Lotnictwo Aviation International 1/2023 już w sprzedaży
Lotnictwo Aviation International 1/2023 już w e-kiosku oraz w drodze do prenumeratorów i salonów prasowych.
W styczniowym numerze Lotnictwo Aviation International polecamy:
Raytheon proponuje radar PhantomStrike dla samolotów FA-50PL – Andrzej Kiński
Raytheon Intelligence & Space - jeden z czterech oddziałów konglomeratu obronnego i lotniczego Raytheon Technologies - oferuje swoją najnowszą wielofunkcyjną stację radiolokacyjną phantomStrike do lekkich wielozadaniowych samolotów bojowych Korea Aerospace Industries FA-50PL, zamówionych dla polskich Sił Powietrznych.
B-21A Raider. USAF ujawniają bombowiec strategiczny – Paweł Henski
Podczas oficjalnej ceremonii, która miała miejsce 2 grudnia 2022 r. w Palmdale w Kalifornii, siły powietrzne Stanów Zjednoczonych (USAF - US Air Force) po raz pierwszy zademonstrowały publicznie strategiczny samolot bombowy typu Northrop Grumman B-21A Raider. Długo oczekiwana premiera nowego bombowca oznacza, że program budowy B-21A wszedł w kolejną fazę. W 2023 r. obejmuje ona testy na ziemi, oblot, a następnie próby rozwojowe i operacyjne. Program budowy B-21A jest wciąż utajniony, a USAF nie ujawniły żadnych danych taktyczno-technicznych bombowca oraz szczegółów konstrukcji. Podczas grudniowej ceremonii dostęp do B-21A Raider był znacznie ograniczony. Opublikowano tylko dwa oficjalne zdjęcia. Pozwalają one na razie na wyciągnięcie jedynie ograniczonych wniosków na temat nowej platformy strategicznej US Air Force.
Bell zwycięzcą w programie FLRAA – Paweł Henski
5 grudnia 2022 r. armia Stanów Zjednoczonych (US Army) wybrała projekt zmiennowirnikowca V-280 Valor firmy Bell w programie FLRAA (Future Long-Range Assault Aircraft). V-280 okazał się bardziej atrakcyjną ofertą od proponowanego wspólnie przez firmy Sikorsky i Boeing śmigłowca z napędem mieszanym Defiant X. Celem programu FLRAA jest wdrożenie do służby nowej, desantowej platformy pionowego startu i lądowania dalekiego zasięgu, która docelowo zastąpi średnie śmigłowce transportowe z rodziny UH-60 Black Hawk.
Bezzałogowe statki powietrzne. Współpraca z platformami załogowymi – Józef M. Brzezina
Dążenie do rozwijania w ostatnich latach w lotnictwie wojskowym koncepcji "lojalnych skrzydłowych" (loyal wingman) rozszerza się o kolejne przykłady stosowania, ale wciąż pozostaje bez odpowiedzi pytanie o to, iloma zdolnościami taki robot powinien w przyszłości dysponować. Dzisiejsze coraz bardziej zatłoczone i wysoce niebezpieczne środowisko operacyjne coraz bardziej komplikuje zadanie polegające na atakowaniu przeciwnika z powietrza i grozi dużymi stratami własnego lotnictwa. Jeszcze do niedawna oczekiwano w lotnictwie wojskowym tego, że w przyszłości wiele załogowych samolotów bojowych zostanie całkowicie zastąpionych przez coraz bardziej zaawansowane bezzałogowe statki powietrzne. Ale w ostatnich latach nastąpiło zdecydowane odejście od tej koncepcji.
Wojna Rosja – Ukraina. Zmasowane rosyjskie ataki rakietowe – Marcin Gawęda
Jesienna kampania powietrzna nad Ukrainą zdominowana została przez rosyjskie uderzenia rakietowe w ukraińską infrastrukturę krytyczną, którymi agresor chce sterroryzować społeczeństwo pozbawiając je elektryczności, ogrzewania oraz wody. W odpowiedzi obrona powietrzna (przeciwlotnicza i przeciwrakietowa) Ukrainy za priorytet postawiła sobie to zagrożenie w maksymalnym stopniu zniwelować. Po obu stronach aktywne jest lotnictwo wsparcia bezpośredniego i bliskiego, z dominującą rolą naziemnych środków przeciwlotniczych, które w zasadzie obu stronom uniemożliwiają dłuższe operowanie nad obszarem przeciwnika. Ponadto, nadal szybko rośnie rola bezzałogowych powietrznych, przy czym największe piątno na przebiegu wojny jesienią wywarło zmasowane zastosowanie przez Federację Rosyjską pozyskanych z Iranu dronów kamikadze, jako tanie wsparcie dla pocisków balistycznych i samosterujących.
Pociski samosterujące Ch-101 przeciwko Ukrainie – Piotr Butowski
W pierwszej fazie inwazji na Ukrainę, która rozpoczęła się 24 lutego 2022 r. rosyjskie bombowce strategiczne Tu-95MS i Tu-160 atakowały ukraińskie lotniska i stanowiska obrony powietrznej. Sądząc z tego, że Rosja nadal nie panuje w powietrzu - nieskutecznie. Później głównym celem stały się zakłady produkcji i remontów uzbrojenia i sprzętu wojskowego, strategiczne zapasy materiałów pędnych i smarów, lotniska, infrastruktura kolejowa w centralnej i zachodniej części Ukrainy. Rosja starała się przeszkodzić dostawom uzbrojenia z państw zachodnich, a także przeciąć drogi transportu sprzętu i materiałów dla wojsk ukraińskich walczących na wschodzie kraju. Skuteczność tych działań również była niewielka.
Modernizacja polskiej naziemnej obrony przeciwlotniczej (2) – Andrzej Kiński
Rok 2022 można uznać za przełomowy z punktu widzenia procesu modernizacji naziemnej obrony przeciwlotniczej Sił Zbrojnych RP, co w znacznej mierze związane było z trwającą od 24 lutego ub.r. wojną rosyjsko-ukraińską i wynikających z niej zagrożeń dla Polski i wszystkich państw tzw. wschodniej flanki NATO. Z tym właśnie można wiązać decyzję o pozyskaniu rakietowego systemu krótkiego zasięgu "mała Narew" i wdrożenie jego pierwszej jednostki ogniowej, zawarcie umowy ramowej na dostawy systemu rakietowo-artyleryjskiego Pilica+, czy zwiększenie zamówienia na przenośne przeciwlotnicze zestawy rakietowe Piorun. Na drugim biegunie znajduje się realizacja pierwszej fazy programu Wisła, a więc pozyskania zestawów rakietowych obrony powietrznej średniego zasięgu Patriot/IBCS. To przedsięwzięcie przebiega planowo, zgodnie z zapisami umowy zawartej w marcu 2018 r., i obecnie wkroczyło w finalną fazę, której zwieńczeniem będzie osiągnięcie w tym roku najpierw podstawowej, a następnie wstępnej gotowości operacyjnej przez pierwszą baterię.
Kapitan Boeinga 787 w PLL LOT. Maciej Smólski – pilot akrobacyjny w grupie Avalanche – Joanna Wieczorek
Podczas wrześniowych Targów Lotnictwa Lekkiego na konferencji Tech and Law for Aviation w panelu "jak zostać pilotem" poznaliśmy czterech lotniczych pasjonatów i pilotów z różnych stron Polski. Każdy z nich opowiedział swoją drogę dochodzenia do lotniczych uprawnień. Dziś na łamach "Lotnictwa Aviation International" Joanna Wieczorek, ekspert prawa lotniczego i nowych technologii Drone Alliance Europe, rozmawia z Maciejem Smólskim - kapitanem Boeinga 787 Polskich Linii Lotniczych LOT, pilotem akrobacyjnym formacji Avalanche.
Chińska stacja orbitalna Tiangong gotowa – Waldemar Zwierzchlejski
3 listopada 2022 r. to ważna data w historii chińskiej - a także światowej - astronautyki załogowej. W tym dniu zaczęła funkcjonować w pełnej konfiguracji chińska stacja orbitalna Tiangong (chiń. podniebny pałac). Co prawda jest kilkakrotnie mniejsza id Międzynarodowej Stacji Kosmicznej, jednak biorąc pod uwagę to, że zastosowano w niej najnowsze rozwiązania techniczne, służyć ma - przynajmniej początkowo - tylko jednemu państwu i od chwili rozpoczęcia do zakończenia jej budowy minęło zaledwie półtora roku, stanowi dla niej ciekawą alternatywę. Jej działanie obliczono na 15 lat, podczas których jej załogi będą się zmieniać co sześć miesięcy.
Mustangi nad Budziszynem (1) – Krzysztof Janowicz
O świcie 16 kwietnia 1945 r. rozpoczęła się ostatnia ofensywa II wojny światowej, gdy Armia Czerwona ruszyła znad Odry w kierunku Berlina. Do obrony stolicy III Rzeszy stanęły resztki dumnego niegdyś Wehrmachtu wsparte jednostkami Waffen SS oraz batalionami Volkssturmu. Towarzyszył im "łabędzi śpiew" Luftwaffe, której sytuacja była wprost katastrofalna. Mimo nowoczesnego sprzętu brakowało dla niego pilotów, ponieważ szkoły lotnicze przestały działać. Ocalałe resztki wykrwawiały się w prowadzonych walkach, a na niemieckim niebie bezkarnie grasowały alianckie myśliwce szukające okazji do zniszczenia wroga w powietrzu i na ziemi. Osatni obrońcy nieba nad III Rzeszą nie mieli dokąd uciec.
A oprócz tego:
• Aktualności wojskowe – Stanisław Kutnik, Krzysztof Kuska
• Aktualności kosmiczne – Waldemar Zwierzchlejski
• Aktualności cywilne – Paweł Bondaryk
• Rosyjskie śmigłowce walki elektronicznej przeciwko Ukrainie – Piotr Butowski
• Nowe śmigłowce dla Policji – Łukasz Pacholski
• Mirosław Hermaszewski. Polski lotnik kosmonauta – Henryk Czyżyk
Zapraszamy do zapoznania się z fragmentem styczniowego wydania "Lotnictwo Aviation International" na stronie: www.zbiam.pl
Komentarze