Przejdź do treści
Źródło artykułu

I kwartał 2020 r. w Porcie Lotniczym Warszawa/Modlin pod znakiem pandemii koronawirusa

Pierwszy kwartał 2020 roku okazał się bardzo trudnym okresem dla branży lotniczej. Globalna pandemia koronawirusa spowodowała spadek liczby obsłużonych pasażerów i operacji lotniczych na Lotnisku Warszawa/Modlin. Natomiast po ogłoszeniu przez Radę Ministrów RP decyzji o zawieszeniu z dniem 15 marca międzynarodowych lotów ruch pasażerski zatrzymał się na dobre.

W pierwszym kwartale 2020 roku obsłużonych zostało 489 232 pasażerów, o 32% mniej niż w analogicznym okresie roku 2019. Wykonanych zostało 3 698 operacji lotniczych, co stanowi spadek o niemal 27% w stosunku do I kwartału 2019 r.

Aktualnie na lotnisku zbazowanych jest 6 samolotów Ryanaira, które odbywają cykliczne loty techniczne. Z początkiem kwietnia przewoźnik rozpoczął przewozy cargo, dostarczając do Polski – wykorzystując Lotnisko Warszawa/Modlin – ładunki ze sprzętem medycznym i ochronnym.

W godzinach funkcjonowania lotniska, między 7:00 a 19:00 odbywają się także loty szkolne i treningowe, typu General Aviation oraz loty wojskowe o statusie State. W pierwszym kwartale 2020 r. samoloty General Aviation wykonały w sumie 426 lądowań i 417 startów.

Sezon letni 2020 roku na Lotnisku Warszawa/Modlin miał być rekordowy pod względem liczby obsłużonych pasażerów. Planowane były nie tylko nowe kierunki czarterowe, ale w ramach harmonijnego rozwoju siatki połączeń miała zostać zwiększona liczba dostępnych kierunków obsługiwanych na połączeniach rozkładowych. Niestety plany te będą musiały zostać odłożone w czasie.

Na początku roku liczyliśmy, że najbliższy czas będzie wyjątkowy, że znikną przeszkody, które powstrzymują rozwój naszego portu i będziemy mogli odpowiedzieć na coraz większe zapotrzebowanie przewoźników i touroperatorów. Planowaliśmy także huczne obchody związane z 100leciem Bitwy Warszawskiej, tak mocno związanej z terenem, na którym leży nasz port lotniczy  – mówi Leszek Chorzewski, p.o. Prezesa Zarządu Mazowieckiego Portu Lotniczego Warszawa/Modlin. – Dziś jednak najważniejsze jest przetrwanie lotniska, które tnie koszty, zawiesza inwestycje i oszczędza na wszystkich wydatkach. Zredukowaliśmy też w porozumieniu z pracownikami pensje, by móc chronić ich miejsca pracy. Wsparcie Wspólników w tym ciężkim dla całej branży czasie, a także zaliczenie lotniska do grupy portów objętych pomocą rządową to obecnie priorytetowe sprawy. Wierzymy, że Rada Ministrów i Ministerstwo Infrastruktury zdają sobie sprawę z kluczowego znaczenia naszego lotniska dla Mazowsza i nie wykluczą ze wsparcia w ramach Tarczy Antykryzysowej. – dodaje Prezes Chorzewski.

Lotnisko Warszawa/Modlin, które rozpoczęło swoją działalność w 2012 roku, jest najszybciej rozwijającym się portem w historii polskiego lotnictwa. W ciągu niespełna 8 lat obsłużyło ponad 17 milionów pasażerów. W warunkach normalnego działania stanowi naturalne uzupełnienie oferty Lotniska Chopina, jest otwarte 24 godziny na dobę, dobrze skomunikowane i z powodzeniem może pełnić rolę lotniska zapasowego dla głównego lotniska w Warszawie.

Codzienne funkcjonowanie pokazuje jak bardzo jego budowa była potrzebna dla mieszkańców nie tylko Mazowsza, ale też całej północno-wschodniej Polski.

Rok ubiegły zamknął się rekordową liczbą 3 106 041 pasażerów a w szczytowym okresie sezonu letniego obsługiwane były 52 kierunki regularne i 8 czarterowych.

Lotnisko Warszawa/Modlin w czerwcu 2019 r. zostało pierwszym portem regionalnym w Polsce wyposażonym w system odprawy z użyciem bramek biometrycznych. Do końca 2019 roku  z automatycznej odprawy, za pomocą pięciu bramek, skorzystało niemal 100 tys. pasażerów.

W 2019 roku rozpoczęły się pierwsze w historii lotniska, całosezonowe loty czarterowe realizowane przez wiodących na rynku polskim touroperatorów.

Regionalne porty lotnicze są motorem rozwoju dla otoczenia, zapewniając miejsca pracy w nowoczesnych gałęziach gospodarki i przyczyniają się do dostępności transportowej i biznesowej regionu. We wszystkich firmach działających na Lotnisku Warszawa/Modlin zatrudnionych jest blisko 2 000 osób.

Warunkiem koniecznym do dalszego rozwoju i wykorzystania pełnego potencjału Portu Lotniczego Warszawa/Modlin jest jego dokapitalizowanie, między innymi przeznaczonymi na ten cel środkami ze strony województwa mazowieckiego. Niestety nie jest to możliwe bez zgody wszystkich wspólników, którzy od dłuższego czasu nie potrafią wypracować wspólnego stanowiska w tej sprawie.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony