DAY MAYDAY - cali i zdrowi - samolot również
Lot trasowy VFR na lotnisko kontrolowane w ramach szkolenia do licencji pilota. Briefing i przegląd przed lotem zrobione. Paliwo do pełna, olej w normie. Miał to być standardowy lot z lowpass nad EPWA i lądowaniem z pełnym zatrzymaniem w Modlinie.
Aktualizacja 6 września
A2582/24 NOTAMN
Q) EPWW/QFALT/IV/NBO/A /000/999/5210N02058E005
A) EPWA B) 2409061505 C) 2412062359 EST
E) REF AIP POLAND AD 2 EPWA 2.22.3
LOW PASS, TOUCH AND GO AND FLIGHT IN TRAFFIC PATTERN IS PROHIBITED
FOR ACFT WITH MAXIMUM TAKE-OFF WEIGHT(MTOW) UP TO 5700 KG EXC STATE
AVIATION ACFT.
CREATED: 06 Sep 2024 15:15:00
SOURCE: EUECYIYN
Zapraszamy do wypełnienia krótkiej stronniczej ankiety
Na wznoszeniu nad EPWA silnik zaczął nierówno pracować nie dając pełnej mocy, a cały samolot zaczął wibrować.
Uprzedzając komentarze - silnik nie stanął, nie zatarł się, nie dymił , nie wybuchł - po prostu nie dawał pełnej mocy nierówno pracując. Wg mnie kontynuowanie lotu w takim stanie nie było bezpieczne.
Mając pod spodem lotnisko nie pozostała inna decyzja niż - lądujemy.
Hasło "MAYDAY" stawia wszystkich na nogi. Dzięki temu kontrolor TWR EPWA miał możliwość wstrzymać zgodę na start dla B737🙏
Przez to mogliśmy bezpiecznie wylądować na końcówce RWY 15 przy progu RWY 33.
Po wyhamowaniu na prośbę TWR sprawnie w miarę możliwości zwolniliśmy drogę startową. By nie blokować RWY zjechaliśmy na trawę i poczekaliśmy na liczną obstawę Lotniskowej Straży Pożarnej, Służby medyczne, Policję, Straż Lotniskową i Dyżurnego Portu - tu też wielkie podziękowania za organizację i szybkość działania.
Warto zadać sobie pytanie:
Czy lepiej walczyć z usterką w locie, czy wiedząc jakie służby zabezpieczają lotnisko bezpiecznie wylądować?
Data zdarzenia: 02/09/2024
Godzina: 13:12UTC
METAR EPWA 021330Z VRB05KT 9999 FEW046 27/16 Q1016 NOSIG=
METAR EPWA 021300Z 06006KT 340V110 9999 FEW046 27/16 Q1016 NOSIG=
METAR EPWA 021230Z 04005KT 340V110 9999 FEW043 26/16 Q1017 NOSIG=
METAR EPWA 021200Z VRB04KT 9999 FEW043 26/16 Q1017 NOSIG=
Komentarze