Przejdź do treści
ULC
Źródło artykułu

Konferencja Bezpieczeństwa Lotów

Urząd Lotnictwa Cywilnego poinformował, że w siedzibie Akademii Obrony Narodowej w Rembertowie odbyła się, organizowana corocznie przez ULC, Krajowa Konferencja Bezpieczeństwa Lotów w zakresie lotnictwa komercyjnego.

Konferencja skierowana do sektora komercyjnego była szeroko reprezentowana przez przedstawicieli tej branży. Obecni byli m.in. reprezentanci przewoźników lotniczych, portów lotniczych, przedsiębiorstw lotniczych oraz środowisk naukowych jak również mediów lotniczych.

W słowie wstępnym Grzegorz Kruszyński, Prezes ULC przypomniał, że główne idee, które są istotne w budowaniu bezpieczeństwa lotniczego i które przyświecają organizatorom konferencji to przede wszystkim wymiana informacji i wspólnego doświadczenia między podmiotami. „Uzyskanie szerokiego spectrum danych i informacji o zdarzeniach lotniczych w ciągu roku pozwala na projektowanie działań profilaktycznych w obszarze rejestrowania, analizowania i co najważniejsze konstruowania ostatecznych wniosków. Mając powyższe na uwadze musimy umieć odnaleźć zagrożenie oraz ocenić warunki jego występowania i skalę skutków” - stwierdził Prezes ULC.

Uczestnicy konferencji wysłuchali informacji o stanie bezpieczeństwa lotów w lotnictwie komercyjnym.

W 2009 r. zarejestrowano ogółem 1094 zdarzenia lotnicze, w tym 108 wypadków, 14 poważnych incydentów, 598 incydentów oraz 374 inne zdarzenia lotnicze (mogące mieć wpływ na bezpieczeństwo).
W lotnictwie cywilnym w 15 wypadkach lotniczych śmierć poniosło 21 osób, w tym: 6 osób na samolotach 2250 MTOW, 2 na samolocie ULM, 4 na śmigłowcu, 2 na szybowcu, 2 na motolotniach, 1 na paralotni z napędem, 1 na paralotni oraz 3 na spadochronach. Ponadto 47 osób doznało poważnych obrażeń ciała, a 19 osób odniosło lekkie obrażenia. Z tego z lotnictwie koteryjnym miał miejsce jeden wypadek ze skutkiem śmiertelnym na śmigłowcu Mi-2plus- dwie ofiary śmiertelne.

Zniszczonych zostało 17 statków powietrznych, w tym 6 samolotów, 5 śmigłowców, 3 ULM-y, 2 szybowce oraz 1 motolotnia, a znacznie uszkodzonych zostało 58 maszyn.

Przedstawiciel Urzędu Lotnictwa Cywilnego zaprezentował studium wybranych zdarzeń lotniczych w międzynarodowym transporcie komercyjnym.

Dyskutowano również o problemach aktualnych dla transportu lotniczego z punktu widzenia sytuacji meteorologicznej:

  • uwarunkowaniach meteorologicznych mających wpływ na rozprzestrzenianie się pyłu wulkanicznego
  • zarządzaniu przestrzenia powietrzną przez PAZP po wybuchu wulkanu
  • procedurach operacyjnych przewoźnika lotniczego związanych z ograniczeniami spowodowanymi pyłem wulkanicznym
  • implikacjach technicznych dla samolotu po wykonaniu lotu w chmurze pyłu wulkanicznego.

Na koniec przedstawiono zmiany w krajowych oraz europejskich przepisach lotniczych oraz wynikając z nich zadaniach dla podmiotów lotniczych.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony