Przejdź do treści
Źródło artykułu

Konferencja Bezpieczeństwa Lotów

Dziś w siedzibie Akademii Obrony Narodowej w Rembertowie odbywa się Krajowa Konferencja Bezpieczeństwa Lotów w zakresie lotnictwa ogólnego.

W konferencji uczestniczy ponad 140 przedstawicieli środowiska lotniczego, w tym przede wszystkim reprezentanci aeroklubów i ośrodków szkolenia lotniczego.

Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego Grzegorz Kruszyński otwierając Konferencję podkreślił, iż jej głównym celem jest podsumowanie tego, co wydarzyło się w lotnictwie cywilnym w ubiegłym roku, ale również spojrzenie w przyszłość, uzmysłowienie sobie konieczności ciągłej pracy nad budowaniem akceptowalnego poziomu bezpieczeństwa.

"Jestem świadomy, że system bezpieczeństwa budowany jest w cyklu wieloletnim, że trzeba na jego rzecz działać w sposób metodyczny i w długiej perspektywie czasowej. Ale w końcu nasza praca przyniesie spodziewane efekty" – powiedział Prezes ULC.

Podkreślił także, że zadaniem wszystkich podmiotów funkcjonujących w lotnictwie powinno być dążenie do obalenia mitu, że lotnictwo jest elitarne i niebezpieczne. Należy także dążyć do zapewnienia adeptom sztuki latania wiedzy i doświadczenia na odpowiednio wysokim poziomie, tak, by ilość zdarzeń lotniczych z roku na rok malała.

Następnie o ilości i przyczynach zdarzeń lotniczych, jakie miały miejsce w 2009 r. mówił Zastępca Przewodniczącego Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych Maciej Lasek.

W 2009 r. zarejestrowano ogółem 1094 zdarzenia lotnicze, w tym 107 wypadków, 14 poważnych incydentów, 600 incydentów oraz 373 inne zdarzenia lotnicze (mogące mieć wpływ na bezpieczeństwo).

W lotnictwie ogólnym oraz usługach lotniczych zarejestrowano łącznie 179 zdarzeń lotniczych. W 14 wypadkach śmierć poniosło 19 osób, w tym: 6 osób na samolotach do 2250 kg MTOW, 2 na samolocie ULM, 2 na śmigłowcu, 2 na szybowcu, 2 na motolotniach, 1 na paralotni z napędem, 1 na paralotni oraz 3 na spadochronach. Ponadto 47 osób doznało poważnych obrażeń ciała, a 19 osób odniosło lekkie obrażenia. Zniszczonych zostało 16 statków powietrznych, w tym 6 samolotów, 4 śmigłowce, 3 ULM-y, 2 szybowce oraz 1 motolotnia, a 58 zostało znacznie uszkodzonych.

Przedstawiciele Zespołu Identyfikacji Zagrożeń w Lotnictwie Cywilnym przybliżyli cele i główne zadania Zespołu. Jako słabości wymieniono brak nawyku informowania o zdarzeniach nie objętych obowiązkiem powiadamiania, słaby oddźwięk ze strony środowiska lotniczego wynikający z ugruntowanego przez lata przekonania, że raportowanie spowoduje sankcje.

W najbliższym czasie Zespół planuje propagowanie idei dobrowolnego raportowania zmierzające do zwiększenia liczby zgłaszanych zagrożeń, przygotowywanie (we współpracy z PAŻP) warsztatów dla pilotów i kontrolerów ruchu lotniczego oraz warsztatów metodycznych dla instruktorów.

Podczas Konferencji mowa była również o szkoleniu lotniczym (w tym: standaryzacji doboru instruktorów i standaryzacji oceny umiejętności ucznia-pilota). Przedstawiono także założenia Krajowego Programu Bezpieczeństwa i wynikające z niego zadania dla podmiotów lotniczych i Państwa Polskiego. Dyskutowano również o wpływie oblodzenia i warunków zimowych na eksploatację statków powietrznych oraz o zmianach w krajowych i europejskich przepisach lotniczych i wynikających z nich implikacjach dla podmiotów lotniczych.
FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony