Lotnictwo Aviation International 1/2025 już w sprzedaży
Lotnictwo Aviation International 1/2025 już w e-kiosku oraz w drodze do prenumeratorów i salonów prasowych.
W styczniowym numerze Lotnictwo Aviation International polecamy:
Rosyjskie śmigłowce mają problem z radarami – Piotr Butowski
Z powodu zachodniego embargo, Federacja Rosyjska nie jest w stanie wyprodukować nowych radarów dla śmigłowców bojowych Ka-52M. Podobne problemy przemysł rosyjski może mieć także z innymi systemami i niektóre samoloty i śmigłowce mogą być dostarczane w zubożonej kompletacji.
Obiekty bezskrzydłowe w ofercie Grupy Rekord – Agnieszka Bednarz
Historia bezzałogowych statków powietrznych, powszechnie znanych jako drony, sięga 1915 roku. To wtedy Nokola Tesla zaprezentował koncepcję pierwszego zdalnie sterowanego obiektu latającego oraz opisał flotę bezzałogowych samolotów bojowych, która miała przenosić ładunek wybuchowy do ustalonego celu. Od tego czasu technologia ta przeszła długą drogę, stając się coraz bardziej efektywna i dostępna.
Polska potrzebuje systemowego wsparcia branży lotniczej – Kazimierz Pogonowski
Spadek konkurencyjności, liczby zamówień, produkcji i eksportu czy redukcja zatrudnienia w regionach lotniczych - to główne zagrożenia dla polskiego przemysłu lotniczego wynikające z raportu "Polski Przemysł Lotniczy. Potencjał i perspektywy rozwoju". Eksperci z branży alarmują, że bez zachęt oraz instrumentów wsparcia finansowego, funkcjonujących w innych państwach, nie ma szans na dalszy rozwój tego sektora i płynących z tego korzyści dla polskiej gospodarki.
Nowe samoloty dowodzenia siłami atomowymi Stanów Zjednoczonych – Paweł Henski
Zarówno siły powietrzne (USAF) jak i marynarka wojenna (US Navy) Stanów zjednoczonych realizują równoległe programy zakupu nowych samolotów pełniących funkcję powietrznych stanowisk dowodzenia, pozwalających na utrzymanie kontroli nad własnymi siłami atomowymi szczególnie w przypadku zniszczenia lub wyeliminowania naziemnych ośrodków decyzyjnych. Celem programu US Navy jest wdrożenie samolotów E-130J, które zastąpią E-6B Mercury w realizacji misji TACAMO, natomiast USAF planują wdrożenie samolotów E-4C SAOC, które zastąpią obecnie używane E-4B Nightwatch.
Program C-390 Millennium. Udana końcówka minionego roku – Łukasz Pacholski
Ostatnie dwa miesiące ubiegłego roku to niezwykle owocny okres dla brazylijskiego koncernu Embraer oraz programu średniego wielozadaniowego samolotu transportowego C-390 Millennium. Było to związane z nowymi sukcesami promocyjnymi oraz dalszym rozwojem konstrukcji, dzięki czemu możliwe jest zdobycie w przyszłości następnych zamówień ze strony kolejnych potencjalnych odbiorców.
Co się dzieje w wojskowym sektorze przemysłu lotniczego Federacji Rosyjskiej? – Piotr Butowski
Rozpoczęta 24 lutego 2022 r. rosyjska inwazja na Ukrainę, która miała być błyskawiczną, zwycięską kampanią, okazała się wojną na pełną skalę, angażującą coraz większe zasoby zarówno agresora, jak i obrońców. Niedługo potem Rosjanie zaczęli przestawiać swoją gospodarkę na tory wojenne. W ubiegłym roku Federacja Rosyjska wydała na wojsko trzy razy więcej niż w 2021 r., i wydatki rosną nadal.
Redukcja floty samolotów szturmowych A-10C Thunderbolt II – Paweł Henski
Siły powietrzne Stanów Zjednoczonych (US Air Force, USAF) kontynuują realizację planu wycofywania ze służby samolotów szturmowych Fairchilg A-10C Thunderbolt II. Według założeń USAF, redukcja całej floty ma zostać zakończona najdalej do roku 1019, a w miarę możliwości nawet wcześniej. Jednostki użytkujące obecnie szturmowce A-10C czeka przezbrojenie na inne samoloty lub ewentualne rozwiązanie.
Co piszczy w Układzie Słonecznym? – Waldemar Zwierzchlejski
Co dwa-trzy lata, w artykułach pod identycznym tytułem, zamieszczam zestawienie i krótki opis misji wszystkich sond kosmicznych,które aktualnie funkcjonują na powierzchniach i na orbitach wokółplanet, księżyców i innych ciał Układu Słonecznego, bądź podążają do nich. Przedstawiam kolejny odcinek tego cyklu. Sondy pogrupowane są w zależności od celu, który badają.
Rejestr polskich statków powietrznych 2025 – Jerzy Liwiński
Na początku stycznia 2025 r. do rejestru prowadzonego przez Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego było wpisanych 3444 statki powietrzne. W ciągu minionego roku zarejestrowano 234 egz. sprzętu, a wykreślono 97 egz. Ubiegłorocznymi wydarzeniami były wpisy: 21 Boeingów 737, trzech Embraerów E-195-E2, szkolno-treningowego TS-11 Iskra i biznesowego Daher Kodiak 100, a także wykreślenie pamiętającego czasy wojny Boeinga Stearman B75N1 (z 1941 r.). Więcej nić 50 lat mają 443 statki powietrzne, a do najstarszych należą: samolot de Havilland DH82A Tiger Moth, SP-YAA (z 1939 r.), szybowiec Slingsby T.21 Sedbergh, SP-KING (z 1949 r.) i dwa śmigłowce Bell UH-1D. Do ewidencji urządzeń latających wpisanych było 1224 egz. sprzętu, w tym: 574 samoloty ultralekkie i 124 wiatrakowce.
Lotnictwo wojskowe Pakistanu (2) – Jacek Fiszer, Jerzy Gruszczyński
Pakistan będąc jednym z państw atomowych, ma jednocześnie za wschodnią granicą swojego odwiecznego wroga - Indie,które także są jednym z państw atomowych. Oba państwa mają wrogie relacje właściwie od samego początku ich powstania, od kiedy w wyniku podziału dawnej brytyjskiej kolonii powstało państwo muzułmańskie (Pakistan, później oddzielił się od niego Bangladesz) i hinduistyczne (Indie). Z tego powodu Pakistan utrzymuje silne, dobrze wyszkolone i sprawne siły zbrojne, w których lotnictwo, zarówno to w Siłach Powietrznych, jak i w innych rodzajach sił zbrojnych, odgrywa bardzo ważną rolę.
A oprócz tego:
• Aktualności wojskowe – Stanisław Kutnik, Łukasz Pacholski
• Aktualności kosmiczne – Waldemar Zwierzchlejski, Adam M. Maciejewski
• Aktualności cywilne – Stanisław Kutnik
• Viper Shield: wirtualna tarcza elektroniczna – Jerzy Gruszczyński
• Gdyńska Brygada Lotnictwa MW. Stan, perspektywy, wyzwania. Wywiad z kmdr. dypl. pil. Andrzejem Szczotką, Dowódcą Gdyńskiej Brygady Lotnictwa MW – Łukasz Pacholski
Zapraszamy do zapoznania się z fragmentem styczniowego wydania "Lotnictwo Aviation International" na stronie: https://zbiam.pl
Komentarze