Przejdź do treści
Lotnictwo Aviation International 1/2022
Źródło artykułu

Lotnictwo Aviation International 1/2022 już w sprzedaży

Lotnictwo Aviation International 1/2022 już w e-kiosku oraz w drodze do prenumeratorów i salonów prasowych.

W styczniowym numerze Lotnictwo Aviation International polecamy:

Migawki z Dubaju. Dubai Airshow, 14-18 listopada 2021 r. – Piotr Butowski
Dubai Airshow 2021 to jedyna wystawa lotnicza o zasięgu światowym, jaka odbyła się w ciągu ostatnich niemal dwóch lat. Choćby z tego powodu wszyscy spragnieni byli uczestnictwa i spotkań. Poza tym, jest to wystawa, w której mogą uczestniczyć wszyscy. Występują tam samoloty wojskowe z USA i Europy, z Brazylii, Indii i Japonii, a także z Rosji i Chin. Ostatnia polityczna przeszkoda zniknęła we wrześniu 2020 r., wraz z zawarciem Abraham Accords, porozumienia o normalizacji stosunków między ZEA i Izraelem. W 2021 r. po raz pierwszy w historii w wystawie w Dubaju uczestniczyły Israel Aerospace Industries i Elbit Systems.

Projekt Bell HSVTOL – Paweł Henski
W sierpniu 2021 r. firma Bell Textron ujawniła projekt koncepcyjny zakładający budowę szybkich wiropłatów z napędem odrzutowym nazwanych HSVTOL (High-Speed Vertical Take-Off and Landing). Mają one mieć możliwość wykonywania pionowego startu i lądowania oraz rozwijania znacznie większych prędkości lotu w porównaniu do zmiennowirnikowców użytkowanych obecnie.

Czy będzie rosyjski śmigłowiec ze śmigłem pchającym? – Piotr Butowski
Widmo krąży po świecie, widmo śmigłowca ze śmigłem pchającym. W pierwszej dekadzie XXI wieku powstały demonstratory technologii Sikorsky X2, Piasecki X-49 oraz Eurocopter X3. Rosja na razie na to wyzwanie odpowiada jedynie papierowymi projektami.

Piętnaście lat samolotów wielozadaniowych F-16 Jastrząb w Polsce (2) – Adam Gołąbek, Andrzej Wrona Współpraca: Jerzy Gruszczyński
W Polsce początkowo skupiono się na wdrożeniu programu MQT (Mission Qualification Training), którego celem było przeszkolenie pilotów powracających ze Stanów Zjednoczonych na samolot F-16 Block 52+. Przeszkolenie odbywało się z udziałem wykwalifikowanych instruktorów amerykańskich (Mobile Training Team, MTT). Kolejnym etapem szkolenia był zaawansowany trening lotniczy polskiego personelu latającego, aż do osiągnięcia przez niego poziomu "Combat Ready". Polegało to w dużej mierze na doskonaleniu indywidualnych umiejętności zastosowania bojowego F-16 Block 52+ w różnych warunkach walki, a następnie zgrywaniu załóg w działaniu zespołowym w składzie pary, klucza oraz eskadry.

Siły Powietrzne Hiszpanii – Jacek Fiszer, Jerzy Gruszczyński
Hiszpania utrzymuje jedne z największych sił zbrojnych w Europie. Władze tego kraju patrzą dalekowzrocznie, uznając że w dobie globalizacji rozwijanie własnego potencjału obronnego służy wspólnemu dobru, a zatem i Hiszpanii. Dysponuje ona ponad 150 odrzutowymi samolotami bojowymi, licznymi maszynami wsparcia, transportowymi i szkolnymi. Siły powietrzne reprezentują bardzo wysoki poziom wyszkolenia, do tego stopnia, że elitarny europejski ośrodek szkolenia lotniczego NATO w ramach programu Tactical Leadership Programme (TLP) ulokowano w Albacete w Hiszpanii.

Finał produkcji A380 – Jerzy Liwiński
16 grudnia 2021 r. miało miejsce jedno z ważniejszych wydarzeń w historii lotnictwa komunikacyjnego. Tego dnia Airbus przekazał Emirates Airline ostatniego 251 wyprodukowanego A380 (rej. A6-EVS). Ten najnowocześniejszy, dwupokładowy samolot stał się ikoną XXI wieku, wyznaczając nowe standardy lotniczych podróży. Zakończenie produkcji A380 odzwierciedla brak nowych zamówień ze strony przewoźników i jest ostatnim akcentem jednej z największych europejskich inwestycji przemysłowych.

E-7A Wedgetail. Następca E-3G Sentry w USAF? – Paweł Henski
Siły powietrzne Stanów Zjednoczonych (USAF) rozważają wdrożenie do służby samolotów wczesnego ostrzegania i kontroli powietrznej (AEW&C) typu Boeing E-7A Wedgetail, jako następców użytkowanych obecnie samolotów Boeing E-3G Sentry (AWACS). Pomimo wielu programów modernizacyjnych, flota E-3G generuje coraz większe koszty eksploatacji i jednocześnie wykazuje niską gotowość operacyjną. E-7A to tańsza, efektywniejsza i nowocześniejsza alternatywa. Samoloty te z powodzeniem użytkowane są przez Australię, Republikę Korei oraz Turcję. E-7A zakupiła również Wielka Brytania, która w lipcu 2021 r. wycofała ze służby E-3D (Sentry AEW.1).

Nowa rola Global Hawk: wsparcie prób pocisków hipersonicznych – Józef Brzezina
W ostatnim czasie rywalizacja amerykańsko-chińska w kosmicznym wyścigu zbrojeń nabiera coraz większego przyspieszenia. Trwają udane i nie zawsze zakończone powodzeniem próby hipersonicznych pojazdów szybujących i pocisków samosterujących osiągających prędkość Ma=5 i więcej. Niepokój wzbudzają porażki związane z amerykańskimi nieudanymi próbami wystrzelenia pocisków hipersonicznych. Jak chociażby te z wiosny i jesieni ubiegłego roku.

Chiński test FOBS – Waldemar Zwierzchlejski
W połowie października ub. toku gazeta "Financial Times"., w artykule autorstwa Demetri Sevastopulo i Kathrin Hille poinformowała w oparciu o pięć nienazwanych źródeł rządowych Stanów Zjednoczonych, że Chiny wystrzeliły w okolicy sierpnia rakietę Długi Marsz-2C, która umieściła na orbicie okołoziemskiej pojazd hipersoniczny. Po wykonaniu nieco mniej, niż jednego okrążenia Ziemi został on z niej zdjęty i skierowany w nieznane miejsce na terenie Chin. W kolejnych dniach ukazywały się różnorodne, nierzadko sprzeczne, analizy wydarzenia, które mimo wszystko pozwoliły na nieco szersze naświetlenie sytuacji.

Polscy lotnicy w walce z bronią „V” – Andrzej Przedpełski
W 1944 r. druga wojna światowa weszła w końcowy etap. I chociaż Niemcy ponosili kolejne klęski, nie zamierzali rezygnować z dalszej walki. Szczególnie duże nadzieje pokładali w Wunderwaffe - broni odwetowej, tj. samolotach-pociskach (potocznie nazywanych latającymi bombami) i rakietowych pociskach balistycznych z konwencjonalnymi ładunkami bojowymi o wielkiej sile rażenia. Po raz pierwszy zastosowano je w siódmym dniu po rozpoczęciu alianckiej operacji "Overlord" (lądowanie w Normandii), tj. 13 czerwca. Wczesnym rankiem Niemcy odpalili próbnie 10 samolotów-pocisków V-1, które skierowano na Londyn. W dwa dni później nastąpił generalny atak. Wystrzelono wówczas 244 latające bomby na Londyn i Southampton, gdzie usytuowane było główne zgrupowanie alianckich sił inwazyjnych.

A oprócz tego:
• Aktualności wojskowe – Paweł Bondaryk, Paweł Henski, Stanisław Kutnik
• Aktualności kosmiczne – Waldemar Zwierzchlejski
• Aktualności cywilne – Paweł Bondaryk, Stanisław Kutnik
• Wierzę głęboko w nową generację polskich inżynierów – Wywiad z Tomaszem Krysińskim, Wiceprezesem ds. Badań i Innowacji Airbus Helicopters – Paweł Bondaryk
• Udany test programu Gremlins – Paweł Henski
• Wywiad z płk. pil. Tomaszem Jatczakiem, zastępcą dowódcy 2. Skrzydła Lotnictwa Taktycznego – Adam Gołąbek, Andrzej Wrona
• Wywiad z ppłk. mgr. inż. Dariuszem Jakubczakiem, zastępcą dowódcy Grupy Obsługi Technicznej, 31. BLT Poznań – Adam Gołąbek, Andrzej Wrona

Zapraszamy do zapoznania się z fragmentem styczniowego wydania "Lotnictwo Aviation International" na stronie: www.zbiam.pl

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony