Przejdź do treści
Lotnictwo Aviation International 5/2022
Źródło artykułu

Lotnictwo Aviation International 5/2022 już w sprzedaży

Lotnictwo Aviation International 5/2022 już w e-kiosku oraz w drodze do prenumeratorów i salonów prasowych.

W majowym numerze Lotnictwo Aviation International polecamy:

Kilka lat funkcjonowania strategii Lean Management w Wojskowych Zakładach Lotniczych Nr 1 S.A. – Materiały prasowe WZL Nr 1 S.A.
Wojskowe Zakłady Lotnicze Nr 1 S.A. (WZL1) to jedna z wiodących spółek Polskie Grupy Zbrojeniowej. Charakteryzuje je stabilna i mocna pozycja na rynku krajowym oraz międzynarodowym. Główny zakres działalności firmy stanowią remonty, obsługi oraz modernizacje śmigłowców. WZL1 tonowoczesna firma podejmująca kolejne wyzwania. Niewątpliwie pomaga w tym funkcjonująca w przedsiębiorstwie strategia Lean Management.

Wzmacnianie wschodniej flanki NATO – Jacek Fiszer, Jerzy Gruszczyński
Rosyjskie działania zbrojne wymierzone w integralność Ukrainy znacząco zmieniły sytuację geopolityczną w środkowej i wschodniej Europie w ostatnich latach. Koniecznością stało się zagwarantowanie bezpieczeństwa nowym państwom członkowskim NATO, tj. przyjętym do Sojuszu Północnoatlantyckiego po 1999 r., zwłaszcza w rejonie wschodniej flanki NATO (przede wszystkim Polska, Estonia, Łotwa i Litwa, a także Rumunia i Bułgaria).

Samoloty transportowe C-130 Hercules w Polsce – Łukasz Pacholski
Zgodnie z zapowiedziami politycznymi, w bieżącym roku do Polski ma trafić pierwszy z pięciu średnich samolotów transportowych Lockheed Martin C-130H Hercules przekazanych poprzez procedurę EDA przez rząd Stanów Zjednoczonych. Powyższe wydarzenie to kolejny ważny moment w historii transportowców spod znaku C-130 w Polsce, która liczy już sobie ponad ćwierć wieku.

Nowe platformy zwiadowcze dla US Army – Paweł Henski
Armia StanówZjednoczonych (US Army) prowadzi program budowy uniwersalnego, powietrznego systemu precyzyjnego wykrywania i analizy sygnałów (Signals Intelligence - SIGINT) nazwany HADES. Ma być on wykorzystywany głównie do prowadzenia taktycznego zwiadu elektronicznego (Electronic Intelligence - ELINT) oraz komunikacyjnego (Communication Intelligence - COMINT) jak również precyzyjnej geolokalizacji i śledzenia naziemnych systemów bojowych przeciwnika. Wybrane samoloty załogowe lub bezzałogowe przenoszące system HADES docelowo zastąpią użytkowaną obecnie przez US Army flotę różnorodnych samolotów rozpoznawczo-zwiadowczych takich jak: RC-12X GRCS, MC-12S EMARSS, EO-5C ARL-M oraz RO-6A ARL-E.

Boeing MQ-25A Stingray. Pokładowy bezzałogowy tankowiec – Józef Brzezina
MQ-25A Stingray to pierwszy w historii bezzałogowy samolot tankowania powietrznego przeznaczony dla Marynarki Wojennej Stanów Zjednoczonych(US Navy). To co w tym programie jest niezwykle ważne i zarazem bardzo trudne to fakt, że ma być to samolot zdolny do wykonywania samodzielnych startów i lądowań z lotniskowców. US Navy sprecyzowała, że nie mający odpowiedników w historii roswoju konstrukcji lotniczych bez załogi na pokładzie samolot bezzałogowy MQ-25A Stingray ma przede wszystkim zaopatrywać w dodatkowe paliwo wielozadaniowe samoloty bojowe Boeing F/A-18E/F Super Hornet i Lockheed Martin F-35C Lightning II, walki elektronicznej i przełamania obrony przeciwlotniczej Boeing EA-18G Growler oraz wczesnego ostrzegania i kontroli Northrop Grumman E-2D Advanced Howkeye.

Modernizacja samolotów dowodzenia strategicznego USA – Paweł Henski
Zarówno siły powietrzne Stanów Zjednoczonych jak i marynarka wojenna prowadzą programy modernizacji samolotów powietrznych stanowisk dowodzenia i kontroli sił jądrowych. USAF planują zastąpić posiadaną flotę czterech samolotów Boeing E-4B Nightwatch platformą o podobnych wymiarach i osiągach. Z kolei US Navy chce wdrożyć odpowiednio dostosowane Lockheed Martin C-130J-30, które w przyszłości mają zastąpić flotę szesnastu samolotów Boeing E-6B Mercury.

Polskie śmigłowce rozpoznawcze (2) – Adam Gołąbek, Andrzej Wrona
W styczniu 2002 r. ministrowie obrony Polski, Republiki Czeskiej, Słowacji i Węgier wyrazili wolę wspólnej modernizacji śmigłowców bojowych Mi-24 i dostosowania ich do standardów NATO. Prace miały być realizowane przez Wojskowe Zakłady Lotnicze Nr 1. Program otrzymał kryptonim Pluszcz. W lutym 2003 r. zostały zatwierdzone wymagania taktyczno-techniczne na zmodernizowane Mi-24, ale w czerwcu 2003 r. program zakończono, podejmując na szczeblu międzynarodowym decyzję o wstrzymaniu prac w ramach wspólnej modernizacji śmigłowców.

Rakieta Angara. Ślepy zaułek rosyjskiej kosmonautyki? – Waldemar Zwierzchlejski
29 kwietnia z kosmodromu Plesieck wystrzelona została rakieta nośna Angara-1.2 o numerze seryjnym 1Ł. Wyniosła ona na orbitę (perigeum 279 km, apogeum 294 km, inklinacja 96,45°) satelitę Ministerstwa Obrony Federacji Rosyjskiej o nazwie Kosmos 2555. Był to pierwszy start orbitalny tej wersji rakiety z rodziny Angara. Rakieta Angara w ciężkiej wersji na wkrótce zamienić niebezpieczne ekologicznie Protony, a w wersji lekkiej, po zaprzestaniu eksploatacji rakiety Dniepr i Rokot, przywrócić możliwość wynoszenia lżejszych ładunków, zbyt małych dla Sojuza-2. Ale czy Angara spełni pokładane w niej nadzieje?

Śmigłowce bojowe Kamow Ka-50 i Ka-52 (2) – Piotr Butowski
Planując jeszcze w 1987 r. przyszłość Ka-50 i Mi-28 zdecydowano, że pierwszy będzie użytkowany przez Siły powietrzne ZSRR, zaś drugi zostanie przeznaczony na eksport. Faktycznie taki zamiar utrzymał się niedługo. W połowie lat 90. Rosja była w głębokim kryzysie gospodarczym i Ministerstwo Obrony prawie zupełnie zaprzestało zakupów nowego sprzętu. Dlatego głównym celem wszystkich rosyjskich firm zbrojeniowych,także Kamowa, stało się poszukiwanie zamówień za granicą.

A oprócz tego:
• Aktualności wojskowe – Paweł Henski, Stanisław Kutnik
• Aktualności z kosmosu – Waldemar Zwierzchlejski
• Aktualności cywilne – Paweł Bondaryk
• Słynna lotnicza ucieczka z Krakowa do Wiednia – Wiesław Kasza
• Rywalizacja producentów samolotów regionalnych w 2021 r. – Jerzy Liwiński
• „Iniochos 2022”. Wielonarodowe ćwiczenia lotnicze– Maciej Świderski, Marek Łaz

Zapraszamy do zapoznania się z fragmentem majowego wydania "Lotnictwo Aviation International" na stronie: www.zbiam.pl

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony