Przejdź do treści
Lotnictwo Aviation International 1/2022
Źródło artykułu

Lotnictwo Aviation International 1/2022 już w sprzedaży

Lotnictwo Aviation International 1/2022 już w e-kiosku oraz w drodze do prenumeratorów i salonów prasowych.

W styczniowym numerze Lotnictwo Aviation International polecamy:

Migawki z Dubaju. Dubai Airshow, 14-18 listopada 2021 r. – Piotr Butowski
Dubai Airshow 2021 to jedyna wystawa lotnicza o zasięgu światowym, jaka odbyła się w ciągu ostatnich niemal dwóch lat. Choćby z tego powodu wszyscy spragnieni byli uczestnictwa i spotkań. Poza tym, jest to wystawa, w której mogą uczestniczyć wszyscy. Występują tam samoloty wojskowe z USA i Europy, z Brazylii, Indii i Japonii, a także z Rosji i Chin. Ostatnia polityczna przeszkoda zniknęła we wrześniu 2020 r., wraz z zawarciem Abraham Accords, porozumienia o normalizacji stosunków między ZEA i Izraelem. W 2021 r. po raz pierwszy w historii w wystawie w Dubaju uczestniczyły Israel Aerospace Industries i Elbit Systems.

Projekt Bell HSVTOL – Paweł Henski
W sierpniu 2021 r. firma Bell Textron ujawniła projekt koncepcyjny zakładający budowę szybkich wiropłatów z napędem odrzutowym nazwanych HSVTOL (High-Speed Vertical Take-Off and Landing). Mają one mieć możliwość wykonywania pionowego startu i lądowania oraz rozwijania znacznie większych prędkości lotu w porównaniu do zmiennowirnikowców użytkowanych obecnie.

Czy będzie rosyjski śmigłowiec ze śmigłem pchającym? – Piotr Butowski
Widmo krąży po świecie, widmo śmigłowca ze śmigłem pchającym. W pierwszej dekadzie XXI wieku powstały demonstratory technologii Sikorsky X2, Piasecki X-49 oraz Eurocopter X3. Rosja na razie na to wyzwanie odpowiada jedynie papierowymi projektami.

Piętnaście lat samolotów wielozadaniowych F-16 Jastrząb w Polsce (2) – Adam Gołąbek, Andrzej Wrona Współpraca: Jerzy Gruszczyński
W Polsce początkowo skupiono się na wdrożeniu programu MQT (Mission Qualification Training), którego celem było przeszkolenie pilotów powracających ze Stanów Zjednoczonych na samolot F-16 Block 52+. Przeszkolenie odbywało się z udziałem wykwalifikowanych instruktorów amerykańskich (Mobile Training Team, MTT). Kolejnym etapem szkolenia był zaawansowany trening lotniczy polskiego personelu latającego, aż do osiągnięcia przez niego poziomu "Combat Ready". Polegało to w dużej mierze na doskonaleniu indywidualnych umiejętności zastosowania bojowego F-16 Block 52+ w różnych warunkach walki, a następnie zgrywaniu załóg w działaniu zespołowym w składzie pary, klucza oraz eskadry.

Siły Powietrzne Hiszpanii – Jacek Fiszer, Jerzy Gruszczyński
Hiszpania utrzymuje jedne z największych sił zbrojnych w Europie. Władze tego kraju patrzą dalekowzrocznie, uznając że w dobie globalizacji rozwijanie własnego potencjału obronnego służy wspólnemu dobru, a zatem i Hiszpanii. Dysponuje ona ponad 150 odrzutowymi samolotami bojowymi, licznymi maszynami wsparcia, transportowymi i szkolnymi. Siły powietrzne reprezentują bardzo wysoki poziom wyszkolenia, do tego stopnia, że elitarny europejski ośrodek szkolenia lotniczego NATO w ramach programu Tactical Leadership Programme (TLP) ulokowano w Albacete w Hiszpanii.

Finał produkcji A380 – Jerzy Liwiński
16 grudnia 2021 r. miało miejsce jedno z ważniejszych wydarzeń w historii lotnictwa komunikacyjnego. Tego dnia Airbus przekazał Emirates Airline ostatniego 251 wyprodukowanego A380 (rej. A6-EVS). Ten najnowocześniejszy, dwupokładowy samolot stał się ikoną XXI wieku, wyznaczając nowe standardy lotniczych podróży. Zakończenie produkcji A380 odzwierciedla brak nowych zamówień ze strony przewoźników i jest ostatnim akcentem jednej z największych europejskich inwestycji przemysłowych.

E-7A Wedgetail. Następca E-3G Sentry w USAF? – Paweł Henski
Siły powietrzne Stanów Zjednoczonych (USAF) rozważają wdrożenie do służby samolotów wczesnego ostrzegania i kontroli powietrznej (AEW&C) typu Boeing E-7A Wedgetail, jako następców użytkowanych obecnie samolotów Boeing E-3G Sentry (AWACS). Pomimo wielu programów modernizacyjnych, flota E-3G generuje coraz większe koszty eksploatacji i jednocześnie wykazuje niską gotowość operacyjną. E-7A to tańsza, efektywniejsza i nowocześniejsza alternatywa. Samoloty te z powodzeniem użytkowane są przez Australię, Republikę Korei oraz Turcję. E-7A zakupiła również Wielka Brytania, która w lipcu 2021 r. wycofała ze służby E-3D (Sentry AEW.1).

Nowa rola Global Hawk: wsparcie prób pocisków hipersonicznych – Józef Brzezina
W ostatnim czasie rywalizacja amerykańsko-chińska w kosmicznym wyścigu zbrojeń nabiera coraz większego przyspieszenia. Trwają udane i nie zawsze zakończone powodzeniem próby hipersonicznych pojazdów szybujących i pocisków samosterujących osiągających prędkość Ma=5 i więcej. Niepokój wzbudzają porażki związane z amerykańskimi nieudanymi próbami wystrzelenia pocisków hipersonicznych. Jak chociażby te z wiosny i jesieni ubiegłego roku.

Chiński test FOBS – Waldemar Zwierzchlejski
W połowie października ub. toku gazeta "Financial Times"., w artykule autorstwa Demetri Sevastopulo i Kathrin Hille poinformowała w oparciu o pięć nienazwanych źródeł rządowych Stanów Zjednoczonych, że Chiny wystrzeliły w okolicy sierpnia rakietę Długi Marsz-2C, która umieściła na orbicie okołoziemskiej pojazd hipersoniczny. Po wykonaniu nieco mniej, niż jednego okrążenia Ziemi został on z niej zdjęty i skierowany w nieznane miejsce na terenie Chin. W kolejnych dniach ukazywały się różnorodne, nierzadko sprzeczne, analizy wydarzenia, które mimo wszystko pozwoliły na nieco szersze naświetlenie sytuacji.

Polscy lotnicy w walce z bronią „V” – Andrzej Przedpełski
W 1944 r. druga wojna światowa weszła w końcowy etap. I chociaż Niemcy ponosili kolejne klęski, nie zamierzali rezygnować z dalszej walki. Szczególnie duże nadzieje pokładali w Wunderwaffe - broni odwetowej, tj. samolotach-pociskach (potocznie nazywanych latającymi bombami) i rakietowych pociskach balistycznych z konwencjonalnymi ładunkami bojowymi o wielkiej sile rażenia. Po raz pierwszy zastosowano je w siódmym dniu po rozpoczęciu alianckiej operacji "Overlord" (lądowanie w Normandii), tj. 13 czerwca. Wczesnym rankiem Niemcy odpalili próbnie 10 samolotów-pocisków V-1, które skierowano na Londyn. W dwa dni później nastąpił generalny atak. Wystrzelono wówczas 244 latające bomby na Londyn i Southampton, gdzie usytuowane było główne zgrupowanie alianckich sił inwazyjnych.

A oprócz tego:
• Aktualności wojskowe – Paweł Bondaryk, Paweł Henski, Stanisław Kutnik
• Aktualności kosmiczne – Waldemar Zwierzchlejski
• Aktualności cywilne – Paweł Bondaryk, Stanisław Kutnik
• Wierzę głęboko w nową generację polskich inżynierów – Wywiad z Tomaszem Krysińskim, Wiceprezesem ds. Badań i Innowacji Airbus Helicopters – Paweł Bondaryk
• Udany test programu Gremlins – Paweł Henski
• Wywiad z płk. pil. Tomaszem Jatczakiem, zastępcą dowódcy 2. Skrzydła Lotnictwa Taktycznego – Adam Gołąbek, Andrzej Wrona
• Wywiad z ppłk. mgr. inż. Dariuszem Jakubczakiem, zastępcą dowódcy Grupy Obsługi Technicznej, 31. BLT Poznań – Adam Gołąbek, Andrzej Wrona

Zapraszamy do zapoznania się z fragmentem styczniowego wydania "Lotnictwo Aviation International" na stronie: www.zbiam.pl

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Czytaj więcej

lotnictwo komunikacyjne
Podczas praktyk uczą cię, żebyś na daną sytuację miał przygotowane różne plany działania. Instruktor podaje jakiś przykład i pyta: „Jaki ma pan/pani plan na to?”. Odpowiadasz, że zrobisz to i to. I on wtedy mówi: „To całkiem niezły plan, ale co, jeśli tego nie da...
lotnictwo GA
W ostatnich dniach ukazały się zmiany AIP AIRAC AMDT 251, MIL AIRAC AMDT 142, VFR AIP AIRAC AMDT 153.
lotnictwo GA
19 maja planowane jest czasowe wyłączenie VOR WAR na okres ok. 9 miesięcy. Tego dnia znika z AIP, a w ślad za tym z elektronicznych map w GPS-ach (po aktualizacji) DVOR/DME WAR. Zaraz potem nastąpi jego fizyczne wyłączenie i rozbiórka obiektu.
lotnictwo komunikacyjne
Górnośląskie Towarzystwo Lotnicze SA – spółka zarządzająca Międzynarodowym Portem Lotniczym „Katowice” im. Wojciecha Korfantego w Pyrzowicach – podsumowało przewozy pasażerskie oraz cargo za czwarty miesiąc 2022 roku.

Nasze strony