Przejdź do treści
LOT z Okęcia. Komunikacja lotnicza na ziemiach polskich 1913-1939 (fot. Dom Wydawniczy Księży Młyn)
Źródło artykułu

Książka "LOT z Okęcia. Komunikacja lotnicza na ziemiach polskich 1913-1939"

Na rynku wydawniczym ukazała się książka pt. "LOT z Okęcia. Komunikacja lotnicza na ziemiach polskich 1913-1939" autorstwa Tomasza Lachowskiego, wydana nakładem Domu Wydawniczego Księży Młyn.

W grudniu 1903 roku bracia Orville i Wilbur Wright w Kitty Hawk, w Karolinie Północnej w USA, dokonali pionierskiego przelotu skonstruowanym własnoręcznie płatowcem, napędzanym silnikiem spalinowym.

Zaledwie dziesięć lat później, w czerwcu 1913 roku, na warszawskim Polu Mokotowskim wylądował samolot, który dostarczył kilkanaście egzemplarzy porannego wydania paryskiego dziennika „Le Matin”. Był to pierwszy odnotowany lot komercyjny na ziemiach polskich.

W odrodzonej Rzeczypospolitej, pomimo wielu problemów technicznych, organizacyjnych i finansowych, już w 1921 roku w Poznaniu powstał Aero-Targ, który uznaje się za pierwszą polską linię lotniczą. W kolejnych latach prywatne firmy podejmowały, z różnym skutkiem, próby organizowania regularnej komunikacji pasażerskiej i towarowej.

Przełom nastąpił na początku 1929 roku. W lutym rozpoczęły działalność państwowo-samorządowe Polskie Linie Lotnicze LOT, jeden z pierwszych przewoźników w Europie. Przed wybuchem II wojny światowej nowoczesnymi lockheedami, z wizerunkiem stylizowanego żurawia na ogonie, można było podróżować od Helsinek przez Warszawę aż po Bejrut. Połączenie z Ameryką Północną i Południową także było już w zasięgu ręki.

Informacja prasowa dotycząca uruchomienia nowych połączeń PLL LOT i ich partnerów, "Lot Polski", 1939 r. (fot. Dom Wydawniczy Księży Młyn)

Informacja prasowa dotycząca uruchomienia nowych połączeń PLL LOT i ich partnerów, "Lot Polski", 1939 r.

Choć historia lotnictwa liczy sobie tylko 120 lat, warto przypomnieć, jak wielki skok cywilizacyjny dokonał się w tym czasie. Mieli w nim swój udział także polscy wizjonerzy, zajmujący wysokie stanowiska we władzach wojskowych oraz administracji państwowej, przedsiębiorcy, inżynierowie, a także piloci, którzy konsekwentnie i skutecznie, na miarę ówczesnych możliwości, realizowali marzenia o podniebnych podróżach. To właśnie im i efektom ich pracy poświęcone zostało niniejsze wydawnictwo.

Okładka rozkładu lotów, Biblioteka Narodowa (fot. Dom Wydawniczy Księży Młyn)

Okładka rozkładu lotów, Biblioteka Narodowa

Aby jak najpełniej zaprezentować te dokonania, książka została podzielona na trzy uzupełniające się rozdziały. W pierwszym poznajemy historię tworzenia polskiej komunikacji powietrznej i linii lotniczych, w drugim – powstanie i rozwój regionalnych portów lotniczych, w trzecim – inwestycje cywilne i wojskowe zrealizowane wokół lotniska na warszawskim Okęciu.

Publikację wzbogaca ponad 360 ilustracji, z których część jest mało znana lub nigdy nie była publikowana. Całość tworzy kompendium wiedzy o cywilnym transporcie lotniczym na ziemiach polskich w czasach II Rzeczypospolitej.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony