Przejdź do treści
CAT II dla lotniska Rzeszów-Jasionka (fot. rzeszowairport.pl)
Źródło artykułu

CAT II dla lotniska Rzeszów-Jasionka (EPRZ)

Port Lotniczy „Rzeszów-Jasionka” przygotowany na mgły.

W dniu 19 października 2017 roku na Lotnisku Rzeszów-Jasionka oddany został do pełnego funkcjonowania system ILS CAT II.

Port Lotniczy „Rzeszów-Jasionka” Sp. z o.o. uzyskał w Urzędzie Lotnictwa Cywilnego certyfikat uprawniający do wykonywania operacji lądowania w warunkach ograniczonej widzialności dla Cat II na drodze startowej na kierunku 27. (Więcej TUTAJ) Dokument ten potwierdza poprawność działania systemu precyzyjnego naprowadzania oraz gotowość lotniska do jego prawidłowej obsługi.

Nowy certyfikat dla ILS CAT II oznacza, że samoloty będą mogły lądować przy znacznie słabszych warunkach pogodowych, co przełoży się na dłuższy czas operacyjny, a samoloty jeszcze rzadziej będą przekierowywane na inne lotniska. To świetna wiadomość dla pasażerów przylatujących na nasze lotnisko jak również dla linii lotniczych.

Do tej pory w systemie ILS w kategorii I lądowania na Jasionce mogły się odbywać, gdy widoczność wzdłuż drogi startowej była nie mniejsza niż 550m. Załoga podchodzącego do lądowania samolotu musiała dojrzeć światła podejścia z wysokości min. 60 metrów. Nowe systemy zamontowane na podrzeszowskim lotnisku pozwolą na lądowania, gdy zasięg widzialności na drodze startowej wyniesie zaledwie 300m. Wysokość minimalna na której załoga musi zobaczyć światła podejścia spadła do 30m. – informuje Zbigniew Halat, Wiceprezes Zarządu Portu Lotniczego „Rzeszów-Jasionka” Sp. z o.o.

Inwestycja sfinansowana została przez Polską Agencję Żeglugi Powietrznej. Po stronie Portu była przebudowa infrastruktury potrzebnej do prawidłowej obsługi tego systemu, min.: przebudowa oświetlenia podejścia czy oświetlenia pasa startowego.

ILS (Instrument Landing System) to system wspomagający lądowanie samolotu w warunkach ograniczonej widzialności. Złożony jest z zestawów anten, wskazujących kierunek pasa i precyzyjną ścieżkę zniżania do punktu przyziemienia na drodze startowej. Towarzyszy mu specjalistyczne oświetlenie wskazujące ścieżkę schodzenia (PAPI), strefę podejścia, strefę przyziemienia i oś drogi startowej, a całość uzupełnia azłożony system sterowania i monitorowania pozwalający na indywidualną kontrolę jego poszczególnych elementów.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony