Konsultacje dot. projektu rozporządzenia MI zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków eksploatacji lotnisk
W dniu 27 czerwca br. Prezes Urzędu Lotnictwa cywilnego skierował do konsultacji projekt rozporządzenia Ministra Infrastruktury w zmieniającego rozporządzenie w sprawie warunków eksploatacji lotnisk.
Celem nowelizacji rozporządzenia Ministra Infrastruktury i Rozwoju z dnia 11 września 2014 r. w sprawie warunków eksploatacji lotnisk (Dz. U. z 2023 r. poz. 1014), jest zmiana wymagań dotyczących zapewnienia udzielenia niezbędnej pomocy medycznej na lotniskach przez umożliwienie zarządzającym lotniskami stosowania elastycznego podejścia do organizacji i dostosowywania zapewnianych sił i środków do realnych potrzeb, które w zależności od charakterystyki lotniska mogą się różnić.
Takie podejście pozwoli na realną ocenę ryzyka i identyfikację zagrożeń, które wiążą się z koniecznością udzielania niezbędnej pomocy medycznej w odniesieniu do każdego lotniska, przy jednoczesnym zachowaniu najwyższego poziomu bezpieczeństwa i racjonalizacji kosztów.
Rekomendowanym rozwiązaniem jest zmiana rozporządzenia Ministra Infrastruktury i Rozwoju z dnia 11 września 2014 r. w sprawie warunków eksploatacji lotnisk, polegająca na:
- Zobligowaniu zarządzającego lotniskiem do opracowywania do końca marca każdego roku analizy uwzględniającej następujące czynniki:
- liczba i rozmieszczenie zespołów ratownictwa medycznego oraz szpitalnych oddziałów ratunkowych w otoczeniu lotniska (tj. których czas dojazdu na lotnisko nie jest większy niż 20 minut);
- układ elementów infrastruktury lotniska;
- liczba pasażerów obsługiwanych na lotnisku podczas przeciętnej godziny szczytu obliczana jako średnia arytmetyczna z największych godzinowych liczb pasażerów obsługiwanych każdego dnia w roku ubiegłym;
- charakterystyka połączeń obsługiwanych przez port lotniczy ze szczególnym uwzględnieniem kierunków o wysokim ryzyku chorób zakaźnych;
- liczba i charakter zdarzeń wymagających udzielenia pomocy medycznej na lotnisku w roku ubiegłym;
- ocena skuteczności i efektywności rozwiązań, które zarządzający lotniskiem przyjął celem zapewnienia zabezpieczenia medycznego w roku ubiegłym;
- inne czynniki mające wpływ na zdrowie i bezpieczeństwo osób przebywających na lotnisku.
- Zobligowaniu zarządzającego lotniskiem, aby na podstawie wyników powyższej analizy określał i zapewniał wykwalifikowany personel, sprzęt oraz pomieszczenia adekwatne do specyficznych potrzeb wynikających z wyszczególnionych czynników.
- Zobligowaniu zarządzających lotniskami, aby w przypadku wystąpienia istotnych zmian dotyczących czynników i mających wpływ na sposób udzielania niezbędnej pomocy medycznej i/lub zaistnienia zdarzeń lub sytuacji losowych dokonywał aktualizacji analizy i w jej wyniku dostosowywał sposób udzielania niezbędnej pomocy medycznej na lotnisku do aktualnych potrzeb.
- Wprowadzeniu minimalnych wymagań zabezpieczenia medycznego na lotniskach przez doprecyzowanie rodzaju pierwszej pomocy jaka ma być udzielana na lotnisku, tj. pierwsza pomoc na poziomie co najmniej kwalifikowanej pierwszej pomocy (wraz z określeniem minimalnego wyposażenia ratownika). Dodatkowo, jako minimum rekomenduje się nałożenie na zarządzających lotniskami obowiązku posiadania pomieszczenia spełniającego wymogi punktu pierwszej pomocy medycznej, który może również stanowić miejsce izolacji osób chorych na choroby wysoko zakaźne, a także obowiązku zapewnienia automatycznego defibrylatora zewnętrznego (AED) oraz parawanu.
- Uchyleniu załącznika nr 1 do rozporządzenia, dodaniu załącznika nr 1a do rozporządzenia określającego zawartość zestawu ratownictwa medycznego na lotnisku i modyfikacji załącznika nr 2 do rozporządzenia, który określa minimalne wyposażenie lotniska na wypadek zdarzeń masowych.
Oczekiwanym efektem będzie dostosowanie sił i środków zabezpieczenia medycznego w portach lotniczych do realnych potrzeb w nich występujących, przy jednoczesnym zachowaniu najwyższych standardów medycznych dla osób przebywających na terenie lotniska.
ULC prosi o zgłaszanie uwag i sugestii do projektu w terminie wskazanym w piśmie przewodnim. Wspomniany projekt znajduje się w wykazie prac legislacyjnych Ministra Infrastruktury pod pozycją 98.
Więcej szczegółowych informacji na stronie https://bip.ulc.gov.pl



Komentarze