Przejdź do treści
Źródło artykułu

Lotnictwo Aviation International 10/2025 już w sprzedaży

Lotnictwo Aviation International 10/2025 już w e-kiosku oraz w drodze do prenumeratorów i salonów prasowych.

W październikowym numerze Lotnictwo Aviation International polecamy:

Koniec epoki: Indie pożegnały się z MiG-21 – Piotr Butowski
26 września 2025 r., w bazie Air Force Station Chandigarh, Indiw uroczyście pożegnały swoje kultowe samoloty myśliwskie MiG-21, pod 62 latach ich służby. Osatnią jednostką użytkującą Mig-21 Bison był 23. Dywizjon, "Panters", stacjonujący w bazie sił powietrznych Nal w Bikanerze w Radżastanie. MiG-21 odbyły tam swoje ostatnie loty operacyjne w sierpniu.

Droniada Future Forum. Warszawa, 25-26 września 2025 r. – Marek Niechciał
Droniada Future Forum mające miejsce w Łukasiewicz – Instytucie Lotnictwa było zwieńczeniem rocznego cyklu spotkań i konkursów poświęconego najnowszym koncepcjom i technologiom związanym z bezzałogowymi statkami powietrznymi.

Przyszłość lotnictwa komunikacyjnego. Zmienna geometria wróci?
Projekt Airbusa eXtra Performance Wing ma na celu rozwój technologii umożliwiających zmianę kształtu i geometrii skrzydła w locie, co ma zwiększyć efektywność aerodynamiczną, zredukować zużycie paliwa i obniżyć emisję dwutlenku węgla. O założeniach i głównych kierunkach kierunkach doskonalenia lotnictwa komunikacyjnego, z dr Grzegorzem Ombachem, który w Airbus Group odpowiada za nowe technologie i innowacje i jako Senior Vice President, kieruje globalnym zespołem, który rozwija przełomowe rozwiązania i modele biznesowe zmieniające oblicze współczesnego przemysłu lotniczego, rozmawia Marek Niechciał.

Problemy i opóźnienia programu F-35 – Paweł Henski
Po latach nieprzerwanego wzrostu kosztów oraz coraz większych problemów z jego realizacją, pogram modernizacji awioniki samolotów myśliwskich Lockheed Martin F-35 Lightning II do wersji TR-3/Block 4 przekroczył już zakładany budżet o ponad sześć miliardów dolarów i ma pięcioletnie opóźnienie. Aby ograniczyć ten proces Pentagon planuje zmniejszenie zakresu modernizacji, co oznacza instalację w myśliwcach zubożonego pakietu TR-3/Block 4.

Lotnicze aspekty XXXIII Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego – Łukasz Pacholski
Tegoroczny MSPO (2-5 września 2025 r.) rozegrał się w imponującej skali - 811 wystawców z 35 państw zajęło łącznie blisko 40000m2 powierzchni, przyciągając delegacje z 42 państw i potwierdzając, że Kielce to dziś "top 3" europejskich pokazów przemysłu obronnego – obok Paryża i Londynu. Organizatorzy odnotowali rekordowy poziom frekwencji branżowej i łączną obecność około 39 tys. uczestników, w tym 670 akredytowanych dziennikarzy relacjonujących wydarzenie dla mediów na całym świecie. Wydarzenie patronatem honorowym objął Prezydent RP Karol Nawrocki.

KC-390 Millennium: wszechstronność i kompleksowa współpraca – wywiad z Marcio Monteiro, Chief Marketing Officer, Embraer, rozmawia Łukasz Pacholski
Firma Embraer aktywnie promuje w Polsce wielozadaniowy samolot transportowo-tankujący KC-390, a rozmowy dotyczą potencjalnego zakupu, utworzenia linii montażu końcowego w Polsce oraz szerokiej współpracy produkcyjnej i szkoleniowej, w tym budowy europejskiego centrum szkoleniowego w Portugalii oraz stworzenie przemysłowego ekosystemu dla użytkowników KC-390 w Europie.

Mikrosatelity ICEYE: wzmocnienie potencjału rozpoznania – wywiad z Witoldem Witkowiczem, Prezesem Zarządu ICEYE Polska, rozmawia Jerzy Gruszczyński
Mikrosatelity ICEYE stanowią istotny element budowy narodowych zdolności pozyskiwania radarowych danych obrazowych. Ponadto, razem z SATIM, firma zaprezentowała system Detect & Classify, rozwiązanie do automatycznej analizy zobrazowań SAR.

Northrop Grumman: wsparcie polskiego bezpieczeństwa – Adam M. Maciejewski
Wśród swoich różnych wyrobów na 33. Międzynarodowym Salonie Przemysłu Obronnego Northrop Grumman promował też te sprofilowane pod kątem potrzeb Sił Powietrznych RP. Jednym z nich był samolot wczesnego ostrzegania i dowodzenia E-2D Advanced Hawkeye, czyli AWACS bazowania pokładowego dla US Navy. Natomiast drugą lotniczą konstrukcją był kierowany pocisk rakietowy powietrze-powierzchnia dalekiego zasięgu AARGM-ER, już zamówiony przez polskie Ministerstwo Obrony Narodowej.

Polski sektor kosmiczny był obecny na XXXIII MSPO w Kielcach – Marek Niechciał
Podczas XXXIII Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego widoczna była obecność sektora kosmicznego. Swoje samodzielne stanowiska miały takie podmioty, jak ICEVE, Creotech czy Sieć Badawcza Łukasiewicz - Instytut Lotnictwa. Ponadto, na stanowisku Polskiej Agencji Kosmicznej (POLSA) były prezentowane inne polskie podmioty związane z dynamicznie rozwijającym się w ostatnim okresie czasu sektorem kosmicznym.

Rosyjskie uzbrojenie lotnicze. Rakiety kierowane powietrze-powietrze (2) – Piotr Butowski
Prace nad pociskiem średniego zasięgu K-77 ruszyły zgodnie z decyzją rządową z 19 marca 1980 r., wraz z początkiem prac nad kolejną generacją samolotów myśliwskich MFI i LFI; jest ona odpowiedniiem amerykańskiej rakiety AIM-120 AMRAAM. Głównym konstruktorem rakiety w biurze konstrykcyjnym Wympieł był Wadim Pustowojtow. W maju 1984 r. pierwsza eksperymentalna K-77 wystartowała spod MiG-29S, a po ukończeniu prób,23 lutego 1994 r. rakieta została oficjalnie przyjęta do uzbrojenia z oznaczeniem R-77 (izdielije 170, w NATO AA-12 Adder).

Zanim pojawił się Messerschmitt BF 109… Niemieckie lotnictwo myśliwskie w okresie międzywojennym (5) – Marek J. Murawski
Rok 1937 rozpoczął się od ponownej próby zdobycia Madrytu przez wojska nacjonalistyczne. Prowadzone w dniach 3-14 stycznia 1937 r. działania ofensywne nie przyniosły jednak rezultatu wskutek uporczywej obrony jednostek republikańskich. Również powstrzymany został marsz oddziałów gen. Franco w kierunku Malagi. Na północy w rejonie Bilbao front także zamarł w warunkach wojny pozycyjnej. To właśnie tam najczęściej operowali niemieccy piloci myśliwscy użytkujący dwupłatowe samoloty myśliwskie Heinkel He 51.

A oprócz tego:
• Aktualności wojskowe – Stanisław Kutnik
• Aktualności kosmiczne – Jerzy Gruszczyński
• Aktualności cywilne – Kazimierz Pogonowski
• PZL Mielec: rozwój produkcji i nowe perspektywy dla rynków zagranicznych – wywiad z Januszem Zakręckim, Prezesem, Dyrektorem Naczelnym PZL Mielec, rozmawia Jerzy Gruszczyński

Zapraszamy do zapoznania się z fragmentem październikowego wydania "Lotnictwo Aviation International" na stronie: https://zbiam.pl

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony