Przejdź do treści
Źródło artykułu

Bezpieczeństwo lotów paralotniowych – strefa TRA 10A oraz ATZ mieleckiego lotniska

Paralotnie to najprostsza, najtańsza ale też najbardziej wolna, niezależna i zupełnie inna od innych forma sportu lotniczego. Szkoła STRIBO i jej doświadczona kadra opracowała zbiór informacji dla paralotniarzy dotyczących bezpieczeństwa lotów paralotniowych w srtefie TRA 10A oraz ATZ mieleckiego lotniska.

Wszystkich tych, którzy wybierają się polatać w tych właśnie okolicach, zachęcamy do przeczytania świetnie opracowanego zbioru informacji dla paralotniarzy i nie tylko.

Bezpieczeństwo lotów paralotniowych – strefa TRA 10A oraz ATZ mieleckiego lotniska

"Znajomość aktualnie obowiązujących przepisów i procedur dotyczących przestrzeni powietrznej, w której się poruszamy jest obowiązkiem każdego pilota, bez względu na rodzaj, wielkość i prędkość statku powietrznego, jakim się porusza. Bezpieczeństwo własne a także pozostałych użytkowników przestrzeni powietrznej jest jednym z największych priorytetów całej branży lotniczej. Warto więc poświęcić tej kwestii nieco więcej czasu.

Bezpieczeństwo w szeroko pojętym lotnictwie możemy analizować na bardzo wielu płaszczyznach. To jednak pozostawimy prawdziwym koneserom. My natomiast przede wszystkim chcielibyśmy zwrócić uwagę na bezpieczeństwo lotów paralotniowych w naszej najbliższej okolicy, czyli rejonie w którym najczęściej przeprowadzamy szkolenia, a także w którym odbywa się najwięcej lotów rekreacyjnych.

Mielec i jego bliskie okolice znajdują się przede wszystkim bezpośrednio w strefie ATZ, której centrum stanowi mieleckie lotnisko. Ma ona kształt kręgu o średnicy 10 km i obejmuje przestrzeń od ziemi do 5500 ft. Nakłada się na nią strefa o zdecydowanie większej powierzchni TRA 10A (od ziemi do poziomu FL95, czyli 9500 ft). W okolicy mamy również strefy TMA rzeszowskiego lotniska. Poniżej wyjaśnimy Wam co one dokładnie oznaczają.

•  ATZ (ang. Aerodrome Traffic Zone) oznacza Strefę Ruchu Lotniskowego. Jak sama nazwa wskazuje, to wydzielona przestrzeń powietrzna, w której np. wykonuje się loty po kręgu, podejścia do lądowania i starty w bezpośrednim sąsiedztwie lotniska. W strefie tej może być zapewniona (choć nie musi) służba AFIS (ang. Aerodrome Flight Information Service) czyli Lotniskowa Służba Informacji Powietrznej, od której możemy uzyskać informację o m.in. aktualnie panujących warunkach meteorologicznych, kolejności podejścia maszyn do lądowania czy też o natężeniu ruchu lotniczego w tym sektorze.

•  TRA (ang. Temporary Reserved Area) oznacza Strefę Czasowo Zarezerwowaną. To przestrzeń powietrzna o określonych wymiarach, w obrębie której loty wymagają wcześniejszej rezerwacji. Co ważne!! Rezerwacja tej przestrzeni jest aktywna tylko przez ściśle określony czas i dopuszcza przelot przez nią innych statków powietrznych po uzyskaniu zezwolenia i na łączności z właściwym organem służb ruchu lotniczego (w naszym przypadku AFIS Mielec / MIELEC INFORMACJA). Dla ułatwienia, aktywność tych stref jest na bieżąco aktualizowana i powszechnie dostępna w serwisie internetowym Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej
www.airspace.pansa.pl

•  TMA (ang. Terminal Manoeuvring Area) oznacza Rejon Kontrolowany Lotnisk Cywilnych. W naszym przypadku strefy te dotyczą bezpośrednio tras dolotowych oraz odlotowych rzeszowskiego lotniska EPRZ w Jasionce.

Już na tym etapie widzimy, że nasza lokalna przestrzeń jest dość zróżnicowana. Dla nas oznacza to, ni mniej ni więcej, że w jej obrębie możemy spotkać praktycznie każdy rodzaj statku powietrznego jaki znamy – nie wykluczając nawet maszyn wojskowych! Jak wiemy, sytuacja w powietrzu potrafi być niezwykle dynamiczna, a wpływają na nią m.in. warunki atmosferyczne, sytuacje losowe, a także wizyty niespodziewanych gości (np. HEMS). Dlatego tak istotnym jest aby w miarę możliwości poinformować o swoich planach i zamiarach pozostałych użytkowników przestrzeni powietrznej przed rozpoczęciem lotu – w ramach koleżeńskiej solidarności.

W przypadku planowania lotów paralotniowych (swobodnych lub z napędem) w naszej okolicy, warto więc wcześniej powiadomić o nich mielecki AFIS wysyłając na poniższy adres mailowy tower@lotniskomielec.pl następujące informacje:
–  swoje dane kontaktowe,
–  miejsce startu i lądowania,
–  planowana godzina rozpoczęcia i zakończenia lotów,
–  ilość ich uczestników i krótki opis trasy przelotu.

W sytuacji braku takiej możliwości, można również powiadomić AFIS o swoich planach drogą telefoniczną dzwoniąc pod poniższy numer: +48 17 788 65 55.

WAŻNE Zdecydowanie preferuje się jednak kontakt drogą mailową do czego warto się stosować.

Dzięki temu MIELEC INFORMACJA będzie doskonale wiedzieć o naszej obecności i poinformuje o niej pozostałych uczestników ruchu lotniczego. Jest to dla nas niezwykle pomocne, gdyż w trakcie wykonywania lotów paralotniowych przeważnie nie korzystamy z radiotelefonów lub skanerów częstotliwości obsługujących pasmo lotnicze. Nie możemy więc na bieżąco śledzić ogółu korespondencji pomiędzy poszczególnymi maszynami w powietrzu, co skutkuje brakiem świadomości sytuacyjnej po naszej stronie.

Zatem, jeżeli damy innym szansę wiedzieć o nas wcześniej – zanim oderwiemy się od ziemi, będą mieć na uwadze naszą obecność w deklarowanym przez nas miejscu oraz możliwości i ograniczenia użytkowanego przez nas sprzętu. My zaś poruszając się w przestrzeni zgodnie z obowiązującymi przepisami, nie będziemy stanowili zagrożenia dla siebie i dla innych. Jednocześnie warto zaznaczyć, że piloci posiadający świadectwo operatora urządzeń radiowych w służbie radiokomunikacyjnej lotniczej, odpowiednią radiostację i znaki rejestracyjne mogą bez problemu kontaktować się z MIELEC INFORMACJĄ bezpośrednio w trakcie lotu na częstotliwości 119.105 MHz.

Po więcej informacji dotyczących funkcjonowania mieleckiego lotniska, w tym również obowiązujących procedur, zapraszamy na jego oficjalną stronę internetową
www.lotniskomielec.pl/pl/

Wzajemna troska o bezpieczeństwo w trakcie lotów to nasz wspólny obowiązek. Pamiętajmy o tym i zachęcajmy do tego swoich bliskich, znajomych i przyjaciół."


Więcej informacji na stronie Stribo - Szkoła Paralotniowa.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony