowych wydarzeń biznesu lotniczego w Europeie, o dniu dzisiejszym i przyszłości łódzkiego Portu Lotniczego.

Wyprodukowano tysięczny bezzałogowy statek powietrzny FlyEye – Jerzy Gruszczyński
W połowie marca Grupa WB wyprodukowała tysięczny rozpoznawczy bezzałogowy aparat latający klasy mini FlyEye. To najbardziej zaawansowany na świecie system bezzałogowych statków powietrznych (BSP) w swojej klasie, w całości skonstruowany i wytwarzany w Polsce. FlyEye może działać w dzień i w nocy, nawet przy intensywnym zakłócaniu łączności oraz systemów nawigacji satelitarnej. FlyEye potwierdził swoje charakterystyki i został sprawdzony bojowo w najtrudniejszych warunkach – konfliktu zbrojnego o wysokiej intensywności. FlyEye charakteryzuje się najwyższym wskaźnikiem przeżywalności i ukończonych z powodzeniem misji ze wszystkich systemów BSP używanych przez Ukrainę podczas działań od 2015 roku. Grupa WB jest światowym liderem w rozwoju i produkcji systemów bezzałogowych statków powietrznych.

Pratt & Whitney F100. Najpotężniejszy i najbardziej niezawodny silnik myśliwski czwartej generacji. Wywiad z Joshem Goodmanem, szefem programu F100 w Pratt & Whitney – Paweł Bondaryk, Jerzy Gruszczyński
Silniki F100 firmy Pratt & Whitney stanowią napęd samolotów myśliwskich F-15 i F-16 od ponad 50 lat. Wersja F100-PW-229 napędza polskie F-16 i jest w pełni zdolna do integracji z F-15EX, myśliwcem dominacji powietrznej (Air Dominance Fighter), będącym w obszarze zainteresowania polskich Sił Powietrznych. Silnik F100 charakteryzuje niezrównana niezawodność i wydajność, zapewniając pilotom doskonałe możliwości.

Zanim przylecą F-16. Szkolenie pilotów Sił Powietrznych Sił Zbrojnych Republiki Słowackiej – Michal J. Stolár
Uroczysta prezentacja pierwszych dwóch samolotów F-16 Block 70, wyprodukowanych na zamówienie Republiki Słowackiej - jednomiejscowego i dwumiejscowego - z udziałem wicepremiera rządu i ministra obrony Roberta Kaliňáka, odbyła się w zakładach korporacji Lockheed Martin w Greenville w stanie Karolina Południowa 29 lutego 2024 r. Pierwsze maszyny mają dotrzeć na Słowację w połowie tego roku, zaś zakończenie dostawy wszystkich 14 samolotów zaplanowano na rok 2025. Na razie obydwie wspomniane maszyny pozostają w Stanach Zjednoczonych - jedna poddawana jest procesowi certyfikacji, a druga służy do szkolenia personelu technicznego, a równolegle, w ośrodkach USAF, trwa przygotowanie pilotów i techników obsługi naziemnej nowych maszyn.

Rosyjskie systemy BSP. Bezzałogowe odrzutowe samoloty bojowe (1) – Piotr Butowski
Zajmuję się lotnictwem rosyjskim od kilku dziesięcioleci i wielokrotnie słyszałem w Rosji jedno zdanie: niedawny konflikt zbrojny pokazał nam, jak ważne są bezzałogowe aparaty latające i skłonił nas do zajęcia się nimi bardzo poważnie. Zmieniała się tylko nazwa konfliktu. Do niedawna, za każdym razem zapał kończył się po kilku latach.

Rywalizacja producentów samolotów komunikacji regionalnej w 2023 r. – Jerzy Liwiński
W ub. roku wytwórnie lotnicze dostarczyły przewoźnikom 121 samolotów regionalnych, tj. o cztery mniej niż rok wcześniej. Wzrost produkcji odnotował brazylijski Embraer i francusko-włoski ATR, a spadek chiński Comac. Z uwagi na sankcje gospodarcze państw zachodnich produkcja rosyjskiego SSJ100-95 SuperJet została wstrzymana, a program chińskiego Xian MA700 dalej pozostaje zawieszony. W segmencie samolotów odrzutowych wiodącym pozostaje Embraer, który przekazał 64 E-Jets, a turbośmigłowych – konsorcjum ATR (36 szt.).

Narodziny F-16. 50 rocznica pierwszego lotu – Paweł Henski
50 lat temu firma General Dynamics oblatała prototyp myśliwca YF-16. Konkurował on w eksperymentalnym programie budowy lekkiego samolotu myśliwskiego LWF (Light Weight Fighter) z opracowanym przez firmę Northrop prototypem YF-17. Prototyp General Dynamics okazał się dopracowaną aerodynamicznie, rewolucyjną konstrukcją, w której zastosowano wiele nowatorskich rozwiązań technologicznych. Zwycięstwo YF-16 w programie LWF, oraz decyzja o jego zakupie przez siły powietrzne Stanów Zjednoczonych (USAF), otworzyło drogę do niezwykłej kariery F-16. Po wyborze F-16 przez Belgię, Danię, Holandię oraz Norwegię stał się on podstawowym myśliwcem NATO. Pomimo pierwotnych założeń programu LWF, mówiących o budowie lekkiego dziennego myśliwca bez zaawansowanej awioniki, F-16 okazał się doskonałym samolotem wielozadaniowym zdolnym zarówno do prowadzenia walk powietrznych jak i atakowania celów naziemnych.

A oprócz tego:
• Aktualności wojskowe – Stanisław Kutnik
• Aktualności kosmiczne – Waldemar Zwierzchlejski
• Aktualności cywilne – Paweł Bondaryk
• Mniej samolotów OA-1K dla AFSOC – Paweł Henski
• Nowy rosyjski pocisk powietrze-powietrze dużego zasięgu – Piotr Butowski

Zapraszamy do zapoznania się z fragmentem majowego wydania "Lotnictwo Aviation International" na stronie: https://zbiam.pl

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony