GE Aerospace i Wojskowa Akademia Techniczna podpisują Porozumienie o Współpracy
GE Aerospace i Wojskowa Akademia Techniczna (WAT) w Warszawie podpisały Porozumienie o Współpracy (MOU). W ramach porozumienia GE Aerospace i WAT omówią możliwości realizacji szkoleń i kształcenia w zakresie silnika F110-GE-129E, będącego napędem myśliwca Boeing F-15EX oraz utworzenia Laboratorium Wytwarzania Przyrostowego do Silników Lotniczych w WAT.
"Podczas gdy Polska planuje rozwój floty myśliwców nowej generacji, firma GE Aerospace chce być gotowa do pomocy w szkoleniu techników i personelu wojskowego na naszych zaawansowanych silnikach F110, będących napędem myśliwców Boeing F-15EX" – powiedział Scott Keating, Regionalny Wiceprezes / Dyrektor Generalny ds. Sprzedaży i Rozwoju Biznesu na Europę. "Umowa z WAT zapewni naszą gotowość do szkolenia, a także umożliwi WAT skorzystanie ze znaczącego doświadczenia GE Aerospace w zakresie produkcji przyrostowej i współpracę nad rozwojem tych kompetencji w Polsce".
"GE Aerospace i Wojskowa Akademia Techniczna zbadają możliwości utworzenia szkoły silnikowej dla personelu potrzebnego do obsługi technicznej silnika F110-GE-129E. Nasze porozumienie przyczyni się do opracowania nowatorskich programów kształcenia dotyczącego silnika F110-GE-129E, a nawet utworzenia laboratoriów i ośrodków, w których mogłyby odbywać się takie szkolenia. GE Aerospace i Wojskowa Akademia Techniczna współpracują już przy programie offsetowym AH-64E Apache i zgodnie z podpisanym porozumieniem, zamierzają rozszerzyć to partnerstwo. Chcemy czerpać z dotychczasowych doświadczeń we współpracy z krajowym przemysłem obronnym, wspierający budowę lokalnych kompetencji w zakresie produkcji wybranych komponentów, serwisu i remontów tego zaawansowanego silnika, stanowiącego napęd dla myśliwca wielozadaniowego F-15EX” – powiedział Rektor-Komendant WAT gen. bryg. prof. dr hab. inż. Przemysław Wachulak.
Jeśli umowa zostanie sfinalizowana, GE Aerospace zapewni WAT materiały dydaktyczne i szkolenia dotyczące silnika F110-GE-129 oraz będzie współpracować w celu opracowania programu szkolenia w zakresie tego silnika. Silnik F110-GE-129 jest jedynym napędem, który jest w pełni zintegrowany z F-15EX Eagle II. Silnik ten jest obecnie produkowany i używany we flocie F-15EX Sił Powietrznych USA.
Silnik F110 obchodził niedawno 40-lecie produkcji. Jest to napęd o najwyższej sile ciągu w swojej klasie, z ponad 11 milionami wylatanych godzin. Silnik F110 napędza F-15 i F-16 armii Stanów Zjednoczonych oraz 16 krajów sojuszniczych, a także turecki myśliwiec piątej generacji Kaan. W ciągu ostatnich czterech dekad silnik F110 został ulepszony - ponad 90 procent części zostało zmodernizowanych w celu dalszej poprawy osiągów i zmniejszenia kosztów eksploatacji. Co więcej - aż 90 proc. obsługi technicznej silnika może być wykonane bezpośrednio na skrzydle lub na miejscu w bazie, co skraca czas przestoju samolotu.
GE Aerospace i WAT będą również rozmawiać o rozwoju Laboratorium Wytwarzania Przyrostowego do Silników Lotniczych w WAT. Rozmowy te będą koncentrować się na sprzęcie i szkoleniach w celu rozwinięcia kompetencji wytwarzania przyrostowego w WAT.
Od 1980 roku GE Aerospace jest zaangażowana w badania nad wytwarzaniem przyrostowym, a w 2012 roku przejęła wiodącą na świecie firmę Morris Technologies zajmującą się produkcją przyrostową. Obecnie firma GE Aerospace włączyła części wytwarzane przyrostowo do swoich silników komercyjnych i wojskowych, aby wytwarzać elementy o większej wydajności, mniejszej masie i zmniejszonym zużyciu paliwa, a Colibrium Additive, firma GE Aerospace, jest liderem w dostarczaniu drukarek 3D, proszków i usług do produkcji przyrostowej z metalu na skalę przemysłową.



Komentarze