Komisja Europejska krytycznie o budowie nowych lotnisk w Polsce
Wolfgang Munch, przedstawiciel Dyrekcji Generalnej do spraw polityki Regionalnej i Miejskiej krytycznie ocenił działalność niektórych polskich lotnisk, które aplikowały o pomoc finansową Unii Europejskiej. – Przykład kilku z nich pokazuje, że nie warto dofinansowywać ich budowy ze względu na znikomy ruch, jaki się z nich prowadzi – powiedział.
Spotkanie z przedstawicielami KE odbyło się w Warszawie podczas konferencji dotyczącej perspektyw rozwoju kolei w Polsce z uwzględnieniem możliwości dofinansowania ważnych modernizacji szlaków. Wolfgang Munch zabrał głos także w sprawie lotnisk.
– Komisja Europejska będzie dokładnie przyglądała się wszystkim projektom lotniskowym. Odnieśliśmy wrażenie, że aspiracją każdego polskiego województwa jest posiadanie własnego lotniska, bez względu na prognozowany ruch. Te prognozy opierają się z resztą często na nierealnych założeniach. – powiedział Munch. – Można się spodziewać, że projekty dotyczące budowy terminali i lotnisk w nowej perspektywie 2014-2020 spotkają się z dużo skrupulatniejszą oceną i krytycznym spojrzeniem Komisji Europejskiej – dodał.
– Niektóre lotniska, które powstały w Polsce mają naprawdę wiele przestrzeni – także w sensie dosłownym – do rozwoju – powiedział z przekąsem Wolfgang Munch.
Zdaniem Komisji Europejskiej dużo większy sens ma rozbudowa siatki połączeń kolejowych umożliwiających przemieszczanie się między miastami z prędkością 120/ 160 km/h i w ten sposób umożliwienie mieszkańcom regionów dotarcie w dobrym czasie do dużych lotnisk węzłowych, takich jak Lotnisko Chopina, Modlin, Kraków czy Gdańsk.
Warto przypomnieć o przykładzie lotniska w Gdyni, któremu, z uwagi na wątpliwy sens inwestycji (35 kilometrów dalej znajduje się lotnisko w Gdańsku, które ma jeszcze spore możliwości rozwoju z uwagi na duży terminal i zmodernizowany pas startowy) cofnięto całe dofinansowanie ze środków UE. – Takich inwestycji Komisja Europejska premiować nie będzie – powiedział Munch.
Komentarze