Przejdź do treści
Źródło artykułu

DAY MAYDAY - cali i zdrowi - samolot również

Lot trasowy VFR na lotnisko kontrolowane w ramach szkolenia do licencji pilota. Briefing i przegląd przed lotem zrobione. Paliwo do pełna, olej w normie. Miał to być standardowy lot z lowpass nad EPWA i lądowaniem z pełnym zatrzymaniem w Modlinie.

Na wznoszeniu nad EPWA silnik zaczął nierówno pracować nie dając pełnej mocy, a cały samolot zaczął wibrować.

Uprzedzając komentarze - silnik nie stanął, nie zatarł się, nie dymił , nie wybuchł - po prostu nie dawał pełnej mocy nierówno pracując. Wg mnie kontynuowanie lotu w takim stanie nie było bezpieczne.

Mając pod spodem lotnisko nie pozostała inna decyzja niż - lądujemy.

Hasło "MAYDAY" stawia wszystkich na nogi. Dzięki temu kontrolor TWR EPWA miał możliwość wstrzymać zgodę na start dla B737🙏

Przez to mogliśmy bezpiecznie wylądować na końcówce RWY 15 przy progu RWY 33.

Po wyhamowaniu na prośbę TWR sprawnie w miarę możliwości zwolniliśmy drogę startową. By nie blokować RWY zjechaliśmy na trawę i poczekaliśmy na liczną obstawę Lotniskowej Straży Pożarnej, Służby medyczne, Policję, Straż Lotniskową i Dyżurnego Portu - tu też wielkie podziękowania za organizację i szybkość działania.

Warto zadać sobie pytanie:
Czy lepiej walczyć z usterką w locie, czy wiedząc jakie służby zabezpieczają lotnisko bezpiecznie wylądować?

Data zdarzenia: 02/09/2024
Godzina: 13:12UTC

METAR EPWA 021330Z VRB05KT 9999 FEW046 27/16 Q1016 NOSIG=
METAR EPWA 021300Z 06006KT 340V110 9999 FEW046 27/16 Q1016 NOSIG=
METAR EPWA 021230Z 04005KT 340V110 9999 FEW043 26/16 Q1017 NOSIG=
METAR EPWA 021200Z VRB04KT 9999 FEW043 26/16 Q1017 NOSIG=

Szczęśliwe zakończenie lotu po usterce silnika. Źródło: Flightradar24

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony