Przejdź do treści
Lotnictwo Aviation International 3/2021
Źródło artykułu

Lotnictwo Aviation International 3/2021 już w sprzedaży

Lotnictwo Aviation International 3/2021 już w e-kiosku oraz w drodze do prenumeratorów i salonów prasowych.

W marcowym numerze Lotnictwo Aviation International polecamy:

Paperlees Cockpit? Mamy to – bezpieczeństwo i dane pod kontrolą! – Joanna Wieczorek
O tym jak przebiega digitalizacja dokumentacji papierowej w kokpicie – Leszek Tejwan – Kierownik Działu Procedur Lotniczych w PLL LOT wraz z jego Zespołem opowiedział Joannie Wieczorek – ekspert prawa lotniczego współpracującej z kancelarią Dentons.

Suchoj Su-35. W pół drogi do nowej generacji – Piotr Butowski
Projekt Su-35 zaczął się zupełnie inaczej, niż wszystkie inne samoloty wojskowe w Rosji. Zwykle jest tak, że to Ministerstwo Obrony Federacji Rosyjskiej określa, jakiego samolotu potrzebuje i przedstawia swoje szczegółowe wymagania biurom konstruktorskim do realizacji. Tymczasem Su-35 został wymyślony całkowicie przez biuro konstrukcyjne Suchoja, a klientem wcale nie miały być rosyjskie siły powietrzne; przeznaczeniem myśliwca miał być eksport.

B-1B Lancer w Powidzu – Bartosz Bera
12 marca w ramach operacji "Spring Spear" amerykański strategiczny samolot bombowy Rockwell B-1B Lancer po raz pierwszy wylądował w Polsce – w 33. Bazie Lotnictwa Transportowego w Powidzu.

Siły powietrzne w systemie obronnym Egiptu – Michał Fiszer, Jerzy Gruszczyński
W wyposażeniu egipskiego lotnictwa i obrony przeciwlotniczej znajdują się samoloty, śmigłowce, systemy bezzałogowe, stacje radiolokacyjne i środki przeciwlotnicze rosyjskie, amerykańskie, zachodnioeuropejskie i chińskie. Chyba nie ma drugiego państwa na świecie, gdzie występowałaby taka mieszanka sprzętowa. Wydawałoby się, że taka kombinacja stwarza problemy logistyczne nie do przezwyciężenia, w tym w zakresie integracji systemów informacyjnych, ale Egipt doskonale sobie z tym radzi, a nawet potrafi przekuć taki stan rzeczy w określone korzyści.

Iljuszyn Ił-76. Pół wieku historii i co dalej? – Piotr Butowski
25 marca 1971 r., dokładnie 50 lat temu, z nieistniejącego już lotniska Chodynka w centrum Moskwy, po raz pierwszy wystartował nowy ciężki samolot transportowy Ił-76. Start odbył się z tego lotniska, ponieważ właśnie tam mieści się biuro konstrukcyjne Iljuszyna i jego warsztaty, w których zbudowano prototyp Ił-76 CCCP-86712. Z minimalnym zapasem paliwa, po rozbiegu o długości zaledwie 685 m, omijając znajdujący się 6 km dalej Kreml, samolot pilotowany przez załogę Eduarda Kuzniecowa przeleciał do Żukowskiego; tam kontynuował próby. Dwa miesiące później pierwszy Ił-76 wystąpił na salonie paryskim.

Polskie porty lotnicze w 2020 r. – Jerzy Liwiński
W ub. roku polskie porty lotnicze obsłużyły 14,6 mln pasażerów (-70%) i 131 tys. ton ładunków (-23%), odbyło się przy tym 193,7 tys. operacji startów i lądowań samolotów (-56%). Kontrolerzy Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej zabezpieczyli obsługę nawigacyjną 377 tys. operacji lotniczych (-59%), w tym 186 tys. przelotów tranzytowych (-62%). Wyniki statystyczne poszczególnych miesięcy odzwierciedlały zmiany sytuacji epidemicznej w kraju, na którą lotniska i przewoźnicy nie mieli wpływu. Kryzys związany z Covid-19 bardzo mocno uderzył w branżę lotniczą, a działalność wielu portów wiązała się z koniecznością walki o przetrwanie.

Lockheed F-117A Nighthawk. Pierwszy operacyjny samolot stealth na świecie (3) – Paweł Henski
Po niewątpliwym sukcesie jakim był udział F-117A w operacji "Desert Storm", swoistym kubłem zimnej wody dla USAF było zestrzelenie F-117A przez serbską obronę przeciwlotniczą podczas operacji "Allied Force". Inwazja na Irak przeprowadzona w 2003r. w ramach operacji "Iraqi Freedom" była ostatnim konfliktem zbrojnym, w którym brały udział F-117A. Planowano, że pozostaną w służbie przynajmniej do 2011r., jednakże już w 2006r. zapadła decyzja o ich wycofaniu w ciągu kolejnych dwóch lat. F-117A stawały się coraz droższe w eksploatacji, a jednocześnie technologia, którą zastosowano przy ich projektowaniu nie dawała już tak dużej przewagi na polu walki jak miało to miejsce w latach90. XX wieku. Wdrożenie do służby kolejnych platform stealth takich jak bombowce B-2A i samoloty myśliwskie F-22A oraz potrzeba dofinansowania programu budowy myśliwców F-35, przypieczętowała los F-117A.

Polskie samoloty rozpoznawcze: 1945-2020 (2) – Adam Gołąbek, Andrzej Wrona
Rozpoznanie jest jednym z głównych czynników umożliwiających odniesienie zwycięstwa na współczesnym polu walki. Wraz z rozwojem cywilizacyjnym zmieniały się możliwości prowadzenia rozpoznania, które rozwijało się wraz z pojawianiem się coraz to nowych technik i technologii. Te natomiast można było wykorzystać do prowadzenia bardziej dokładnego rozpoznania, co z kolei wymuszało adaptację istniejących lub budowę jakościowo nowych platform m.in. lotniczych, pozwalających na zabudowę nowych urządzeń rozpoznawczych. Towłaśnie ta dziedzina była motorem postępu i rozwoju. Z kolei postęp naukowo-techniczny powodował rozwój nowych sposobów i taktyki działań rozpoznawczych.

A oprócz tego:
• Aktualności wojskowe – Paweł Bondaryk, Paweł Henski
• Aktualności kosmiczne – Waldemar Zwierzchlejski
• Aktualności cywilne – Paweł Bondaryk
• Kiedyś był jeszcze inny Su-35 – Piotr Butowski

Zapraszamy do zapoznania się z fragmentem marcowego wydania "Lotnictwo Aviation International" na stronie: www.zbiam.pl

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony