Przejdź do treści
Źródło artykułu

Budimex S.A. wygrał przetarg na rozbudowę terminalu pasażerskiego C w Porcie Lotniczym Katowice

Górnośląskie Towarzystwo Lotnicze S.A. podpisało z firmą Budimex S.A. umowę na rozbudowę terminalu pasażerskiego C w formule „projektuj i buduj”. W tym budynku obsługiwany jest ruch przylotowy do Katowice Airport, obejmujący zarówno kraje strefy Schengen, jak i Non-Schengen.

Budimex S.A. rozbuduje obiekt w kierunku zachodnim. W ramach inwestycji powierzchnia użytkowa terminalu wzrośnie z obecnych 6895 m kw. do 10 413 m kw., a jego długość ze 156 do 235 metrów. Powiększona zostanie przestrzeń oczekiwania dla pasażerów przed kontrolą paszportową. Wzrośnie liczba stanowisk kontroli granicznej – z 8 do 16, w tym będzie 6 standardowych stanowisk i 10 bramek ABC (automatycznej kontroli paszportowej).

Ponadto rozbudowana zostanie hala odbioru bagaży rejestrowanych, gdzie liczba karuzel wzrośnie z trzech do pięciu. Jedna z dwóch nowych taśm, ze względu na swoją długość, umożliwi komfortową obsługę rejsów realizowanych samolotami szerokokadłubowymi, mogącymi zabrać na pokład ponad 300 podróżnych. W ramach inwestycji powstanie również nowy, duży węzeł sanitarny.

Koszt rozbudowy terminalu pasażerskiego C wynosi 34,7 mln zł netto. Planowany termin zakończenia przedsięwzięcia to połowa 2027 roku.

„Chcemy zwiększyć przepustowość infrastruktury terminalowej, szczególnie w kontekście prognozowanego wzrostu liczby pasażerów. W 2025 roku z Katowice Airport skorzysta o ponad 900 tys. podróżnych więcej niż przed rokiem. Zbliżonego wzrostu spodziewamy się w 2026 roku, dlatego podjęliśmy decyzję o rozbudowie terminalu pasażerskiego C. Równolegle nasz zespół intensywnie pracuje nad kluczowym dla rozwoju Katowice Airport projektem, czyli budową nowego, głównego terminalu pasażerskiego. Powiększony terminal C będziemy wykorzystywać także po zakończeniu budowy pierwszej części terminalu głównego” – mówi Artur Tomasik, prezes Zarządu Górnośląskiego Towarzystwa Lotniczego S.A.

Od dwóch lat GTL S.A. realizuje największy w historii portu program inwestycyjny o wartości ok. 1,8 mld zł, zaplanowany do 2032 roku. Największą inwestycją w ramach tego programu jest budowa głównego terminalu pasażerskiego wraz z infrastrukturą towarzyszącą. Aktualnie trwa dialog konkurencyjny, którego celem jest wyłonienie wykonawcy projektu budowlanego terminalu głównego. Umowa z wykonawcą dokumentacji projektowej powinna zostać podpisana w połowie 2026 roku. Zakończenie pierwszego etapu budowy obiektu planowane jest na 2031 rok.

W ramach programu inwestycyjnego Katowice Airport na lata 2024-2032 trwają inwestycje o łącznej wartości około 230 mln zł netto. Obecnie największym realizowanym projektem, z nakładami wynoszącymi około 130 mln zł, jest budowa multimodalnego węzła przeładunku towarów i paliw w oparciu o bocznicę kolejową. Jest on dofinansowany kwotą 10,1 mln euro ze źródeł Unii Europejskiej, w ramach Instrumentu „Łącząc Europę” (CEF) 2021–2027 Military Mobility. Trwa również budowa czwartego hangaru do obsługi technicznej samolotów oraz drugi etap rozbudowy parkingu terenowego P4.

Katowice Airport należy do grona największych lotnisk regionalnych w Polsce. W 2024 roku z jego siatki połączeń skorzystało rekordowe 6,39 mln pasażerów. Prognoza na 2025 rok zakłada obsłużenie ponad 7,2 mln podróżnych, co będzie najlepszym wynikiem w historii Katowice Airport. Port lotniczy im. Wojciecha Korfantego jest krajowym liderem w segmencie ruchu czarterowego i jednym z największych lotnisk cargo w Polsce.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony