Przejdź do treści
Źródło artykułu

Ile kosztuje samolot z przeszłością?

Samoloty z II wojny światowej, podobnie jak dobre wino, zyskują na wartości wraz z wiekiem. Na całym świecie prywatne floty takich leciwych aeroplanów systematycznie się powiększają. W tej inwestycji, wyjątkowo, nie chodzi jednak o pieniądze.

„Niebieskie, połyskujące w słońcu skrzydła Grumman F6F Hellcat pochylają się ostro, aby ominąć nacierający na nie japoński Mitsubishi A6M3 Zero, po czym oba samoloty wychodzą na prostą i przyspieszają, zostawiając za sobą przenikający niebo warkot silników – tego typu powietrzne bitwy rozegrały się niezliczoną ilość razy ponad środkowym Pacyfikiem w listopadzie 43 roku (…). Z tym że, ta jedna, miała akurat miejsce w czerwcu 2013 roku na dawnym poligonie wojskowym niedaleko Seattle.” – pisał niedawno Bloomberg.

Tam właśnie – w Seattle – przechowuje swoją prywatną kolekcję zabytkowych myśliwców multimiliarder Paul Allen, jeden ze współwłaścicieli Microsoftu. Ma ich 20 – wszystkie w idealnym stanie, nadające się do lotu niemal w każdej chwili, warte po kilka milionów dolarów. Podobnym, a nawet nieco większym, epokowym arsenałem może pochwalić się reżyser „Władcy Pierścieni” – Peter Jackson. Nowozelandczyk odnalazł, kupił i odrestaurował aż 40 takich maszyn. To tylko dawaj, najbardziej znani na świecie, prywatni kolekcjonerzy starych samolotów. Ale choć to niesamowicie elitarne i drogie hobby, fanów – a może nawet fanatyków – maszyn służących dawnym alianckim siłom powietrznym, jest coraz więcej.

Czytaj całość artykułu na stronie Puls Biznesu Weekend

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony