Dyrektywa zdatności dot. samolotów Bristell oraz lista przewoźników lotniczych – kolejne akty prawne Prezesa ULC
W Dzienniku Urzędowym Urzędu Lotnictwa Cywilnego opublikowane zostały kolejne akty prawne w sprawie dyrektywy zdatności nr SP-0002-2025-A z dnia 5 marca 2025 r. dotyczącej zanitowania nakładki usztywniającej z podłużnicą w tylnej części kadłuba samolotów Bristell produkcji firmy BRM AERO s.r.o. oraz w sprawie ogłoszenia listy przewoźników lotniczych wykonujących głównie przewozy w transporcie międzynarodowym.
W Dzienniku Urzędowym ULC, pod pozycją 17, opublikowane zostało Ogłoszenie nr 6/2025 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 marca 2025 r. w sprawie dyrektywy zdatności nr SP-0002-2025-A z dnia 5 marca 2025 r. dotyczącej zanitowania nakładki usztywniającej z podłużnicą w tylnej części kadłuba samolotów Bristell produkcji firmy BRM
AERO s.r.o.
W trakcie obsługi technicznej kadłuba stwierdzono brak nitów przy połączeniu nakładki usztywniającej z podłużnicą w
tylnej części kadłuba. Brak należytego usztywnienia podłużnicy, może spowodować utratę integralności struktury
kadłuba a tym samym jego zdatności do lotu.
W związku ze stwierdzonym brakiem nitów przy połączeniu nakładki usztywniającej z podłużnicą w tylnej części kadłuba, stwarzającego ryzyko wystąpienia zdarzenia potencjalnie niebezpiecznego, niniejsza dyrektywa zdatności wprowadza działania korygujące:
- Dokonać inspekcji wizualnej montażu (nitowania) nakładki usztywniającej do podłużnicy;
- Procedura wykonania inspekcji i naprawy zamieszczona jest w obowiązkowym biuletynie serwisowym;
- Przegląd i naprawę (jeżeli konieczna) należy wykonać przed kolejnym lotem o ile nie zostały wykonane przed opublikowaniem niniejszej dyrektywy;
- Realizację dyrektywy należy odnotować w książce urządzenia latającego;
- Inspekcję wizualną może przeprowadzić właściciel, pilot lub operator;
- Naprawa może być przeprowadzona przez podmioty wyspecjalizowane w naprawie lub obsłudze technicznej lub mechanika.
Zgodnie z art.47 ust. 1 ustawy – Prawo lotnicze dla statków powietrznych nieobjętych nadzorem EASA Prezes Urzędu, w drodze decyzji administracyjnej, wydaje zgodnie z wymaganiami Załącznika 8 do Konwencji o międzynarodowym lotnictwie cywilnym, dyrektywy zdatności określające obowiązki dla użytkowników i właścicieli statków powietrznych w zakresie ciągłej zdatności do lotu statku powietrznego.
W związku z powyższym zgodnie z art. 49 Kodeksu postępowania administracyjnego niniejsza decyzja administracyjna wprowadzająca dyrektywę zdatności zostaje ogłoszona w Dzienniku Urzędowym Urzędu Lotnictwa Cywilnego i będzie uznana za doręczoną stronom z upływem 14 dni od dnia jej publikacji.
Pełny tekst Ogłoszenia nr 6/2025 dostępny jest tutaj (LINK)
W Dzienniku Urzędowym ULC, pod pozycją 16, opublikowane zostało Obwieszczenie nr 5/2025 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 marca 2025 r. w sprawie ogłoszenia listy przewoźników lotniczych wykonujących głównie przewozy w transporcie międzynarodowym.
Pełny tekst Obwieszczenia nr 5/2025 dostępny jest tutaj (LINK)



Komentarze