Defendery 2018: lotnicze bezpieczeństwo
Prezentujemy kolejne dwa produkty wyróżnione na targach zbrojeniowych. Pierwszy to opracowany przez inżynierów z Instytutu Technicznego Wojsk Lotniczych system informatyczny wspierający zarządzanie bezpieczeństwem lotów Turawa-Mats.
– Jedno z mądrzejszych przysłów mówi, że łatwo jest być mądrym po szkodzie. My postawiliśmy sobie za cel, aby być na tyle mądrzy, żeby do szkód w ogóle nie doszło – tak płk dr hab. inż. Mariusz Zieja z Instytutu Technicznego Wojsk Lotniczych opisuje ideę powstania Turawy-Mats, czyli systemu wspierającego proaktywne zarządzanie bezpieczeństwem lotów w Służbie Ruchu Lotniczego SZRP.
Zasada działania Turawy-Mats jest na pozór bardzo prosta. System ma za zadanie zbierać i gromadzić szczegółowe informacje o przebiegu całego procesu szkolenia personelu latającego. O tym, jakie zadania realizują, jak zostały one wykonane i ocenione, czy w ich trakcie pojawiły się zagrożenia dla bezpieczeństwa lotu, jakie są podejmowane przedsięwzięcia profilaktyczne.
– Docelowo Turawa będzie się składać z aż dziesięciu podsystemów, które będą dostarczały właściwie wszystkie informacje mające wpływ na bezpieczeństwo lotów. Będą to podsystemy techniki lotniczej, szkolenia lotniczego, ruchu lotniczego, infrastruktury lotniskowej, nawigacyjny, bezzałogowych statków powietrznych, spadochronowo-desantowy, wysokościowo-ratowniczy oraz medycyny lotniczej – wylicza płk Zieja, wskazując, jakie dane zbierać będą poszczególne składniki Turawy.
I tak np. podsystem techniki lotniczej będzie gromadzić dane dotyczące m.in. ewidencji statków powietrznych, ich stanów eksploatacyjnych, etatów, planu, nalotów, konserwacji, remontów, obsług, uszkodzeń. Podsystem szkolenia lotniczego będzie zbierał informacje o personelu lotniczym, o tym, jaki ma nalot na danym typie samolotu, jakie ukończył szkolenia, kiedy kończą mu się uprawnienia. Podsystem ruchu lotniczego będzie zawierał informacje nie tylko o zdarzeniach w ruchu lotniczym, ale również o stanie lotnisk i wyszkoleniu personelu naziemnego.
Podsystem infrastruktury lotniskowej będzie gromadził szczegółowe informacje o stanie technicznym lotnisk. Podsystem nawigacyjny będzie służył do zbierania danych o personelu nawigacyjnym, o tym, jakie ma uprawnienia, wyszkolenie, ukończone kursy. Podsystem dotyczący bezzałogowców powstał na potrzeby 12 Bazy Bezzałogowych Statków Powietrznych w Mirosławcu i każdy wojskowy operator dronów będzie miął swój profil podobny do tych, które w innych podsystemach Turawy będą mieli piloci.
Podsystem spadochronowo-desantowy będzie gromadził dane zarówno na temat skoczków, jak i używanych przez nich spadochronów. Spadochronów, które mają być traktowane tak samo jak statki powietrzne, czyli na bieżąco monitorowane i oceniane. Podsystem wysokościowo-ratowniczy ma służyć do nadzoru nad sprzętem, wyposażeniem oraz wyszkoleniem z ratownictwa lotniczego.
Komentarze