Przejdź do treści
Źródło artykułu

Lotnictwo Aviation International 1/2020 już w sprzedaży

Lotnictwo Aviation International 1/2020 już w e-kiosku oraz w drodze do prenumeratorów i salonów prasowych.

W styczniowym numerze Lotnictwo Aviation International polecamy:

Mil Mi-35M Krokodyl – Piotr Butowski
Mil Mi-24, noszący w NATO oznaczenie Hind (łania), a w Rosji nazywany Krokodylem, to najstarszy z rosyjskich śmigłowców bojowych; jest w produkcji nieprzerwanie od 1971 r., dzisiaj jako Mi-35M. Co więcej, śmigłowiec jest wciąż modernizowany i w przygotowaniu są jego kolejne wersje.

Włoskie F‑35A: misja Air Policing na Islandii – Giovanni Colla
W październiku 2019 r. Siły Powietrzne Włoch przebazowały samoloty myśliwskie F-35A Lightning II na Islandię, by przeprowadzić tam misję dozoru przestrzeni powietrznej w ramach zobowiązań NATO. Misja trwała trzy tygodnie i było to pierwsze operacyjne użycie włoskich F-35A. Autor miał możliwość odwiedzić islandzką bazę Keflavik i przyjrzeć się z bliska działaniom na Islandii.

Harpi Szpon: bezzałogowy „lojalny skrzydłowy” – Józef M. Brzezina, Stanisław Kutnik
10 października 2019 r. minister Obrony Narodowej Mariusz Błaszczak podpisał "Plan Modernizacji Technicznej Sił Zbrojnych RP na lata 2021-2035", z uwzględnieniem 2020 r. Znalazł się w nim program "Harpi Szpon", który jest ściśle związany z wojskowymi systemami bezzałogowych statków powietrznych. "Harpi Szpon" jest rozwinięciem programu operacyjnego "Harpia", który zakłada zakup 32 wielozadaniowych samolotów myśliwskich Lockheed Martin F-35 Lightning II. Dodatkowym "Szponem" są natomiast trudno wykrywalne, lekkie i przystępne cenowo, samoloty bezzałogowe, które mają współpracować z polskimi F-35 na zasadach programu "Loyal Wingman".

Lojalny skrzydłowy: eksperymentalny bezzałogowy F‑16 – Józef M. Brzezina
Na świecie coraz więcej mówi się o koncepcji "lojalnego skrzydłowego". W Stanach Zjednoczonych funkcjonuje kilka ośrodków badawczo-rozwojowych prowadzących prace w tym kierunku. Budowane są fundamenty nowych zdolności, dostosowanych do możliwości i nowych zagrożeń dla sił powietrznych. Od kilku lat producent F-16 i F-35, czyli wielozadaniowych samolotów myśliwskich, którymi jesteśmy zainteresowani, również jest aktywny na tym polu.

Siły Powietrzne Pakistanu – Michał Fiszer, Jerzy Gruszczyński
Zbudowane na brytyjskich tradycjach Siły Powietrzne Pakistanu stanowią dziś znaczącą siłę w regionie, używając nietypowej kombinacji sprzętu pochodzenia amerykańskiego i chińskiego, ale także pozyskanego z innych krajów. Pakistan buduje niezależność obronną, opartą o odstraszanie jądrowe, ale nie zaniedbuje także konwencjonalnych możliwości obronnych, tak w zakresie odstraszania potencjalnego przeciwnika, jak i rzeczywistego prowadzenia działań bojowych.

Operacja „Senior Surprise” – Paweł Henski
Rankiem, 16 stycznia 1991 r. siedem bombowców B-52G wystartowało z amerykańskiej bazy Barksdale AFB w Luizjanie. Uzbrojone były w 39 konwencjonalnych pocisków samosterujących "powietrze-ziemia" typu Boeing AGM-86C CALCUM. Pociski miały uderzyć w wybrane cele na terenie Iraku w ramach jednego z pierwszych uderzeń rozpoczynającej się operacji "Desant Storm". Ściśle tajna misja nazwana "Senior Surprise" trwała ponad 35 godzin. Bombowce cztery razy pobierały dodatkowe paliwo w locie i po pokonaniu 22,5 tys. km powróciły do Barksdale AFB. Operacja "Senior Surprise" była pierwszą tak długą misją bojową amerykańskich bombowców strategicznych. Była także debiutem bojowym nowych pocisków typu CALCUM – pierwszego lotniczego uzbrojenia w historii naprowadzanego na cel za pomocą sygnału GPS.

Debiut Starlinera – Waldemar Zwierzchlejski
Po marcowym pierwszym locie orbitalnym statku kosmicznego Crew Dragon firmy SpaceX, pod koniec roku przyszła kolej na debiut konstrukcji konkurenta w ramach projektu NASA Commercial Crew Program – Starlinera firmy Boeing. Statek co prawda wypełnił dwa podstawowe zadania, czyli przetrwał bezzałogowy lot orbitalny, po czym bezpiecznie wylądował w wyznaczonym miejscu, jednak połączenie z Międzynarodową Stacją Kosmiczną nie zostało zrealizowane.

Wielozadaniowy samolot myśliwski Israel Aircraft Industries Lavi – Leszek A. Wieliczko
Samolot myśliwski czwartej generacji Lavi był najbardziej skomplikowanym pod względem technicznym, najdroższym i przy okazji najbardziej kontrowersyjnym programem lotniczym realizowanym w Izraelu. Lavi powstał w odpowiedzi na specyficzne wymagania Izraelskich Sił Powietrznych i był efektem dążenia izraelskich władz do uniezależnienia kraju od importu samolotów bojowych z zagranicy. Jego rozwój zależał wszakże od amerykańskiej pomocy finansowej i technicznej i od początku budził sprzeciw wielu środowisk zarówno w Stanach Zjednoczonych, jak i w Izraelu. Ostatecznie w sierpniu 1987 r. program Lavi skasowano.

100 lat prawa lotniczego. Konwencja urządzająca żeglugę powietrzną – Jerzy Liwiński
Sto lat temu 13 października 1919 r. sporządzona została w Paryżu "Konwencja urządzająca żeglugę powietrzną. Był to pierwszy akt prawny regulujący zasady funkcjonowania lotnictwa cywilnego na świecie. Posiadała dziewięć tematycznych rozdziałów, a przepisy lotnicze zostały zapisane w 43 artykułach i ośmiu załącznikach technicznych. Sygnatariuszem Konwencji była Polska, a stosowny podpis złożył premier i minister spraw zagranicznych Ignacy Jan Paderewski.

PBY Catalina w służbie amerykańskich sił morskich na Pacyfiku (część II) – Tomasz Szlagor
Łodzie latające PBY-5 i samoloty amfibie PBY-5A były "cichymi bohaterami" wojny z Japonią. Bombardowały i torpedowały, kierowały ogniem artyleryjskim, prowadziły rozpoznanie, stawiały miny, ratowały rozbitków i polowały na okręty podwodne. W służbie liniowej pozostały do samego końca wojny.

A oprócz tego:
• Aktualności woj­skowe – Józef M. Brzezina, Piotr Butowski, Paweł Henski, Łukasz Pacholski
• Aktualności kosmiczne – Waldemar Zwierzchlejski
• Aktualności cywilne – Paweł Bondaryk, Piotr Butowski

Zapraszamy do zapoznania się z fragmentem styczniowego wydania "Lotnictwo Aviation International" na stronie: www.zbiam.pl

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony