Przejdź do treści
Dekarbonizację i cyrkularność w lotnictwie omawiano podczas Paris Air Show 2023 (fot. Łukasiewicz – Instytut Lotnictwa)
Źródło artykułu

Dekarbonizację i cyrkularność w lotnictwie omawiano podczas Paris Air Show 2023

Za nami jedne z największych targów światowej branży lotniczej – Paris Air Show 2023. Wydarzenie to nie tylko pokazy lotnicze, ale także miejsce debaty o przyszłości lotnictwa. Drugiego dnia targów zorganizowana została debata „ReThink Aviation” poświęcona cyrkularności w lotnictwie, czyli wykorzystywaniu nowych materiałów do produkcji samolotów, ich produkcję, konserwację, wymianę oraz ponowne wykorzystywanie.

„ReThink Aviation” prowadzona była przez duet: Rosalinde van der Vlies, Dyrektor Clean Planet przy DG RTD oraz dr. inż. Pawła Stężyckiego, przewodniczącego EREA, dyrektora Łukasiewicz – Instytutu Lotnictwa. Wydarzenie zorganizowały wspólnie Komisja Europejska, Dyrektoriat Generalny Badań Naukowych i Innowacji (DG RTD) oraz stowarzyszenie EREA.

Jak mówił podczas debaty dr inż. Stężycki, chcąc w pełni realizować dekarbonizację lotnictwa należy również zwrócić uwagę na obieg materiałów i ich cykl życia. Proces ten powinien rozpocząć się już 10 lat temu, ponieważ należy go wprowadzić do produkcji konstrukcji lotniczych, a to nie stanie się od razu. Początek to deska kreślarska i etap projektowania.

Recykling w lotnictwie

Podczas debaty zaproszeni paneliści odpowiadali na pytania dotyczące wyzwań związanych z ponownym użyciem i recyklingiem samolotu lub jego części, opowiadali o tym jakie działania podejmują ich firmy w kontekście cyrkularności oraz o tym jak do tematu podchodzi środowisko naukowo-badawcze.

Paneliści: Isabell Gradert (Airbus), Lionel G.Roques (Tarmac AEROSAVE), Fatima da Gloria de Sousa (Air France/KLM) oraz Ligeia Paletti (NLR, Circularity Expert) zaznaczyli, że wiele zostało zrobione w temacie obiegu materiałów, jednak większość nie jest wyraźnie widoczna. Istotnym jest pogodzenie aspektów ekonomicznych i korzyści dla środowiska. Możliwe jest osiągnięcie lotnictwa o obiegu zamkniętym i konkurencyjnego, ale nie można tego zrobić wyłącznie za pomocą rozwiązań technologicznych. Ważna jest współpraca wszystkich podmiotów lotniczych – przemysłu, instytutów naukowych, uczelni wyższych oraz Komisji Europejskiej.

Dekarbonizację i cyrkularność w lotnictwie omawiano podczas Paris Air Show 2023 (fot. Łukasiewicz – Instytut Lotnictwa)2

Zmiany w lotnictwie do 2050 roku

Panel podsumowany został przez Rosalinde van der Vlies oraz dr. inż. Pawła Stężyckiego. Dyrektor Łukasiewicz – Instytutu Lotnictwa podsumowując debatę podkreślił, że aby zrealizować ambitne cele wyznaczone dla lotnictwa przez Komisję Europejską musimy zacząć działać już teraz. Wprowadzenie regulacji i przepisów dotyczących obiegu materiałów (ich produkcji użytkowania oraz odzyskiwania czy utylizacji) jest czynnikiem przyspieszającym i powinno to stać się jak najszybciej aby zdążyć do wyznaczonego przez Komisję Europejską 2050 roku. Najważniejszym jednak jest, aby zapewnić, że lotnictwo pozostanie tak bezpieczne, jak jest teraz, dlatego potrzebne są regulacje.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony