Przejdź do treści
B738 należący do linii Enter Air
Źródło artykułu

Enter Air: dobry początek roku i przygotowanie do pierwszego popandemicznego sezonu

Enter Air opublikował wyniki finansowe za I kw. 2022 r. w którym miał 215,1 mln zł przychodów, czyli o 153,1% więcej od 85,0 mln zł osiągniętych w analogicznym okresie 2021 r. oraz 3,9% więcej od 207,1 mln zł, czyli najlepszego do tej pory wyniku w pierwszym kwartale, który przewoźnik wypracował w 2020 r., tuż przed kryzysem na rynku wywołanym przez pandemię Covid-19. Spółka odnotowała 16,3 mln zł straty EBITDA, co oznacza poprawę o 63,5 mln zł wobec 79,8 mln zł straty EBITDA w I kw. 2021 r.

W pierwszych trzech miesiącach bieżącego roku osiągnęliśmy najwyższe przychody pierwszego kwartału w historii - ponad 215 mln zł. W porównaniu do poprzedniego roku wzrost jest ponad dwukrotny, a liczba wykonanych lotów zwiększyła się bardzo istotnie – mówi Grzegorz Polaniecki, członek zarządu Enter Air.

Zapytania, które otrzymujemy od biur podróży są większe niż możliwości operacyjne naszej floty, dlatego jak zawsze zakres zawieranych z touroperatorami umów dopasowujemy do naszego programu handlowego, który planujemy w najbardziej efektywny i opłacalny sposób. Rynek turystyczny się odbudowuje, wracamy do większości miejsc do których lataliśmy przed pandemią, a dzięki dostępności slotów, do niektórych destynacji będziemy latali nawet kilkanaście razy w tygodniu. Sezon zapowiada się bardzo dobrze i wszystko wskazuje na to, że zmierzamy do normalności, z czego bardzo się cieszę – dodaje.

Wyniki finansowe Grupy Enter Air w I kw. 2022 r.:

Wyniki finansowe Grupy Enter Air w I kw. 2022 roku

Enter Air miał w I kw. 2022 r. 215,1 mln zł przychodów, o 153,1% więcej od 85,0 mln zł osiągniętych w analogicznym okresie 2021 r. oraz 3,9% więcej od 207,1 mln zł, czyli najlepszego do tej pory wyniku w pierwszym kwartale, który przewoźnik wypracował w 2020 r., tuż przed kryzysem na rynku wywołanym przez pandemię Covid-19. Spółka odnotowała 16,3 mln zł straty EBITDA, co oznacza poprawę o 63,5 mln zł wobec 79,8 mln zł straty EBITDA w I kw. 2021 r. W analizowanym okresie strata operacyjna wyniosła 42,9 mln zł wobec 69,3 mln zł straty rok wcześniej oraz 68,7 mln zł straty netto w porównaniu do 116,3 mln zł straty netto w I kw. 2021 r. Na prezentowane wyniki wpływ miały ujemne różnice kursowe*, które wyniosły 27,5 mln zł. Bez uwzględniania różnic kursowych przewoźnik miał 11,2 mln zł EBITDA oraz 41,1 mln zł straty netto. Straty uzyskiwane w pierwszym kwartale są naturalnym zjawiskiem wynikającym z sezonowości działalności Enter Air.

Liczba wykonanych operacji lotniczych jest zgodna z oczekiwaniami spółki, a jej wzrost spowodowany był dużym zainteresowaniem ze strony klientów w trakcie całego sezonu zimowego. W sezonie letnim spółka będzie wykorzystywała całą dostępną flotę 25 samolotów (23 samoloty Boeing 737-800 oraz 2 maszyny 737 MAX 8) oraz z uwagi na duży popyt ze strony touroperatorów i zapytania istotnie przekraczające możliwości przewozowe, także dwie dodatkowe maszyny wynajęte na zasadzie wet-lease.

W maju 2022 r. Enter Air podpisał umowy czarteru na sezon Lato 2022 i Zima 2022/23 ze swoimi wieloletnimi partnerami TUI Poland (o szacunkowej wartości 543,3 mln zł) oraz Rainbow Tours (o szacunkowej wartości 159,5 mln zł). Przewoźnik współpracuje z największymi touroperatorami w Polsce, w tym także oprócz wymienionych powyżej z Itaka Holdings i Coral Travel.

Według danych ULC, Enter Air przewiózł w 2021 roku 915 tys. pasażerów w ruchu czarterowym oraz 800 tys. w ruchu regularnym tj. łącznie 1715 tys. pasażerów, co pomimo ograniczonej możliwości funkcjonowania z powodu kolejnych fal Covid-19 (szczególnie w okresie marzec-kwiecień i listopad-grudzień 2021 r.)  było trzecim najlepszym wynikiem w historii spółki, po rekordowym 2019 r. – 2461 tys. pasażerów i 2018 r. – 1956 tys. pasażerów.

* Zobowiązania leasingowe muszą być wyceniane po kursie z dnia bilansowego, natomiast samoloty, będące przedmiotem tego finansowania, nie są wyceniane po tym kursie. Powstaje więc wirtualna różnica, która powiększa się wraz ze wzrostem liczby samolotów. Od czasu zmian w Międzynarodowych Standarach Rachunkowości, różnice kursowe zaburzają wyniki spółek raportujących w standardach MSR.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony