Przejdź do treści
Nowy F-16 w Dęblinie, fot. chor. szt. Andrzej Książek / CSIL
Źródło artykułu

Dęblin: Nowy samolot, nowe możliwości

O samolot F-16 powiększyła się baza szkoleniowa Centrum Szkolenia Inżynieryjno-Lotniczego w Dęblinie. Myśliwiec F-16 posłuży do szkolenia praktycznego specjalistów obsługi naziemnej.

Samolot F-16A Block 15 o numerze bocznym 561 trafił do CSIL na początku września. Jest jedną z dwóch maszyn, które Siły Powietrzne otrzymały od Stanów Zjednoczonych. Drugi z Jastrzębi o numerze fabrycznym 80-549 Block 15 ADF trafił do 31. Bazy Lotnictwa Taktycznego Poznań-Krzesiny. Wcześniej oba samoloty znajdowały się Wojskowych Zakładach Lotniczych nr 2 S.A. w Bydgoszczy, gdzie pracownicy uczyli się wykonywania przeglądów, obsług i napraw, a przede wszystkim usuwania powłok malarskich i ich ponownego nakładania.

Dębliński F-16 został przygotowany do szkolenia przez zespół 6 specjalistów z 31. Bazy Lotnictwa Taktycznego. Technicy z Krzesin przebywali w CSIL od 16 do 25 października br. W tym czasie złożyli samolot, sprawdzili jego stan techniczny, a także dokonali wstępnego usprawnienia systemów i podzespołów.

W CSIL F-16 wykorzystywany będzie przede wszystkim do szkolenia żołnierzy służby inżynieryjno-lotniczej. Podczas kursów specjalistycznych dla personelu SIL realizowane będą szkolenia z obsługi awaryjnej i ratownictwa, holowania oraz uzbrajania samolotu w bombę treningową BDU-33D/B.

Pozyskanie przez dęblińskie Centrum samolotu F-16 pozwoli odciążyć z części zadań szkoleniowych 2. Skrzydło Lotnictwa Taktycznego. Planuje się, iż pierwsze kursy specjalistyczne z wykorzystaniem Jastrzębia rozpoczną się w 2014 roku.

Samolot F-16A Block 15 o numerze bocznym 561 został wyprodukowany w 1981 roku. Do Europy trafił w 1983 roku i służył w 313 Tactical Fighter Squadron i 496 TFS – 50TFW USAF, stacjonujących w miejscowości Hahn w Niemczech. W 1986 roku samolot został przekazany do San Antonio w Texasie (182 TSF USAF), a w 1992 roku do Illinois (119 FIS, 171 FS, 169 FS).

W 1994 roku F-16 trafił do jednostki zajmującej się składowaniem sprzętu lotniczego w Illinois. Do Polski samolot trafił w grudniu 2012 roku.

Tekst: kpt. Grzegorz Grabarczuk / oficer prasowy 4. SLSz
Zdjęcia: chor. szt. Andrzej Książek / CSIL

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony