Przejdź do treści
Źródło artykułu

Konferencja "Powłoki ochronne dla lotnictwa – innowacyjna bariera przed korozją w wysokiej temperaturze"

Śląski Klaster Lotniczy, Akademia Górniczo-Hutnicza w Krakowie  oraz Politechnika Rzeszowska im. Ignacego Łukasiewicza zapraszają na wydarzenie pn. "Powłoki ochronne dla lotnictwa – innowacyjna bariera przed korozją w wysokiej temperaturze", które odbędzie się w dniach 28-29 maja 2025 r. w Krakowie i Rzeszowie.

Wydarzenie organizowane w ramach realizowanego projektu "Nowoczesne powłokowe bariery cieplne z międzywarstwami Polymer - Derived Ceramics dla krytycznych komponentów silników lotniczych, akronim PDC-TBC".

Przemysł lotniczy wciąż wymaga wdrażania nowych technologii, przyjaznych dla środowiska z uwagi na konieczność ograniczenia negatywnego wpływu emisyjności CO2 do atmosfery przez statki lotnicze. Jest to zgodne z wytycznymi zawartymi w programie UE "Flightpath 2050". Z punktu widzenia inżynierii materiałowej, lekkie stopy, jak np. stopy TiAl, odporne na działanie wysokiej temperatury stanowią obecnie podstawę realizowanych przez światowych liderów przemysłu lotniczego wdrożeń materiałowych, z uwagi na możliwość znacznej redukcji masy elementów silników lotniczych, co bezpośrednio ma wpływ na redukcję zużycia paliwa przez samoloty, a więc tym samym na obniżoną emisyjność CO2 do środowiska.

Kluczową nowością jest opracowanie nowoczesnej technologii osadzania warstw stanowiących elementy systemu TBC na lekkim stopie TiAl, zgodnego z wymaganiami lotniczymi, w którym obecnie stosowane są komercyjne nadstopy niklu z powłoką TBC. Ponieważ stopy TiAl charakteryzują się niewystarczającą odpornością na utlenianie w wysokiej temperaturze, a także wykazują niską odporność na ścieranie, wymagane jest zmodyfikowanie procesu wytwarzania warstw w sposób zapewniający ich eksploatację w części gorącej obecnie stosowanych lotniczych silników.

Zastąpienie w procesie wytwarzania łopatek turbiny nadstopów o większym ciężarze właściwym stopami TiAl z zabezpieczeniem w postaci dotychczas nie stosowanej w podobnych rozwiązaniach międzywarstwy typu PDC oraz standardową, zewnętrzną warstwą ceramiczną 7YSZ, przy zakładanym zachowaniu ich właściwości użytkowych w odniesieniu do aplikacji lotniczej, będzie miało wpływ na obniżenie masy elementów silnika, a tym samym na podwyższoną wydajność konstrukcji turbiny. Dodatkowo pozwoli to na obniżenie kosztów wytwarzania części, które obecnie wciąż odlewane głównie z nadstopów niklu. Stąd, przyjęto do badań komercyjny stop GE-TiAl.

Powłoka wykonana z ceramiki pochodzenia polimerowego PDC (Polymer Derived Ceramics) na bazie szkieł z układu SiAlOC zapewni pożądaną odporność na utlenianie dzięki tworzeniu cienkiej warstwy Al2O3 podczas ekspozycji na wysoką temperaturę, również będzie działać jako „powłoka wiążąca" dla zewnętrznej warstwy ceramicznej.

Wyniki badań literaturowych wskazują na problem przyczepności materiału ceramicznego bezpośrednio do podłoża elementów ze stopu TiAl. Stąd koncepcja prac, które będą realizowane w ramach projektu potwierdzająca możliwość wytworzenia powłok TBC na stopach na osnowie TiAl poprzez zastosowanie warstw PDC, co stanowić będzie rozwiązanie umożliwiające podwyższyć adhezyjność ceramicznej warstwy zewnętrznej do ich podłoża.

Dwudniowe wydarzenie odbywać się będzie w dwóch miastach tak mocno związanych z szeroko pojętym lotnictwem: Krakowie i Rzeszowie na terenie obu uczelni zaangażowanych w projekt CORNET, tj.:

– DZIEŃ I – 28.05.2025r. – Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie, adres: Aleja Adama Mickiewicza 30, Kraków
– DZIEN II – 29.05.2025r. – Politechnika Rzeszowska,  ul. Wincentego Pola 2, Rzeszów

Zgłoszenia do udziału w wydarzeniu poprzez przesłanie wiadomości email na adres: gabriela.ryczek@aerosilesia.eu z dopiskiem Kraków i/lub Rzeszów.

Język wydarzenia: angielski

Więcej informacji oraz agenda wydarzenia na stronie https://aerosilesia.eu/

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony