Przejdź do treści
Źródło artykułu

Akcja Fundacji "Wiedeńczyk" AN-2 - pomoc dla historycznego samolotu

Fundacja "Wiedeńczyk" AN-2 wspiera opiekę i konserwację zabytków techniki lotniczej w zbiorach Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie. Najważniejszym zadaniem Fundacji jest utrzymanie w stanie lotnym samolotu An-2 o numerze bocznym 7447, zwanego „Wiedeńczykiem” od lat 80., gdy kilku żołnierzy 13. Pułku Lotnictwa Transportowego wykorzystało go do spektakularnej ucieczki do stolicy Austrii.

W grudniu Fundacja zorganizowała akcję Kalendarz-Cegiełka z "Wiedeńczykiem" 2016. Całkowity dochód ze sprzedaży cegiełek jest przeznaczony na działalność statutową Fundacji, czyli utrzymanie Wiedeńczyka w stanie lotnym, w tym najpilniejszą obecnie potrzebę - wymianę płótna na skrzydłach Wiedeńczyka.

Aby Kalendarz z Wiedeńczykiem na swojej ścianie powiesić należy:
• zakupić cegiełkę o wartości 40 zł poprzez wpłatę na konto Fundacji PKO BP 54 1020 2906 0000 1102 0313 7700 (patrz zakładka "kontakt" na stronie wiedenczyk.pl) Tytuł przelewu "Cegiełka - kalendarz".
• Jeżeli ktoś chce dostać kalendarz pocztą, należy wpłacić dodatkowe 5 zł na pokrycie kosztow wysyłki na terenie kraju (Fundacja prosi o kontakt w sprawie wysyłki za granicę). Możliwy jest też odbior osobisty.
• Dowód wpłaty oraz adres do wysyłki należy wysłać na e-mail: fundacja@wiedenczyk.pl.
• Czekać na gołębia pocztowego z logiem Fundacji a potem rozkoszować się widokiem na Smoka i jego trzódkę przez cały rok 2016!


(fot. wiedenczyk.pl)

Kalendarz ma format A3, 12 zdjęć (po jednym na każdy miesiąc), oraz jest łączony metalową spiralą z haczykiem. Poszczególne miesiące umilać będą uśmiechy: Agnieszki, Karoliny, Magdy, Moniki, Sabiny. Zdjęcia wykonali znani w środowisku lotniczym fotografowie – Tadeusz Brodalka, Tomasz Qna Chochół i Marcin Sigmund na lotnisku Aeroklubu Krakowskiego w Pobiedniku Wielkim.

Więcej informacji na stronie: www.wiedenczyk.pl


„Wiedeńczyk” to transportowo-desantowa wersja samolotu typu AN-2 (popularnie zwanego „Antek”), skonstruowanego w biurze Olega Antonowa w 1947 roku. Samolot o numerze taktycznym 7447 (bo o nim mowa) wyprodukowany został w 1966 roku w zakładach lotniczych WSK PZL Mielec, a następnie skierowany do służby na podkrakowskich Balicach, gdzie jak wiele tego typu egzemplarzy wykonywał zadania operacyjne na rzecz wojska. Jego wyjątkowość związana jest z pewną dramatyczną historią, która miała miejsce podczas stanu wojennego. Pewnego wiosennego dnia 1982 roku jedna z załóg wykonująca loty treningowo-operacyjne na tym samolocie podjęła decyzję o ucieczce z kraju do Austrii. Po wykonaniu międzylądowania na podkrakowskiej łące oraz zabraniu rodzin samolot wykonał lot na małej wysokości w trudnym górzystym terenie Czechosłowacji i Austrii szczęśliwie lądując na wiedeńskim lotnisku.


(fot. wiedenczyk.pl)

Po powrocie do kraju nasz samolot zwany odtąd najpierw nieformalnie, a później również oficjalnie „Wiedeńczykiem” nadal wykonywał misje na rzecz wojska, aż do wycofania ze służby latem latem 2012 roku i przekazania go do Muzeum Lotnictwa Polskiego. Jednak nie dane jest mu odpoczywać, bowiem dwóch entuzjastów lotnictwa mając na uwadze dobry stan techniczny samolotu oraz potrzebę promocji polskiego lotnictwa postanowiło przywrócić „Wiedeńczyka” do latania. W ten oto sposób samolot ten znalazł się pod wspólną kuratelą Muzeum Lotnictwa Polskiego i utworzonej na potrzeby reaktywacji samolotu Fundacji Wiedeńczyk.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony