Przejdź do treści
Źródło artykułu

Lotnictwo Aviation International 10/2023 już w sprzedaży

Lotnictwo Aviation International 10/2023 już w e-kiosku oraz w drodze do prenumeratorów i salonów prasowych.

W październikowym numerze Lotnictwo Aviation International polecamy:

Lotnicze aspekty XXXI Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego – Łukasz Pacholski, Jerzy Gruszczyński
Tegoroczny kielecki salon (5-8 września) zgromadził 711 wystawców z 35 krajów świata, w tym 350 firm polskich. XXXI MSPO odwiedziło 61 delegacji z 43 państw. Ekspozycja salonu zajęła rekordową powierzchnię ponad 34 000 metrów kwadratowych, po raz pierwszy w historii znajdując się także w dodatkowo wybudowanej hali tymczasowej o wielkości 2800 mkw. Na XXXI MSPO pojawiło się niemal 26 000 gości. Oprócz patrona honorowego – Prezydenta RP Andrzeja Dudy, wydarzenie odwiedzili także Premier Mateusz Morawiecki, wicepremier Minister Obrony Narodowej Mariusz Błaszczak oraz Jacek Siewiera Szef Biura Bezpieczeństwa Narodowego. Delegacji południowokoreańskiej, która w tym roku przygotowała Wystawę Narodową przewodził minister do spraw zakupów obronnych Republiki Korei Eom Donghwan. W wydarzeniu wzięła udział również kadra dowódcza Wojska Polskiego.

System BSP FlyEye. Nowe rozwiązania, rosnące zamówienia – Jerzy Gruszczyński
Grupa WB to największa polska prywatna grupa kapitałowa rozwijająca zaawansowane systemy dla obronności i bezpieczeństwa wewnętrznego. Rozwiązania spółek wchodzących w jej skład oparte są o wieloletnie doświadczenie inżynierów i konstruktorów, rozwujających produkty w ścisłej współpracy z innymi użytkownikami z całego świata. Ważną zaletą oferowanych systemów jest ich modułowa budowa i skalowalność, dzięki czemu mogą one być ściśle dostosowane do indywidualnych wymagań klientów. W swojej działalności biznesowej Grupa WB stawia na innowacyjność, ponieważ współczesny rynek wymaga nieustannego wprowadzania do oferty przełomowych rozwiązań technicznych. Dzięki temu Grupa WBma w ofercie swoich spółek rozwiązania unikatowe w skali świata, które znajdują odbiorców nawet na najbardziej wymagających rynkach.

Czarna seria zmiennowirnikowców V-22 Osprey – Paweł Henski
Sierpniowa katastrofa należącego do piechoty morskiej Stanów Zjednoczonych (USMC) zmiennowirnikowca MV-22B Osprey to kolejne niefortunne zdarzenie zapisujące się w historii eksploatacji V-22. Od 2012 r. jest to już szósty, śmiertelny w skutkach wypadek MV-22B Osprey. Jak na razie nie wiadomo czy przyczyną katastrofy było, występujące coraz częściej we flocie V-22, niebezpieczne zjawisko tzw. twardego wysprzęglenia.

Australia. Powrót niezatapialnego lotniskowca? – Krzysztof Kuska
Lotnictwo bojowe Australii niegdyś posiadało znacznie większe możliwości ofensywne oraz cechowało się całkiem sporą liczebnością, jak na stosunkowo nieliczną populację, jaka zamieszkuje najmniejszy z kontynentów. Koniec zimnej wojny dotknął jednak także i południową część globu i przez ostatnie dekady mogliśmy obserwować stopniowy spadek liczebności i możliwości bojowych australijskich sił powietrznych. Po części wynikało to ze wzrostu możliwości coraz nowszych typów wprowadzanych do linii, ale istotny wydaje się tutaj również spadek napięć na świecie. Teraz trend ten wydaje się odwracać. Coraz bardziej zacięta rywalizacja pomiędzy Stanami Zjednoczonymi, a Chinami wciąga w potencjalny konflikt między tymi państwami również sojuszników i wiele wskazuje na to, że potencjał bojowy Australii jest już wkalkulowany w przyszłe działania.

Co musisz wiedzieć o systemie bezzałogowym MQ-9 Reaper? – Józef M. Brzezina
MQ-9 Reaper to system bezzałogowych statków powietrznych klasy operacyjnej dalekiego zasięgu (MALE – Medium Altitude, Long Endurance; średnia wysokość, duża długotrwałość lotu) zdolny do zdalnie sterowanych lub autonomicznych operacji lotniczych, zbudowany przez General Atomics Aeronautical Systems Inc. (GA-ASI) na zamówienie Sił Powietrznych Stanów Zjednoczonych. Obecnie ponad trzydzieści państw użytkuje systemy BSP klasy MALE. Brytyjska organizacja pozarządowa Drone Wars UK, która śledzi rozprzestrzenianie się bezzałogowych statków powietrznych w świecie, zidentyfikowała jeszcze kilkanaście państw, które prawdopodobnie zakupią systemy BSP klasy MALE w najbliższej przyszłości.

Drogowe odcinki lotniskowe – Adam Gołąbek, Andrzej Wrona
Drogowy odcinek lotniskowy (DOL) to odcinek drogi publicznej przeznaczony na lotnisko polowe w czasie działań wojennych. Jest to czteropasmowy, prosty odcinek drogi zazwyczaj wiodącej przez las, przystosowany do startów i lądowań samolotów wojskowych. Na obu końcach drogi startowej znajdują się poszerzenia, płaszczyzny postoju, na których można odtworzyć gotowość samolotów do kolejnego lotu (bieżąca obsługa, tankowanie, uzbrajanie). Swego czasu lotnictwo wojskowe w Polsce miało ponad dwadzieścia DOL do dyspozycji. Teoretycznie ich lokalizacja jest niejawna, ale przejawia się to tylko w braku oznakowania na drodze. Informacje na ten temat można znaleźć w Internecie na stronach dla pilotów. Nie chodzi bowiem o ukrycie drogowych odcinków lotniskowych, co w epoce zdjęć satelitarnych i innych metod rozpoznania jest niemożliwe, ale o to, żeby przeciwnik nie wiedział skąd danego dnia będziemy operować i miał dylemat, gdzie uderzyć?

Transport lotniczy na świecie w 2022 r. – Jerzy Liwiński
W ub. roku linie lotnicze na świecie przewoziły 3,8 mld pasażerów i 60,2 mln ton ładunków. Samoloty komunikacyjne wykonały 27,7 mln rejsów (+38%), zużywając przy tym 280 mld litrów paliwa, o wartości 214 mld USD. Największe przewozy pasażerskie zrealizowały linie lotnicze: American Ailines (199,3 mln pas.), Delta Air Lines i United Airlines, a cargo: FedEx Express (19 mld tkm) i Qatar Airways. W rankingu Skytrax za linię lotniczą roku uznano Singapore Airlines, a na podium znalazły się Qatar Airways i All Nippon Airways. Najpopularniejszymi liniami na świecie świecie są Garuda Indonesia (95,6% rejsów wykonały zgodnie z rozkładem), a w Europie niemieckie Eurowings.

Junkers Ju 287. Niedoszły niemiecki odrzutowy bombowiec (1) – Hubert Michalski
Zdecydowana większość konstrukcji lotniczych powstałych przed i w trakcie II wojny światowej została zbudowana według wzorca tzw. klasycznego układu aerodynamicznego (konstrukcyjnego), charakteryzującego się koncepcją projektowania statków powietrznych z wyraźnie wyodrębnionymi kadłubem, skrzydłami prostymi oraz usterzeniem pionowym i poziomym. Część samolotów wojskowych z okresu tego wielkiego konfliktu zbrojnego, czasami o przeznaczeniu bardziej eksperymentalnym niż bojowym, powstała jednak w układach niekonwencjonalnych, przez co zyskały one nierzadko wygląd dalece odmienny od powszechnie obserwowanego albo przynajmniej wyróżniały się jakimś nietypowym elementem konstrukcyjnym. Jedną z takich konstrukcji lotniczych był zbudowany w Niemczech i charakteryzujący się ujemnym skosem skrzydeł odrzutowy samolot bombowy Junkers Ju 287.

A oprócz tego:
• Aktualności wojskowe – Paweł Henski, Krzysztof Kuska
• Aktualności kosmiczne – Waldemar Zwierzchlejski
• Aktualności cywilne – Paweł Bondaryk

Zapraszamy do zapoznania się z fragmentem październikowego wydania "Lotnictwo Aviation International" na stronie: www.zbiam.pl

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony