Przejdź do treści
Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych
Źródło artykułu

Kolejne raporty z posiedzenia PKBWL

Przedstawiamy raporty Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych z zakończonych badań poniższych zdarzeń:

• 2408/2021 (PI, 22.07.2021 r., EPPZ). Dotyczy: Przyziemienia motoszybowca FOURNIER - RF9 ze schowanym podwoziem. Przyczyną zdarzenia był błąd w technice pilotażu polegający na niewysunięciu podwozia na pozycji z wiatrem oraz niewykonaniu sprawdzenia wysunięcia i poprawności zablokowania podwozia na prostej do lądowania. Uchwała 2408/2021

• 1300/2022 (W, 27.03.2022 r., EPPL). Dotyczy: Podczas próby wykonania startu (zawisu) śmigłowiec R44 II zaczął przechylać się na prawą burtę z jednoczesnym obrotem w lewo wokół osi pionowej. Podczas startu tylna część prawej płozy śmigłowca miała cały czas kontakt z ziemią. W chwilę potem łopaty wirnika głównego uderzyły w ziemię, po czym śmigłowiec przewrócił się na prawą burtę. Przyczyną zdarzenia była spóźniona reakcja ucznia pilota na przechylenie śmigłowca na prawą burtę z jednoczesnym energicznym przestawieniem dźwigni skoku ogólnego w jego górne położenie. Uchwała 1300/2022

• 2211/2020 (W, 06.08.2020 r., EPGI). Dotyczy: Zderzenia w powietrzu dwóch szybowców SZD-48-3 Jantar Std 3 i Schempp-Hirth Mini-Nimbus C biorących udział w zawodach szybowcowych, rozgrywanych na lotnisku Grudziądz – Lisie Kąty. Przyczyną zdarzenia było niewłaściwe prowadzenie obserwacji przestrzeni powietrznej i ruchu innych szybowców w kominie termicznym przez obu pilotów biorących udział w zdarzeniu, co skutkowało utratą separacji; a także zbyt ciasne krążenie przez pilota jednego z szybowców w kominie termicznym, w dużej liczbie innych szybowców, po trajektorii kolizyjnej. Raport Końcowy 2211/2020

Szybowiec SZD-48-3 Jantar Std 3 po lądowaniu w terenie przygodnym - widoczne uszkodzenia i ubytek osłony kabiny (fot. PKBWL)

Szybowiec SZD-48-3 Jantar Std 3 po lądowaniu w terenie przygodnym - widoczne uszkodzenia i ubytek osłony kabiny (fot. PKBWL)

• 1037/2021 (W, 09.05.2021 r., EPZP). Dotyczy: Pilot wykonywał zakręt na małej wysokości z coraz większym przechyleniem, co doprowadziło do przeciągnięcia i korkociągu samolotu Tecnam Astore. Będąc w pierwszej fazie korkociągu samolot uderzył lewym skrzydłem i śmigłem w płytę lotniska (obręb pasa startowego), odbił się i przemieścił o kilka metrów w kierunku lotu, a następnie stanął w płomieniach. Przyczyną wypadku było doprowadzenie samolotu do przeciągnięcia i wpadnięcia w korkociąg, wskutek błędów pilotażowych popełnionych po podjęciu decyzji o lądowaniu z wiatrem, polegających na: niezabezpieczeniu prędkości do awaryjnego lądowania samolotu; wykonaniu na małej wysokości zabronionego w IUwL zakrętu o 180º; przekroczeniu podczas wykonywania zakrętu maksymalnie dopuszczalnego kąta przechylenia samolotu. Raport końcowy 1037/2021

Przebieg startu odtworzony na podstawie zdjęć poklatkowych w odstępach 1 s (fot. kamera w domu na obrzeżach lotniska EPZP)

Przebieg startu odtworzony na podstawie zdjęć poklatkowych w odstępach 1 s (fot. kamera w domu na obrzeżach lotniska EPZP)

Publikowane materiały pochodzą ze strony Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych (link)

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony